Την εφαρμογή του συστήματος των χρονοθυρίδων στα ελληνικά λιμάνια προανήγγειλε χθες και επίσημα το υπουργείο Ναυτιλίας.
Το σύστημα αυτό δεν θα εφαρμοστεί το καλοκαίρι του 2025, αλλά – υπό προϋποθέσεις – από το 2026, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών και την ακρίβεια των δρομολογίων.
-Τι είναι το Σύστημα Χρονοθυρίδων (slots);
Το Σύστημα Χρονοθυρίδων (slots) αποτελεί μια καινοτόμο πλατφόρμα ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για την ακτοπλοΐα, με την ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών απόπλου-κατάπλου των πλοίων, σχεδιασμού και παρακολούθησης των δρομολογίων. Σκοπός του συστήματος είναι η βελτίωση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών.
-Ποια τα οφέλη από την εφαρμογή του συστήματος;
Αναβάθμιση της ασφάλειας: Με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, οι διαδικασίες απόπλου-κατάπλου και ελέγχου των δρομολογίων θα γίνονται σε πραγματικό χρόνο, ενισχύοντας την ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων.
Βελτίωση της εξυπηρέτησης των επιβατών: μείωση των καθυστερήσεων και διευκόλυνση της διαδικασίας επιβίβασης και αποβίβασης.
Καλύτερη κατανομή λιμενικών πόρων: Το σύστημα θα οδηγήσει στην καλύτερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων, όπως οι θέσεις ελλιμενισμού, μειώνοντας τον συγχρωτισμό και τις καθυστερήσεις.
Προγραμματισμός δρομολογίων: Θα υπάρχει καλύτερος προγραμματισμός και διαχείριση των δρομολογίων, με δυνατότητα παρακολούθησης των χρόνων άφιξης και αναχώρησης των πλοίων, καθώς και των αναγκαίων χρόνων για τον ελλιμενισμό και αποβίβαση επιβατών.
Αναβάθμιση Υποδομών: Το σύστημα θα εξασφαλίσει την ορθολογική χρήση των λιμενικών υποδομών και την αποφυγή συμφόρησης στους λιμένες, κάνοντάς τους πιο λειτουργικούς και ανταγωνιστικούς.
-Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του έργου;
Ο στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η υλοποίηση ενός σύγχρονου και λειτουργικού συστήματος χρονοθυρίδων (slots) για τα λιμάνια με μεγάλη επιβατική κίνηση. Το έργο θα περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των διαδικασιών του Υπουργείου, την ανάπτυξη αυτοματισμών στον απόπλου και κατάπλου των πλοίων και την παρακολούθηση και ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
-Από πού χρηματοδοτείται το έργο;
Η συνολική χρηματοδότηση του έργου ανέρχεται σε 2,5 εκατομμύρια ευρώ και οι πόροι έχουν ήδη εξασφαλιστεί μέσω του Προγράμματος ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027». Η διαγωνιστική διαδικασία θα ξεκινήσει το 2024 μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης.