Δεν είναι Πειραιάς, δεν είναι Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, η Αλεξανδρούπολη είναι ένα περιφερειακό λιμάνι, που εάν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής.
Του Φώτη Φωτεινού
Ενόψει της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού για την παραχώρηση του 67% του λιμένα Αλεξανδρούπολης, η ελληνική Πολιτεία «πιέζει» και προς μία άλλη κατεύθυνση, η οποία θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του λιμένα.
Προχθές, ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής πραγματοποίησε συνάντηση με την Ευρωπαία Επίτροπο, αρμόδια για θέματα Μεταφορών, Adina Vălean και, μεταξύ άλλων, συζήτησαν για την ένταξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ / TEN-T).
Η ένταξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης στο TEN – T αυτόματα θα σημάνει την αναβάθμιση και τον χαρακτηρισμό του ως λιμάνι «στρατηγικής σημασίας» και ταυτόχρονα, τη δυνατότητα λήψης συγχρηματοδοτήσεων από τα χρηματοδοτικά εργαλεία και ταμεία της ΕΕ για τη βελτίωση των υποδομών του.
Εμπορεύματα, άμυνα και ενέργεια αναβαθμίζουν τη σημασία της Αλεξανδρούπολης
Σύμφωνα με διπλωματικούς αναλυτές, το κυριότερο πλεονέκτημα του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αποτελεί η γεωστρατηγική θέση του, καθώς το λιμάνι χρησιμοποιείται ως βάση για μεταφορά στρατιωτικού υλικού στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και όχι μόνο.
Επίσης, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δύναται να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο, καθώς βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Ακόμη, εάν υπάρξουν ορισμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις στη σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, τότε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι σε θέση, ακόμη και τώρα, να ενισχύσει τις εμπορευματικές ροές με λιμάνια της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με αναλυτές των συνδυασμένων μεταφορών, ο σιδηροδρομικός αυτός διάδρομος είναι σε θέση να αποτελέσει ικανοποιητική εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων, αποφεύγοντας την Τουρκία, σε συνδυασμό με τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στην Αλεξανδρούπολη.
Είναι ενδεικτικό ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει δημοπρατήσει, μέσω Ανταγωνιστικού Διαλόγου, δυο σημαντικά έργα για την Αλεξανδρούπολη: Το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και το τμήμα Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (πεδινή χάραξη), με στόχο τη δημιουργία ηλεκτροκίνητων γραμμών υψηλών ταχυτήτων.
Αντίστοιχα, το υπουργείο Μεταφορών συμβασιοποίησε και το έργο της νέας Περιφερειακής Οδού, που θα συνδέει, κυρίως, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό, αναβαθμίζοντας τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές του λιμένα.
«Σε καμία περίπτωση το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν είναι Πειραιάς ή Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, είναι ένα σημαντικό περιφερειακό λιμάνι που έχει σαν “ενδοχώρα” την Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Τουρκία, κάτι το οποίο οφείλουν να εκμεταλλευτούν οι νέοι ιδιοκτήτες», αναφέρουν στελέχη των συνδυασμένων μεταφορών.
Σημειώνεται ότι για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς έχουν τα σχήματα: QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS και ΟΛΘ.