Με την υπερπροσφορά τονάζ να παραμένει ένα από τα βασικά εμπόδια στην ανάκαμψη της παγκόσμιας ναυτιλίας, οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να μειώνουν τις παραγγελίες τους για την κατασκευή νέων πλοίων.
Σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue, το πρώτο εξάμηνο του 2016 οι εφοπλιστές παρήγγειλαν 65% λιγότερα πλοία, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2015, ενώ παράλληλα αύξησαν τις διαλύσεις κατά 10%.
Ειδικότερα, στο πρώτο μισό του τρέχοντος έτους, τα διεθνή ναυπηγεία δέχθηκαν παραγγελίες για την κατασκευή 238 πλοίων, έναντι 689 το αντίστοιχο διάστημα το 2015, ενώ την ίδια ώρα αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που οδηγήθηκαν στον πυρσό της κόπης σε 428, από 388 πέρυσι.
Αισθητά μειωμένες ήταν, στο πρώτο εξάμηνο του 2016, και οι αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της VesselsValue, η αξία των μεταχειρισμένων πλοίων που πουλήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2016 διαμορφώθηκε σε 7,1 δισ. δολάρια, όταν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι ήταν 14,8 δισ. δολ.
Η παραπάνω εξέλιξη, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς δεν είναι τυχαία, αλλά είναι αποτέλεσμα της παρατεταμένης κρίσης που βιώνει η ποντοπόρος ναυτιλία τα τελευταία χρόνια, και ειδικά η αγορά του ξηρού φορτίου. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η ανάκαμψη στον κλάδο θα αργήσει, λόγω και των αβέβαιων προοπτικών της κινέζικης οικονομίας, η οποία φαίνεται να χάνει την ορμή της.
Σε πρόσφατη έρευνα που έκανε το Singapore Exchange (SGX), σχετικά με την πορεία της ναυλαγοράς, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εξέφρασε την ανησυχία της για το πότε θα επέλθει ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, ώστε η ναυλαγορά να αρχίσει να κυμαίνεται σε υγιή αλλά και συντηρήσιμα επίπεδα.
Δήλωσαν δε ότι οι επόμενοι 18 μήνες θα είναι ιδιαίτερα «επίπονοι», μεταθέτοντας την ανάκαμψη μετά το τέλος του 2017, ενώ ελάχιστοι δήλωσαν ότι η ανάκαμψη θα λάβει χώρα πριν από το 2018. Αντίστοιχη άποψη εξέφρασε και η Moody’s Japan K.Κ., αναφέροντας ότι οι προοπτικές για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία τους επόμενους 12 – 18 μήνες είναι αρνητικές και επισημαίνει ότι οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου παραμένουν χαμηλοί παρά το υψηλό ποσοστό των ακυρώσεων των παραγγελιών και το ρεκόρ των διαλύσεων.
Οι επιδόσεις των Ελλήνων
Οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να παραμένουν αρκετά δραστήριοι, καθώς γνωρίζουν πως για να παραμείνουν στην κορυφή θα πρέπει να επενδύσουν στον εκσυγχρονισμό του στόλου τους.
Μόνο πέρυσι, επένδυσαν πάνω από 12 δισ. δολάρια για την αγορά νέων και μεταχειρισμένων πλοίων, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε ένα εξαιρετικά δυσμενές και ρευστό περιβάλλον.
Με βάση το βιβλίο παραγγελιών έως το τέλος του 2016 μένει να παραδοθεί το 56% των LPG (μεταφορά υγραερίου), το 60% των Bulker (ξηρό φορτίο), το 56% των Conteiner (εμπορευματοκιβώτια), το 75% των LNG (μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου), το 75% των Multigas, το 80% των βοηθητικών πλοίων (OSV) και το 58% των τάνκερ.