Αυξήσεις 10% – 12% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον Μάιο προανήγγειλαν στελέχη του ΣΕΕΝ, κατά τη διάρκεια της χθεσινής ημερίδας του Συνδέσμου, με θέμα «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών».
Του Φώτη Φωτεινού
«Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επηρεάζονται από τα καύσιμα, καθώς τα καύσιμα αποτελούν το 40% – 47% του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου», υπογράμμισε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, τονίζοντας ότι «η διαφορά στις τιμές των υφιστάμενων καυσίμων και του νέου καυσίμου μειωμένου θείου που είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιεί πλέον ο κλάδος, παραπέμπει σε μία αύξηση της τιμής των εισιτηρίων μεταξύ 10% – 12% από την 1η Μαΐου».
Επίσης, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ο οποίος επισήμανε ότι το 32% – 34% των εισιτηρίων είναι εκπτωτικά, υποστήριξε ότι υπάρχουν τρόποι μείωσης της τιμής των εισιτηρίων, μέσω ενεργειών της Πολιτείας, όπως μείωση του ΦΠΑ στα οχήματα, κρατική επιδότηση εισιτηρίων και εκπτωτικών πολιτικών, κ. ά.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επισήμανε ότι η μακροχρόνια σύμβαση εκτέλεσης άγονων γραμμών λειτούργησε αποτελεσματικά, αλλά καταργήθηκε λόγω μνημονίων, επαναφέροντας το ζήτημα της ρήτρας καυσίμων.
«Έχουμε επενδύσει ήδη 1 δισ. ευρώ για τη ναυπήγηση πλοίων, αλλά για τη μετάβαση στην “πράσινη ναυτιλία” απαιτούνται 500 εκατ. ευρώ, για τα οποία πρέπει να εξασφαλιστούν χρηματοδοτικά εργαλεία.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι έτοιμες προκειμένου να τα αξιοποιήσουν προς όφελος των κατοίκων των νησιών και της εθνικής οικονομίας», υπογράμμισε.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να βοηθήσει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στην «πράσινη» μετάβαση έχει εξαγγείλει ένα πρόγραμμα ΣΔΙΤ.
Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», με εξασφαλισμένα 80 εκατομμύρια ευρώ και τη δυνατότητα υπερδέσμευσης που μπορεί να φτάσει έως και τα 360 εκατομμύρια ευρώ.
Η ναυπήγηση των πλοίων θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από πόρους του ΕΣΠΑ, ενώ το υπόλοιπο κόστος θα καλυφθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αυτές οι εταιρείες θα υποχρεούνται να δρομολογούν τα πλοία σε συγκεκριμένες άγονες γραμμές για τουλάχιστον 12 χρόνια και να τα συντηρούν.
Ως ανταπόδοση, θα λαμβάνουν σταθερό μίσθωμα κάθε μήνα και απόδοση επένδυσης για την εκτέλεση των γραμμών.
Ο στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι να κατατεθούν όλες οι σχετικές αιτήσεις και να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες μέχρι το τέλος του 2027.