Παρά το εξαιρετικό 2024 που διήγαγε η αγορά εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με έκθεση της Veson Nautical, η αύξηση των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ μπορεί να προκαλέσει νέες αναταράξεις.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Αναλυτικότερα, οι τιμές χρονοναύλωσης (TC) πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Post Panamax αυξήθηκαν κατά 111% το 2024, φτάνοντας τα 73.330 δολ./ημέρα και οδήγησαν σε τεράστια άνοδο στις παραγγελίες νεότευκτων και σε επιβράδυνση των διαλύσεων σύμφωνα με την έκθεση «2024 End- Of-Year-Report» της Veson Nautical.
Όπως επισημαίνεται, οι ανοδικές συνθήκες της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων αντανακλώνται στα ποσοστά των τιμών χρονοναύλωσης, καθώς και στην αύξηση κατά 76% σε ετήσια βάση στις παραγγελίες νέων πλοίων, με 321 συμφωνίες συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, εν συγκρίσει με τις 182 παραγγελίες το 2023.
«Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων γνώρισε αξιοσημείωτη ανάπτυξη το περασμένο έτος, λόγω ενίσχυσης της ζήτησης, των αυξανόμενων κερδών και της ισχυρής αναζωπύρωσης της αξίας των περιουσιακών στοιχείων σε όλους τους τομείς», σύμφωνα με αναλυτή της Veson Nautical.
Όπως επισημαίνεται, «Παρά τον μεγάλο αριθμό καθέλκυσης νέων πλοίων, η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα ενίσχυσε τους ναύλους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνοντας τη ζήτηση σε τονομιλία. Μια πιθανή αποκλιμάκωση των εχθροπραξιών θα επιτρέψει την επανέναρξη των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ, κάτι που θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στη ζήτηση».
Αξιοσημείωτο είναι το “φουσκωμένο” βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία εμπορευματοκιβωτίων που είχαν, το 2024, Ταϊβάν και Σιγκαπούρη, με 42 νέες παραγγελίες η καθεμία. Ακολούθησαν η Ελβετία και η Κίνα με 36 και 34 παραγγελίες, αντίστοιχα.
Οι εξαιρετικά ελκυστικοί όροι τιμής και διαθεσιμότητας που προσέφεραν τα ναυπηγεία της Κίνας σήμαναν και την κυριαρχία τους στην αγορά, λαμβάνοντας παραγγελίες για 259 πλοία, που ισοδυναμούν με μερίδιο αγοράς περίπου 81%.
Αντίστοιχα, τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας εξασφάλισαν 52 παραγγελίες πλοίων και η Ταϊβάν 12.
Τέλος, στην έκθεση τονίζεται ότι οι ανοδικές συνθήκες που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2024 επηρέασαν τις διάλυσης πλοίων, καθώς 51 πλοία στάλθηκαν για διάλυση.