Την 02.10.2018 πραγματοποιήθηκε, στη Μάλτα, η 7η Τριμερής Υπουργική Συνάντηση Ελλάδας – Κύπρου – Μάλτας, στην οποία συμμετείχε ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός.
Η Κύπρος εκπροσωπήθηκε από την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου κα. Νατάσα Πηλείδου και η Μάλτα από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Dr Ian Borg, ο οποίος φιλοξένησε τη συνάντηση και το Ναυτιλιακό Συνέδριο.
Οι τρεις Υπουργοί είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις επί επίκαιρων θεμάτων και να επιβεβαιώσουν τη σημασία περαιτέρω διεύρυνσης της συνεργασίας τους στον τομέα των ναυτιλιακών μεταφορών και των θαλασσίων πολιτικών, τόσο στο πλαίσιο της ΕΕ όσο και του ΙΜΟ.
Τα κύρια αντικείμενα που τέθηκαν στη συνάντηση αφορούσαν την υποστήριξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας έναντι του έντονου διεθνούς ανταγωνισμού, τους τρόπους ενίσχυσης της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της ναυτιλίας, καθώς και θέματα που εξετάζονται στο πλαίσιο του Συμβουλίου της ΕΕ και κατατείνουν στη διευκόλυνση του τομέα θαλασσίων μεταφορών μέσω της δημιουργίας ενός εναρμονισμένου και διαλειτουργικού ευρωπαϊκού περιβάλλοντος ενιαίας ναυτιλιακής θυρίδας.
Ειδικότερα, οι τρείς Υπουργοί των παραδοσιακών ναυτικών χωρών της ΕΕ, είχαν την ευκαιρία να επιβεβαιώσουν την πάγια πολιτική τους που αφορά την εφαρμογή διεθνών κανόνων για ποιοτική ναυτιλία, μέσω του του ΙΜΟ και την έμπρακτη υποστήριξη του Οργανισμού σε όλα τα ζητήματα, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών, ως βασικό στοιχείο συγκερασμού της προστασίας του περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης των θαλασσίων μεταφορών.
Οι τρεις Υπουργοί αναγνώρισαν την καθοριστική συνεισφορά της ναυτιλίας στη διεξαγωγή του παγκόσμιου και ευρωπαϊκού εμπορίου, με τον πλέον περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο αναγνωρίζοντας από κοινού την αναγκαιότητα υλοποίησης της αρχικής Στρατηγικής του ΙΜΟ για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία μέσω ενός ρεαλιστικού προγράμματος εργασιών για την υιοθέτηση και εφαρμογή μέτρων μείωσης των εκπομπών αξιολογώντας την ιδιαίτερη σημασία της πρότασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας για ενίσχυση του σχεδίου ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων (SEEMP).
Παράλληλα, ενόψει της επικείμενης εφαρμογής, από 01.01.2020, του 0,50% διεθνώς ως ανώτατου ορίου περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων των πλοίων, οι Υπουργοί συμφώνησαν ότι οι ναυτιλιακές διοικήσεις των τριών χωρών θα συνεργαστούν στενά, με στόχο τη βέλτιστη αντιμετώπιση ζητημάτων που άπτονται της εφαρμογής του μέτρου και κυρίως τη διασφάλιση διαθεσιμότητας και επάρκειας συμμορφούμενων καυσίμων, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τα ζητήματα που απασχολούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και σχετίζονται με την ασφαλή χρήση των νέων καυσίμων από τα πλοία.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε, σε εξαιρετικό κλίμα, με τις τρείς πλευρές να συμφωνούν στη συνέχιση της εποικοδομητικής συνεργασίας τους και την ενίσχυση της συνεργασίας τους επί θεμάτων αμοιβαίου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος, τόσο στο πλαίσιο των οργάνων της Ε.Ε. όσο και στον ΙΜΟ.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός συμμετείχε την ίδια μέρα σε Στρογγυλή Τράπεζα του Ναυτιλιακού Συνεδρίου Υψηλού Επιπέδου (Malta Maritime Summit) μαζί με την Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου κα Πηλείδου, το Διευθυντή του Γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ, το Γενικό Διευθυντή της Ναυτιλιακής Διοίκησης της Μάλτας, τη Γενική Γραμματέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ιδιοκτητών Ρυμουλκών και τον πρώην Διευθυντή και νυν Σύμβουλο της Ευρ. Επιτροπής για τη Ναυτιλία και τις Μεταφορές.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Σαντορινιός τοποθετήθηκε επί των προτεραιοτήτων της χώρας μας σε συνάρτηση με τις ναυτιλιακές προτεραιότητες της ΕΕ, αναδεικνύοντας την αναγκαιότητα διαφύλαξης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και υπογραμμίζοντας τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική και την ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο.
Τέλος, κατέδειξε το ρυθμιστικό ρόλο του ΙΜΟ στις προκλήσεις εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορούν μεταξύ άλλων τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλασσίων μεταφορών, τη ψηφιοποίηση της ναυτιλίας ενώ παράλληλα επεσήμανε τις προτεραιότητες που σχετίζονται με τη δια θαλάσσης μετανάστευση, την αναγκαιότητα ενίσχυσης των ευρωπαϊκών πολιτικών για τα νησιά, αλλά και το Brexit.