Στην ολομέλεια της Βουλής συζητείται σήμερα και τίθεται προς ψήφιση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τίτλο «Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου».
Οι υποχρεώσεις του νέου επενδυτή
Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του νέου επενδυτή, αλλά και του ελληνικού δημοσίου περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Ηρακλείου στον ιταλικό όμιλο Grimaldi (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές).
Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα στους εργαζομένους του λιμένα μετάταξής τους σε άλλο νομικό πρόσωπο του δημοσίου τομέα.
Η μετάταξη διενεργείται σε κενή ή συστηνόμενη θέση, συναφούς κλάδου ή ειδικότητας, της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας. Εργαζόμενος που μετατάσσεται με τη συναίνεσή του σε κατώτερη κατηγορία, κατατάσσεται στον βαθμό και στο μισθολογικό κλιμάκιο αυτής, χωρίς να διατηρεί τυχόν διαφορά αποδοχών.
Η διαχείριση του κεντρικού λιμένα όπου βρίσκεται ο σταθμός κρουαζιέρας ακτοπλοΐας φορτοεκφόρτωσης γενικού και χύδην φορτίου, διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και διοίκησης θα είναι στον ιδιώτη επενδυτή, ενώ στο λιμενικό ταμείο θα περιέλθουν ο Ενετικός Λιμένας του Δήμου Ηρακλείου, ο λιμένας των Λινοπεραμάτων του Δήμου Μαλεβιζίου, τα αλιευτικά καταφύγια ‘Αρβης και Καστρίου του Δήμου Βιάννου, και Λούτρας του Δήμου Γόρτυνας αλλά και οι εξωμετρικές ζώνες Β («Θεατρικός Σταθμός»), Γ («ΚΤΕΛ») και Δ («Λιμενικό Περίπτερο»).Επίσης περιλαμβάνονται οι εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και το εργοστάσιο της ΔΕΗ.
Το 67% των μετοχών του λιμένα Ηρακλείου θα περιέλθει στον όμιλο Grimaldi (Grimaldi Euromed SpA – Μινωικές Γραμμές), έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένα ως μέτοχος, ενώ και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα συνεργαστεί με τον νέο επενδυτή, προκειμένου το λιμάνι να αξιοποιηθεί προς όφελος της ανάπτυξης της Κρήτης και συνολικά της εθνικής οικονομίας.
Αναφορικά με το θέμα των ανταποδοτικών λιμενικών τελών ο νέος επενδυτής θα μπορεί να επιβάλλει και να εισπράττει για θέματα υποδομών και υπηρεσιών αλλά πάντα με τις αρχές της αντικειμενικότητας και της μη διάκρισης.
Σχετικά με την παροχή υπηρεσιών επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων εσωτερικών γραμμών τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα μπορούν να αυξηθούν μόνο με έγγραφη συγκατάθεση του αρμόδιου κυβερνητικού φορέα .
Τα τέλη για οποιαδήποτε λόγο θα μπορούν να αναθεωρηθούν μόνο μία φορά ετησίως κατόπιν έγγραφης ειδοποίησης του κυβερνητικού φορέα και μέχρι ποσοστού που θα ισούται με την ποσοστιαία μεταβολή (αύξηση) του δείκτη τιμών καταναλωτή του μήνα αναπροσαρμογής η τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Επίσης, το ποσοστό της αύξησης δεν θα πρέπει υπερβαίνει το 3% σε σχέση με τα αντίστοιχα τέλη που ίσχυαν προηγουμένως όπου αναπροσαρμόζονται με βάση τον τιμάριθμο.
Τυχόν βεβαιωμένα ή καταλογισθέντα σε βάρος της Ο.Λ.Η. ΑΕ ποσά για ανταποδοτικά τέλη ή φόρο ηλεκτροδοτούμενων εκτάσεων ή ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης, βαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο.
Το ελληνικό δημόσιο συνάπτει την παραχώρηση που παρέχεται μέσω σύμβασης στο νέο επενδυτή έναντι ετήσιου ανταλλάγματος που σε σχέση με οποιαδήποτε χρονική περίοδο θα είναι 3,5% των ετήσιων συνδυασμένων πωλήσεων του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου ΑΕ.
Οι συνδυασμένες πωλήσεις περιλαμβάνουν τα ενοποιημένα έσοδα του ΟΛΗ και το αριθμητικό άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων με κάθε πρόσωπο που έχει συμφωνηθεί υποπαραχώρηση για την παροχή υπηρεσιών.
Προβλέπεται επίσης η καταβολή στο Δημόσιο πρόσθετου ανταλλάγματος παραχώρησης, ίσου με ποσοστό 40% επί οποιωνδήποτε περιοδικών ταμειακών ροών σε σχέση με το Έτος Αύξησης εάν στη λήξη του ο Δείκτης Εσωτερικής Απόδοσης του Προτιμητέου Επενδυτή υπερβεί το 20%.