Την 4η θέση στους liners κατατάσσεται η China Cosco Shipping, ο μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ. Η κινεζική εταιρεία κατέχει μερίδιο αγοράς 8%, ενώ στην 1η θέση βρίσκεται η Maersk με 15,7%, στη 2η η MSC με 13,8% και στη 3η η CMA με 10,8%. Στην 5η θέση η Evergreen με 4,8% και στην 6η η Hapag Lloyd με 4,7%.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η China Cosco Shipping, η οποία – εδώ και κάποιους μήνες – έχει αναλάβει τη διαχείριση του ΟΛΠ, δημιουργήθηκε από την συγχώνευση των COSCO Group και China Shipping Group. Ο στόλος της υπολογίζεται, σήμερα, ότι διαθέτει χωρητικότητα 1,65 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων.
Γενικότερα, ο κλάδος των liners έχει έρθει αντιμέτωπος, τα τελευταία χρόνια, με σειρά προκλήσεων, όπως τη μείωση των ναύλων και την ήπια ανάπτυξη των εμπορευματικών ροών μεταξύ των ανεπτυγμένων περιοχών.
Έτσι, οι εταιρείες προχώρησαν σε στρατηγικές συμμαχίες και συνέργιες, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τα λειτουργικά τους κόστη, ενώ άλλες δεν τα κατάφεραν και πτώχευσαν (π.χ. Hanjin), ενώ άλλες προχώρησαν σε ευρεία αναδιάταξη («σπάσιμο» δραστηριοτήτων της Maersk σε ενέργεια και logistics).
Πάντως, η συγκέντρωση είναι εμφανής στον κλάδο. Το 1996, οι 20 μεγαλύτεροι liners αντιπροσώπευαν λίγο πάνω από το 70% της αγοράς.
Το 2016, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στο 90%, αφήνοντας ακόμη μικρότερο χώρο στις άλλες εταιρείες. Το μερίδιο αγοράς των κορυφαίων 10 liners αυξήθηκε από το 50% στο 70%, ενώ το μερίδιο αγοράς των πέντε μεγαλύτερων liners αυξήθηκε από 30%, σε περισσότερο από 50% την ίδια περίοδο.
Για εφέτος, αρκετοί εκτιμούν ότι θα σημειωθεί μονοψήφια ανάπτυξη, εξαιτίας του γεγονότος ότι πολλά πλοία έχουν οδηγηθεί στα διαλυτήρια, ενώ τελευταίως παρατηρείται και μία αύξηση στις τιμές των ναύλων (βραχυπρόθεσμες ναυλώσεις), μολονότι ακόμα δεν έχουν φτάσει σε ικανοποιητικό επίπεδο.