Με «εφιαλτικά» σενάρια είναι αντιμέτωπη η ακτοπλοΐα, λόγω της ανόδου των ναυτιλιακών καυσίμων.
Προχθές το νέο διοικητικό συμβούλιο του ΣΕΕΝ συναντήθηκε με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, ζητώντας συγκεκριμένα μέτρα στήριξης.
Έπειτα από τη συνάντηση μεταξύ των δυο πλευρών, αποφασίστηκε ο συντονισμός ενεργειών για την εξέταση της υλοποίησης συγκεκριμένων μέτρων, όπως η επιβολή πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, η μείωση του ΦΠΑ στο 6% και η επιστροφή του στο 13% – που ισχύει σήμερα- όταν οι τιμές επιστρέψουν στα επίπεδα του 2021, η καταβολή 42 εκατ. ευρώ για τις άγονες γραμμές, η επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών και η αύξηση των επιδοτήσεων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές για έναν χρόνο.
Στο μεσοδιάστημα και ενόψει της θερινής περιόδου, οι ακτοπλόοι επεξεργάζονται διάφορα σενάρια για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας των εταιρειών τους, τα οποία – σε κάθε περίπτωση – επηρεάζουν αρνητικά τον επιβάτη.
Ειδικότερα, οι λύσεις που εξετάζονται είναι οι ακόλουθες:
α) μείωση των δρομολογίων,
β) μείωση της ταχύτητας στα πλοία και
γ) αύξηση των τιμών των εισιτηρίων έως και 25%.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών το 2021 ήταν αυξημένο, σε σχέση με το 2020, αλλά μειωμένο κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2019.
Σε ότι αφορά τα οχήματα, η μείωση, σε σχέση με το 2019, κυμάνθηκε 15% έως 20%, ενώ η διακίνηση φορτηγών οχημάτων παρουσίασε μία σχετική σταθερότητα και ήταν μειωμένη κατά 5% – 10%.
Αντίστοιχα, η ενεργειακή κρίση και η άνοδος των ναυτιλιακών καυσίμων επηρεάζει σημαντικά (και) την ακτοπλοΐα.
Υπολογίζεται ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανώνται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττουν οι ακτοπλόοι, ενώ μόνο για το 2021 οι εταιρείες επιβαρύνθηκαν με 130 εκατ., λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%.