Τεράστια ήταν η πτώση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα το 2020, λόγω της πανδημίας του Covid – 19. Λιγοστά τα δρομολόγια, λιγοστοί οι επιβάτες, λιγοστά τα έσοδα.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΕΚΦΝ (ΕΕΚΦΝ 2017-2022 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ), οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν πέρσι στις 247 έναντι 3.899 το 2019.
Σε επίπεδο επιβατών, ο αριθμός ανήλθε πέρσι στους 267.060 έναντι 5.537.500 το 2019. Για το 2021, η πρόβλεψη της ΕΚΚΦΝ αναφέρεται σε 1.106 αφίξεις και 1.504.800 επιβάτες.
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης, Θεόδωρος Κόντες «η αξιόλογη αύξηση του 2019 θα συνεχιζόταν και το 2020 κατά ποσοστό περίπου του 10%, σύμφωνα με τις προβλέψεις του industry, πριν να εμφανισθεί η επιδημία και η συνεχιζόμενη καταστροφή που έφερε στον κλάδο».
Το 2020, όπως αναφέρεται, οι εταιρείες αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν τη συνέχιση των δρομολογίων τους, εξαιτίας της πανδημίας και της έξαρσης των κρουσμάτων που εμφανίστηκαν.
Έτσι λοιπόν, υπήρξε σχεδόν «νεκρή» θερινή περίοδο στην κρουαζιέρα, με τα αναμενόμενα καταστροφικά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, στην οικονομία, αλλά και στο industry γενικότερα.
Προς το τέλος της season, επιχείρησαν κάποιες γνωστές εταιρείες την επανεκκίνηση (re-start), αλλά τα πλοία ξανασταμάτησαν σύντομα, με αφορμή την δεύτερη επιδημική έξαρση που ακολούθησε.
«Έτσι φτάσαμε στα αναφερόμενα αποτελέσματα του 2020 που όπως αποδεικνύεται υπήρχε μία μείωση σε σύγκριση με το 2019 της τάξεως του 94% και φυσικά με το σύνολο των πλοίων να είναι παροπλισμένα ή να ταξιδεύουν drifting σε διάφορα ασφαλή μέρη με μειωμένη ταχύτητα αναμένοντας οδηγίες», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.
Το 2021, η πρόβλεψη αναφέρεται σε αύξηση 20% σε σχέση με το “καταστροφικό” 2020
«Με την έναρξη λοιπόν των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά μεταφορικών μέσων κλπ.
Η ολική λοιπόν πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό περίπου 20% επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020, μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94% στο 74%», συμπλήρωσε ο κ. Κόντες.
Τέλος, συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις του industry μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, η Ένωση υποστηρίζει ότι για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019, όχι μόνο στην πατρίδα μας, αλλά παγκοσμίως, ίσως χρειαστούν τουλάχιστον 4 έτη ακόμη, αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για επανακύκλωση (scrap) και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους investors.
Επίσης, σημειώνεται μία αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων τα expeditions vessels.
Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται περίπου 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων και των νησιών της χώρας.
Τέλος, είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.