«Στην Ελλάδα βγαίνουμε από τη βαθιά κρίση που αντιμετωπίσαμε, αποφασισμένοι να χρησιμοποιήσουμε στο μέγιστο την ιδιαίτερη γεωγραφική μας θέση και το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό μας και είμαστε αποφασισμένοι να κινηθούμε προς την αειφόρο -και χωρίς αποκλεισμούς- ανάπτυξη», τόνισε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του σε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τη συμμετοχή των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων των 28 χωρών, που παίρνουν μέρος στο Belt and Road Forum for International Cooperation, στο συνεδριακό κέντρο στη λίμνη Γιαν Τσι.
Ο κ. Τσίπρας περιέγραψε το όραμά του για την Ελλάδα μετά την κρίση, λέγοντας ότι αυτό είναι να εξελιχθεί σε καθοριστικής σημασίας κόμβο στις μεταφορές, την ενέργεια, το εμπόριο, τις τηλεπικοινωνίες, τον πολιτισμό και τον τουρισμό.
«Ως παγκόσμιος ηγέτης στους τομείς της ναυτιλίας και του τουρισμού, η Ελλάδα, που βρίσκεται στα σταυροδρόμια τριών ηπείρων, σκοπεύει να εξελιχθεί σε καθοριστικής σημασίας κόμβο στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας, του εμπορίου, των τηλεπικοινωνιών, του πολιτισμού και του τουρισμού» είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, εξήρε τη σημασία του Belt and Road Forum for International Cooperation σε συνθήκες προκλήσεων και γεωπολιτικών κινδύνων σε παγκόσμια κλίμακα σημειώνοντας ότι δημιουργεί μια νέα βάση συνεργασίας και διαλόγου γι’ αυτό πρότεινε το Φόρουμ να γίνεται κάθε χρόνο για να εκπληρώσει τη μεγάλη προοπτική που υπόσχεται για τον παγκόσμιο και περιφερειακό διάλογο και την ανάπτυξη.
«Σε ένα περιβάλλον σοβαρών, κοινών προκλήσεων και γεωπολιτικών κινδύνων, οι συλλογικές, πολυμερείς ανταποκρίσεις πολιτικές αποδεικνύονται όλο και πιο επιτακτικές. Στην κρίσιμη αυτή ιστορική στιγμή, η πρωτοβουλία Belt and Road (Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος) προσφέρει ένα νέο όραμα για τον τρόπο που μπορούμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.
Η Πρωτοβουλία Belt and Road -της δημιουργίας στη βάση ενός διεθνούς διαφανούς πλαισίου που στηρίζεται σε κανόνες- δεν προβλέπει απλώς ένα νέο όραμα μιας αλληλένδετης ανάπτυξης μέσω της βελτίωσης μεγάλων έργων συνδετικότητας και υποδομών. Δημιουργεί μια νέα βάση συνεργασίας και διαλόγου», υπογράμμισε.
Είπε ακόμα ότι η πρωτοβουλία αυτή δημιουργεί μια ιδιαίτερη πλατφόρμα που συνδυάζει τα υποδείγματα/πρότυπα/μοντέλα των εποχών της βιομηχανικής εποχής και της εποχής του Ίντερνετ – υποδομές και συνδετικότητα.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε πως το όραμά του για την Ελλάδα μετά την κρίση δεν είναι απλώς συμβατό με την πρωτοβουλία Belt and Road, αλλά συνδέεται μαζί της και παρουσίασε τους τομείς στους οποίους μπορεί να γίνει αυτή η σύνδεση, διατυπώνοντας και συγκεκριμένες προτάσεις.
1.Στις μεταφορές και την δημιουργία υποδομών
– Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί ζωτικής σημασίας στοιχείο της Πρωτοβουλίας, καθώς ήδη λειτουργεί ως σημαντικός σύνδεσμος μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής, και βρίσκεται στην κατάλληλη θέση για να μετατραπεί στον πιο σημαντικό τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
– Οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα ευοίωνες για νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας από τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, ή τη σύνδεση της Ασίας με την Αδριατική.
– Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο της Διόδου Ταχείας Χερσαίας και Θαλάσσιας Κυκλοφορίας Κίνας-Ευρώπης και τον πολυτροπικό Διάδρομο του Kεντρικού Δικτύου ΔΕΔ-Μ Ανατολής-Ανατολικής Μεσογείου της ΕΕ.
-Η καθιέρωση συνεργατικών σχηματισμών (clusters) για τη βιομηχανία, συγκέντρωση και προετοιμασία παραγγελιών κατά μήκος του Διαδρόμου αυτού θα βελτιώσει την απόδοση της Οικονομικής Ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού.
-Η δημιουργία κέντρων έρευνας και ανάπτυξης καθώς και εγκαταστάσεις εξωτερικής ανάθεσης λογισμικού στην Ελλάδα, θα εξυπηρετήσει τη συνολική αλυσίδα αξίας της Πρωτοβουλίας Belt and Road.
-Συγχρόνως, ένα κομβικό σημείο επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο, που θα αποτελείται από τις υφιστάμενα ελληνικά ναυπηγεία, θα μπορούσε να υποστηρίξει παραπάνω τις δράσεις του Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού.
2. Στην ενέργεια
– Η κατασκευή του αγωγού μέσω Αδριατικής (TAP) η οποία εγκαινιάστηκε τον περασμένο Μάιο, θα βοηθήσει στην παράδοση φυσικού αερίου των Αζέρων σε ευρωπαϊκές αγορές και καταναλωτές, επίσης μέσω του Κάθετου Διαδρόμου.
-Την ίδια στιγμή, συζητάμε τη δημιουργία νέων μονοπατιών για να μεταφέρουμε το φυσικό αέριο από την ανατολική Μεσόγειο, τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, καθώς και μέσω των εγκαταστάσεών μας για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη Ρεβυθούσα, ή την κατασκευή ενός πλωτού τερματικού σταθμού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
-Στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η Ελλάδα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην διασύνδεση με υποθαλάσσιο καλώδιο του Ισραήλ, της Κύπρου, της Κρήτης και της Αττικής, μέσω του EuroAsia Interconnector, δημιουργώντας έτσι μια στερεή σύνδεση μεταξύ των απομονωμένων ενεργειακών αγορών του Ισραήλ και της Κύπρου με την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και πιστεύουμε ιδιαίτερα έντονα ότι υπάρχει σημαντικός ρόλος που μπορεί να παίξει η Κίνα στο έργο αυτό.
3. Στις τηλεπικοινωνίες
-Κινούμαστε γρήγορα σε νέες επενδύσεις σε οπτικές ίνες, όπως η χθεσινή συμφωνία μεταξύ της ελληνικής Forthnet και της κινεζικής ZTE.