Νομοσχέδιο που φέρνει για πρώτη φορά πρωτοποριακές αλλαγές στο χώρο της ναυτιλίας, της ναυτικής εκπαίδευσης, στη λειτουργία του Λιμενικού Σώματος και στη λιμενική διακυβέρνηση, χαρακτήρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, το σχέδιο νόμου «Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», το οποίο εισήχθη απόψε στην Ολομέλεια της Βουλής.
Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία, επί της αρχής, από την Ολομέλεια της Βουλής.
Υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ ενώ κατατάψηφισαν ΝΔ, ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή. Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ένωση Κεντρώων και Ποτάμι δήλωσαν «παρών».
Κατά την ομιλία του, ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, έκρινε όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου συμβατές με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Πολλές από αυτές χαρακτήρισε πρωτοποριακές, όπως η ίδρυση Σχολής Επιθεωρητών Ελεγκτών, στο Υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να αναβαθμιστούν τα προσόντα όσων ελέγχουν τα πλοία. Ειδικά για τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων, ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι αναβαθμίζεται και δεν καταργείται, όπως ισχυρίζεται η αξιωματική Αντιπολίτευση.
Όπως είπε, για πρώτη φορά μπαίνουν κριτήρια και προσόντα που θα πρέπει να έχουν οι επιθεωρητές ελεγκτές.
«Σκοπός μας είναι να αποκτήσει ο κλάδος επιθεωρητών τον ρόλο που θα έπρεπε να έχει. Να γίνει ελεγκτικός μηχανισμός για τους νηογνώμονες. Δεν γίνεται και ελεγκτής και ελεγχόμενος να είναι ο ίδιος φορέας.
Και για πρώτη φορά οι έλεγχοι θα γίνονται πάνω στα πλοία και θα ελέγχονται οι νηογνώμονες που μέχρι τώρα δεν ελέγχονταν».
Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο κ. Κουρουμπλής για τις προμήθειες εξοπλισμού που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια στο ΥΝΑΝΠ. «Το σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης που αγοράστηκε πριν από 20 χρόνια δεν λειτούργησε ποτέ. Δώσατε παραγγελία σε ναυπηγεία που φαλίρισαν και έκλεισαν.
Κάνατε προμήθειες εξοπλισμού χωρίς να προβλέπετε συντήρηση ποτέ για καμία κι ας είναι η συντήρηση πολύ πιο κρίσιμη από την αγορά», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο θεσμοθετεί συγκεκριμένο πλαίσιο προμηθειών με πλήρη διαφάνεια και επιτέθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση γιατί ποτέ δεν έδειξε πραγματικό ελεγκτικό ενδιαφέρον.
«Το υπουργείο είναι συνέχεια ανοιχτό στον έλεγχο. Δεν ήρθατε ποτέ να δείτε τι κάνουμε. Να ρωτήσετε να πληροφορηθείτε υπεύθυνα. Κάνετε πολιτική εκ του ασφαλούς¨, δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής και συνέχισε:
«Για την ακτοπλοΐα που μας κατηγορείτε ότι την κρατικοποιούμε η μεγάλη διαφορά είναι ότι τα χρήματα που επενδύουμε δεν πάνε πλέον στους εφοπλιστές, αλλά επενδύονται προς το συμφέρον των νησιωτικών κοινωνιών και του Ελληνικού Λαού. Βάλαμε νέα δρομολόγια σε ξεχασμένα νησιά, όπως τα Ψαρά και οι Οινούσσες.
Και η μεγάλη αλλαγή είναι ότι για πρώτη φορά μπορούν πλέον και τα μικρά νησιά να κάνουν συμβάσεις για την συγκοινωνία τους και να μην εκβιάζονται από τους εφοπλιστές».
Στην ΕΣΑΛ δεν συμμετείχαν εκπρόσωποι των πλοιάρχων, αυτών που κατεξοχήν γνωρίζουν τα λιμάνια, αφού αυτοί τα χρησιμοποιούν. Αυτό το αλλάζουμε.
Από τις κρισιμότερες διατάξεις, όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής είναι αυτή που διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων στα πλοία, αφού επιβάλλει τεράστια πρόστιμα ακόμα και απαγόρευση απόπλου, αν οι πλοιοκτήτες δεν καταβάλλουν μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές.
Όπως είπε, αυξήθηκαν τα πρόστιμα για μαύρη, ανασφάλιστη εργασία στα πλοία. Όπως εξήγησε τα συγκεκριμένα πρόστιμα εξομοιώνονται με τα πρόστιμα για ανασφάλιστη εργασία στη στεριά.
«Αλλάζουμε τα προγράμματα εκπαίδευσης στις ΑΕ, σε συνεργασία με το ίδρυμα Ευγενίδη. Για πρώτη φορά συνδέσαμε τις ΑΕΝ με Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Ακόμα και με πανεπιστήμια του εξωτερικού συνεργαζόμαστε για το θέμα αυτό», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Ιδιαίτερα στάθηκε ο κ. Κουρουμπλής στις αλλαγές που επέρχονται στις παράνομες ναυλώσεις σκαφών αναψυχής, που κατά το παρελθόν αγνοούσαν οι κυβερνήσεις.
Διευκρίνισε ότι το τέλος πλοίων δεν ισχύει σε περιπτώσεις ακινησίας και τόνισε ότι ούτε ένας φορέας επαγγελματιών του κλάδου δεν έχει διαμαρτυρηθεί.
Για τις λιμενικές εγκαταστάσεις που νομιμοποιούνται, τόνισε ότι επί τόσα χρόνια τα λιμενικά ταμεία δεν μπορούσαν να κάνουν ούτε μία επένδυση.
Για το άρθρο 106 του νομοσχεδίου αρκέστηκε να επικαλεστεί το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, το οποίο, όπως είπε, «λύνει κάθε απορία.
Προφανώς κανείς από όσους ζητούν να το αποσύρουμε, δεν το διάβασε». Ο κ. Κουρουμπλής εξέφρασε ικανοποίηση γιατί το ΚΚΕ αναγνώρισε ότι το 106 θεσμοθετεί τη διαφάνεια στον συγκεκριμένο τομέα.
Στάθηκε ιδιαίτερα στην θεσμοθέτηση των Πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή νέων στελεχών στο Λιμενικό Σώμα.
Για τις αλλαγές που επέρχονται στους ελληνικούς νηογνώμονες σημείωσε ότι πλέον αναγκάζονται να προσλάβουν 30 υπαλλήλους για να προσφέρουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν και οι ξένοι νηογνώμονες ώστε να έχουν την ίδια διεθνή πιστοποίηση.
«Αν δεν το κάνουν θα κλείσουν», είπε. Σημείωσε τις αλλαγές που επέρχονται στην μεταφορά καυσίμων με την μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού, αλλά και στην πετρέλευση, η οποία στο εξής θα επιτρέπεται μόνο σε σημεία στα οποία τα τελωνεία θα έχουν το στίγμα των πλοίων.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι το πρώτο που έρχεται στην Ελληνική Βουλή και το οποίο προβλέπει χρονική προθεσμία για την έκδοση των προβλεπόμενων κανονιστικών διατάξεων, όπως διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις κλπ.
«Για πρώτη φορά ο υπουργός υποχρεώνεται να εκδίδει υπουργικές αποφάσεις σε συγκεκριμένο χρόνο», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.