Η αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών μηχανισμών που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της «πράσινης ναυτιλίας», που σκοπό έχει αφενός την ψηφιοποίηση αλλά κυρίως το μικρότερο ανθρακικό αποτύπωμα στο περιβάλλον, είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε, ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, στο πλαίσιο του συνεδρίου Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), το οποίο πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη.
Ο υπουργός απευθυνόμενος στους συνέδρους υπογράμμισε την βούληση και αποφασιστικότητα της ελληνικής κυβέρνησης και ειδικά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ, αλλά και ευρύτερα της παγκόσμια ναυτιλιακής κοινότητας για την «πράσινη ναυτιλία». Μάλιστα, υπενθύμισε πως οι ενέργειες για αυτό βασίζονται στον ρεαλισμό και ταυτόχρονα στον ριζοσπαστισμό.
Βρισκόμαστε στο σταυροδρόμι της επιλογής του καυσίμου που θα απαιτεί η ναυτιλία την επόμενη μέρα, σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης και συμπλήρωσε πως πρέπει αυτήν την απάντηση να μας την δώσει η επιστήμη και η έρευνα.
Επίσης, τόνισε πως για να γίνει αυτό πρέπει να προχωρήσουμε με την αντίστοιχη ενίσχυση με πόρους, γιατί αυτές θα καθορίσουν τις αποφάσεις για το καύσιμο. Όπως είπε, πρέπει να υπάρξει ένα μείγμα της ιδιωτικής και της δημόσιας χρηματοδότησης, αφού στο τέλος ο στόχος όλων μας είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Ο Αντώνης Βενιέρης, πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης Ελλάδος, σημείωσε πως παρόλο που ακόμη και σήμερα το 90% της παγκόσμιας εμπορευματικής μεταφοράς γίνεται μέσω της ναυτιλίας, το ανάλογο αποτύπωμα των ρύπων, σύμφωνα με τους σχετικούς δείκτες, αγγίζει μόλις το 3%.
Σύμφωνα με τον κ. Βενιέρη, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όλοι στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για την μέγιστη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, τους οποίους και καλώς θέτει, για το 2030, καθώς το θεσμικό – νομικό πλαίσιο δημιουργεί καταστάσεις που όχι μόνο δεν οδηγούν στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά μπορεί να γεννήσει προβλήματα ακόμη και στη λειτουργία του κλάδου, αλλά και των λιμένων.
Χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Βενιέρης πως με τις ρυθμίσεις της ΕΕ θα χάνονται έσοδα, θέσεις εργασίας και εν κατακλείδι το περιβάλλον δεν θα είναι κερδισμένο στις περιπτώσεις που ένα πλοίο προερχόμενο πχ από την Ασία, κάνει απλώς μια στάση σε ένα λιμάνι γειτονικών χωρών, στις οποίες δεν ισχύουν οι ευρωπαϊκές οδηγίες.
Ο διευθυντής Επικοινωνίας και Πολιτισμού στην TEU Shipping and Forwarding, Θεόδωρος Βαφειάδης, σημείωσε πως στόχος όλων είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, ωστόσο είναι ένα ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί πολυεπίπεδα. Όπως είπε, ακόμη δεν έχουν δοθεί απαντήσεις σε πολύ σημαντικά ζητήματα που αφορούν την παγκόσμια ναυτιλία.
Σύμφωνα με τον κ. Βαφειάδη ακόμη δεν υπάρχουν ξεκάθαρες απαντήσεις στην χρήση του καυσίμου, της αλλαγής των καυστήρων, δηλ. των κινητήρων των πλοίων, αλλά και βέβαια στους χώρους αποθήκευσης αντίστοιχα των καυσίμων.
Ο ίδιος επισήμανε πως πρέπει συνολικά να αντιμετωπιστεί το ζήτημα στις θαλάσσιες μεταφορές, φτιάχνοντας όμως την αλυσίδα στη ροή από τους τόπους παραγωγής των εμπορευμάτων, στη διακίνησή τους και τελικά στην υποδοχή τους στα λιμάνια.