Το καλύτερο μέλλον από όλα τα ορυκτά καύσιμα έχει το φυσικό αέριο, καθώς η ζήτησή του θα αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό 1,5% μέχρι το 2040, σύμφωνα με την έκδοση «World Energy Outlook 2016» της «International Energy Agency (IEA)».
Παράλληλα, η συνολική κατανάλωση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα αυξηθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα το μερίδιό του στη συνολική κατανάλωση αερίου να φτάσει μέχρι το 2040 στο 53%, από 42% που είναι σήμερα, σύμφωνα με την «Ναυτεμπορική».
Σε αυτή την αναπτυξιακή ρότα, η διά θαλάσσης μεταφορά LNG αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά και πρωταγωνιστικό ρόλο στο εμπόριο αυτό, θα έχουν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι ελέγχουν ήδη τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο σε αριθμό πλοίων LNG carriers στον κόσμο πίσω από τους Ιάπωνες.
Όπως αναφέρει η ΙΕΑ, η κατανάλωση φυσικού αερίου αυξάνεται σχεδόν παντού με εξαίρεση της Ιαπωνίαόπου παρατηρείται μία μείωση, καθώς αξιοποιείται εκ νέου η πυρηνική ενέργεια.
Η Κίνα,όπου η κατανάλωση αερίου αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 400 δισ. κυβικά μέτρα, και η Μέση Ανατολή είναι οι μεγαλύτερες πηγές ανάπτυξης της αγοράς του αερίου.
Ωστόσο, προβληματισμό προκαλεί το πώς θα επηρεάσουν την ισορροπία της αγοράς οι νέες μονάδες υγροποίησης αερίου συνολικής δυναμικότητας 130 δισ. κυβικών μέτρων που είναι υπό κατασκευή στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία.
Η ΙΕΑ εκτιμά επίσης ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα των ισχυρών και συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας σχέσεων μεταξύ των προμηθευτών και μιας περιορισμένης ομάδας πελατών, υπέρ των πιο ανταγωνιστικών και ευέλικτων ρυθμίσεων συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης εξάρτησης από τη μέθοδο υπολογισμού των τιμών gas-to-gas competition.
Ταυτόχρονα, καταλυτικά θα επιδράσει η αύξηση της διαθεσιμότητας των ελεύθερων φορτίων LNG από τις ΗΠΑκαι δημιουργία μέχρι το 2020 και άλλων νέων εξαγωγέων, ιδίως στην Ανατολική Αφρική.
Επιπλέον, η IEA βλέπει τη δημιουργία και νέων μικρότερων αγορών οι οποίες θα αναπτυχθούν με την αξιοποίηση των πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης.
Όμως, δεν λείπουν και οι προκλήσεις για την αγορά του LNG, καθώς εξακολουθεί να υπάρχει η αβεβαιότητα για τη δημιουργία των νέων σταθμών υγροποίησης, ενώ υπαρκτός είναι και ο ανταγωνισμός κόστους από τα άλλα συμβατικά καύσιμα κυρίως αναφορικά με την αξιοποίησή τους για την παραγωγή ενέργειας.
Πρόκληση για το LNG αποτελεί και η συνεχής πτώση του κόστους σε επενδύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το εμπόριο LNG κινείται ανοδικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1995 υπήρχαν μόνο εννέα θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές μεταφοράς LNG, ενώ σήμερα έχουν αυξηθεί σε 232.
Επίσης, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, από το 2011 μέχρι τον Ιανουάριο του 2016 ο παγκόσμιος στόλος από 358 πλοία αυξήθηκε στα 422 πλοία.
Σύμφωνα με την Vesselsvalue.com, σήμερα ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος LNG Carriers ανέρχεται σε 447 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 67.360.218 κυβικών μέτρων και ο υπο παραγγελία είναι άλλα 126 πλοία μεταφορικής ικανότητας 20.264.750 Κ.
Η αξία του παγκοσμίου στόλου υπολογίζεται στα 54,21 δισ. δολ., ενώ του υπό παραγγελία στα 24,17 δισ. δολ.
Ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος υπολογίζεται σε 67 πλοία και βρίσκεται στη δεύτερη θέση πίσω από τον γιαπωνέζικο ο οποίος αριθμεί, σύμφωνα με τη Vesselsvalue.com, 76 πλοία.
Το μεγαλύτερο στόλο από ελληνικής πλευράς διαθέτει η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση με 32 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5.272.580 εκατ. κυβικών μέτρων.
Εξ αυτών των πλοίων τα 10 είναι υπό ναυπήγηση. Επίσης σημειώνεται ότι 13 εν ενεργεία πλοία ανήκουν στο joint venture που έχει συστήσει η Maran Gas με τη Nakilat του Κατάρ.
Μετά τον όμιλο Αγγελικούση ακολουθεί ο όμιλος της Gaslog του Πήτερ Λιβανού, με 28 πλοία, εκ των οποίων 14 LNG Carriers μεταφορικής ικανότητας 2.249 εκατ. κ.μ. ανήκουν στην GasLog και επιπλέον οκτώ πλοία 1,19 εκατ. κ.μ. ανήκουν στη θυγατρική GasLog Partners. Επίσης, η GasLog έχει έξι πλοία υπό ναυπήγηση.
Η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, με 15 LNG Carriers, εκ των οποίων πέντε υπό ναυπήγηση, βρίσκεται στην τρίτη θέση.
Στα LNG δραστηριοποιούνται ακόμη ο Γιώργος Οικονόμου μέσω της TMS Cardiff με πέντε LNG Carriers, η Thenamaris με τρία πλοία, η ΤΕΝ του ομίλου Τσάκου με δύο πλοία και η Alpha Gas με ένα πλοίο, ενώ υπό ναυπήγηση έχει δύο πλοία και η Chandris.