Αλλάζει σταδιακά το τοπίο στο εγχώριο λιμενικό σύστημα. Οι εξελίξεις είναι αρκετές τα τελευταία χρόνια, με «πρωταγωνιστές» τα περιφερειακά λιμάνια.
Του Φώτη Φωτεινού
Εάν και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έπειτα από έντονες διαβουλεύσεις, παρέμεινε στον έλεγχο του δημοσίου, τα λιμάνια της Καβάλας, του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας πέρασαν σε ιδιώτες. Αυτά που ακολουθούν είναι τα λιμάνια του Βόλου και του Λαυρίου.
Αντίστοιχα, σε ΟΛΠ και ΟΛΘ ψηφίστηκαν οι τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης, «απελευθερώνοντας» τις υποχρεωτικές επενδύσεις, με τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας να συνεχίζουν τις κερδοφόρες χρήσεις, εάν και η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είναι κάτι που θα επηρεάσει αρκετά τις φετινές επιδόσεις τους.
Στην ακτοπλοΐα, οι εταιρείες του κλάδου διαπιστώνουν, πλέον, σημαντική ανάκαμψη στην επιβατική κίνηση, ενώ στην κρουαζιέρα οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ξεπέρασαν το 2019. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, στην ακτοπλοΐα ξεχωρίζει η απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica.
Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν αρκετές, τόσο στα λιμάνια (εκσυγχρονισμός υποδομών, ηλεκτροδότηση πλοίων), όσο και στην ακτοπλοΐα (ανανέωση στόλου).
Το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εκσυγχρονίσει τις λιμενικές υποδομές, οι οποίες σε αρκετά νησιά είναι «μη ικανοποιητικές», εξετάζει διάφορα σενάρια, όπως τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Τα ΣΔΙΤ, τα οποία είναι αρκετά διαδεδομένα στα οδικά έργα, είναι συμβάσεις, κατά κανόνα μακροχρόνιες, οι οποίες συνάπτονται μεταξύ ενός δημόσιου και ενός ιδιωτικού φορέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων ή/και την παροχή υπηρεσιών.
Επίσης, το υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει την εισαγωγή του μοντέλου των slots (χρονοθυρίδων) στη λειτουργία των λιμένων.
Τα slots, τα οποία είναι αρκετά διαδεδομένα στις αερομεταφορές, αναφέρονται στην εξασφάλιση δρομολογίων σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και ώρες.
Μάλιστα, οι αεροπορικές δίνουν «μάχη» για την εξασφάλιση των καλύτερων slots, έτσι ώστε να επιτύχουν τον καλύτερο δυνατό προγραμματισμό.