Ήρθε η ώρα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία να ενταχθεί στην ψηφιακή επανάσταση, καθώς ο ψηφιακός κόσμος ανοίγει την πόρτα για τους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων να ενισχύσουν τις άμεσες σχέσεις τους με τους τελικούς πελάτες, να μειώσουν περαιτέρω το κόστος τους (συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου, της λειτουργίας των πλοίων και της εξυπηρέτησης των πελατών) και να ακολουθήσουν νέες ροές εσόδων πέρα των παραδοσιακών ναυτιλιακών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με νέα μελέτη της The Boston Consulting Group (BCG), που τιτλοφορείται «The Digital Imperative in Container Shipping», μέχρι στιγμής μερικοί μόνο κορυφαίοι carriers έχουν χρησιμοποιήσει τις ψηφιακές τεχνολογίες για την ενίσχυση των εμπορικών και επιχειρησιακών τους δραστηριοτήτων.
Η παρακολούθηση εμπορευματοκιβωτίων και η επανατοποθέτηση κενών, η διαχείριση εγγράφων, ο σχεδιασμός δικτύου και η τιμολόγηση συγκαταλέγονται στις δραστηριότητες που οι μεταφορείς έχουν αρχίσει να ψηφιοποιούν.
Σύμφωνα με τη BCG, όσο η ανταμοιβή ενός ψηφιακού μετασχηματισμού μπορεί να είναι σημαντική, τόσο και οι προκλήσεις για να συμβεί αυτό είναι.
Για να το επιτύχουν αυτό οι carriers πρέπει να υιοθετήσουν μια δομημένη προσέγγιση για τον ορισμό ενός ψηφιακού οράματος και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, ικανοτήτων και νοοτροπίας στον παραδοσιακό τρόπο εργασίας τους.
Όπως σημειώνεται, η βιομηχανία βρίσκεται ακόμη στα αρχικά στάδια της ψηφιοποίησης και οι περισσότεροι carriers δεν έχουν ακόμη επιτύχει σημαντική πρόοδο. Όσοι από αυτούς προσεγγίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό με σωστή φιλοδοξία, πόρους και κλίμακα μπορούν να περάσουν στο πρώτο στάδιο της υιοθέτησης.
Υπολογίζεται ότι, εντός 18 μηνών, μπορούν να επιτύχουν μια βαθμιαία αλλαγή στις ψηφιακές δυνατότητές τους, ενισχύοντας το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
Σταχυολογώντας τα κύρια αποτελέσματα της έρευνας προκύπτουν ως εξής:
-Οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν έναν συνδυασμό ευκαιριών και απειλών
Μόνο λίγες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία για να επιτύχουν σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά στα κόστη και στα έσοδα. Επιπλέον οι ναυτιλιακές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κινδυνεύουν από τους παραδοσιακούς παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας και τους νεοεισερχομένους που υιοθετούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να παρέχουν απρόσκοπτες υπηρεσίες από την αρχή μέχρι το τέλος της αλυσίδας των μεταφορών.
-Οι μεγάλες επενδύσεις δεν είναι εμπόδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη μεταξύ πολλών ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ότι απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις πληροφορικής προκειμένου να περάσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί. Οι εταιρείες μπορούν να ξεκινήσουν αξιοποιώντας τις υφιστάμενες υποδομές, βελτιώνοντας σταδιακά τα συστήματα που χρησιμοποιούν.
–Τα πέντε κύρια συστατικά ενός επιτυχημένου μετασχηματισμού
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα πρέπει να καθοδηγείται από πέντε βασικές αρχές:
-Να αναπτυχθεί ένα ψηφιακό όραμα.
-Να υπάρχει δέσμευση για άμεση υιοθέτηση των εξελίξεων.
-Να εφαρμοστούν άμεσα τα βασικά στοιχεία.
-Να υπάρχει επώαση των νέων διαδικασιών και έξω από τον κύριο οργανισμό
-Μετά τις αρχικές δοκιμές, να εφαρμόζονται τα αποτελέσματα άμεσα σε μεγάλη κλίμακα.
–Οι μεταφορείς μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές εντός 18 μηνών
Αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεσμευόμενες στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι εταιρείες που προσεγγίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό με ορθές προσδοκίες, πόρους και κλίμακα μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές στις ψηφιακές δυνατότητές τους μέσα σε 18 μήνες, και να επιτύχουν γρήγορα θετικά αποτελέσματα μέσα σε 12 μήνες.
Καταλήγοντας, η BCG τονίζει ότι για να αναδειχθεί ως νικητής στην ψηφιακή εποχή, ένας μεταφορέας εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να είναι πρόθυμος να επενδύσει σημαντικό χρόνο και πόρους.
Οι περισσότεροι μεταφορείς δεν διαθέτουν γενικό όραμα και επιτακτικό σχέδιο ψηφιακής υιοθεσίας. Αντιμετωπίζουν επίσης σημαντικά οργανωτικά εμπόδια και επιβραδύνονται από την έλλειψη εργαζόμενων με ψηφιακές δυνατότητες και δεξιότητες.
Ευτυχώς, ένας carrier μπορεί να ξεπεράσει τα εμπόδια αυτά γρήγορα, λαμβάνοντας μια δομημένη και πειθαρχημένη προσέγγιση στην ψηφιακή υιοθεσία. Παρόλο που υπάρχει ακόμη χρόνος για να ξεκινήσουν οι ενδιαφερόμενοι του ναυτιλιακού κλάδου, εκτιμάται ότι σύντομα η ευκαιρία αυτή θα εκλείψει.
Τώρα είναι η στιγμή για τους carriers να ξεκινήσουν το ταξίδι τους στην ψηφιακή εποχή.