Ανοίγει ο δρόμος για την αντικατάσταση του ακτοπλοϊκού στόλου;
Η 4η Συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας ενέκρινε το «Σχέδιο για την αντικατάσταση του στόλου επιβατηγού ναυτιλίας και μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος».
Το προτεινόμενο έργο έχει ως αντικείμενο την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CO2 και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτό κλάδο.
Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης συναντήθηκε τον ΣΕΕΝ, με κύριο θέμα συζήτησης τα μέτρα εφαρμογής των ευρωπαϊκών κανονισμών στο πλαίσιο του “Fit for 55” για τον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας απαιτεί, σε πρώτη φάση, επενδύσεις, ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Οι ακτοπλόοι με τον πρόεδρο τους, Διονύση Θεοδωράτο, έθεσαν υπόψη του υπουργού Ναυτιλίας τα στενά περιθώρια που έχει η χώρα (μέχρι το 2030) για την ανάπτυξη ενός πράσινου στόλου, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων.
Όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση της XRTC για τον κλάδο, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 28 έτη, ο οποίος είναι όμως μικρότερος από τον μέσο όρο ηλικίας του ευρωπαϊκού ακτοπλοϊκού στόλου, ο οποίος είναι στα 35 έτη.
Από την άλλη πλευρά, το ποσοστό του ελληνικού στόλου άνω των 20 ετών είναι 86%, κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, γεγονός που βεβαιώνει πως οι ανάγκες ανανέωσης του στόλου είναι περισσότερο επιτακτικές.
Φώτης Φωτεινός