Κατόπιν πρόσκλησης του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριου Σαντορινιού πραγματοποιήθηκε, χθες, η πρώτη κλειστή διαβούλευση, με αντικείμενο την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά της χώρας και με τη συμμετοχή εκπροσώπων των νησιωτικών επιμελητηρίων (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Έβρου, Μαγνησίας, Χίου, Σάμου, Λέσβου, Ζακύνθου, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς- Ιθάκης) και επιμελητηριακών ενώσεων (ΕΟΑΕΝ, ΕΕΣΥΜ) των νησιών.
Στη συνάντηση, παρέστησαν, επίσης, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιαννέλης Γιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή, Αυλωνίτης Δημήτρης και ο υπεύθυνος του τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Καματερός Ηλίας.
Η συνάντηση, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, έγινε σε πολύ καλό κλίμα. Δόθηκε η ευκαιρία να ακουστούν οι πρώτες σκέψεις των θεσμικών φορέων, πραγματοποιήθηκε ένας γόνιμος διάλογος, ενώ όλες οι πλευρές δεσμεύτηκαν στη συνέχιση και την πύκνωση της διαβούλευσης για το θέμα.
Ο Υφυπουργός ενημέρωσε τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων των νησιών για τη λογική του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου.
«Σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού, το Υπουργείο σχεδιάζει την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που θα εξισορροπήσει τις αρνητικές συνέπειες της Νησιωτικότητας, επιδοτώντας το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων, από και προς τα νησιά.
Ήδη, όπως έχει ανακοινωθεί, το παρόν μέτρο θα εφαρμοστεί από 1/7/2018 στα 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 1/1/2019, καθολικά, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα. Το μέτρο αυτό θα επιδοτηθεί από εθνικούς πόρους, μέσω δηλαδή του ΠΔΕ».
Η συνάντηση του Υφυπουργού με τα νησιωτικά επιμελητήρια και τις επιμελητηριακές ενώσεις, κινήθηκε, πιο συγκεκριμένα, στο σκέλος της εναρμόνισης του κόστους θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος εκείνο της χερσαίας μεταφοράς.
«Το ζητούμενο, είπε ο Υφυπουργός, είναι να βρούμε και να ενισχύσουμε το πραγματικό μέγεθος της επιβάρυνσης του νησιώτη εμπόρου, λόγω της θαλάσσιας μεταφοράς, κόστος που μετακυλύεται τελικά στο καλάθι του νησιωτικού νοικοκυριού.
Η πρότασή μας είναι να αγγίξουμε την κύρια αιτία των τιμών- το υψηλότερο κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση με τη χερσαία- που καλείται ο νησιώτης και ο επισκέπτης να πληρώνει τα προϊόντα των νησιών, αλλά ταυτόχρονα και την κύρια αιτία που εμποδίζει τα τοπικά προϊόντα από το να είναι ανταγωνιστικά σε μεγαλύτερες αγορές».
Ζητούμενο της συνάντησης ήταν να ενεργοποιηθούν τα νησιωτικά επιμελητήρια στη διαδικασία θεσμοθέτησης του μέτρου, να διαδραματίσουν έναν βαρύνοντα ρόλο στη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου και στο πλαίσιο, ακόμη και της πιλοτικής εφαρμογής του, να αποτελέσουν κύτταρα παρακολούθησης και προστασίας της σωστής εφαρμογής του μέτρου.
«Βασιζόμαστε σε σας, στον θεσμικό σας ρόλο και στην εμπειρία σας από την ουσιαστική και χρόνια γνώση σας της τοπικής αγοράς. Περιμένουμε τις προτάσεις σας και τις σκέψεις σας για την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου», ανέφερε ο κ. Σαντορινιός.