Τα διλήμματα και οι προβληματισμοί της ναυτιλίας στην πορεία προς την «πράσινη μετάβαση» αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης σε ειδική ημερίδα που συνδιοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς και το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας, στο πλαίσιο των Ημερών Θάλασσας 2023.
Κατά τις εργασίες της ημερίδας η ενεργειακή μετάβαση, οι τεχνολογίες CCS σε πλοία, οι τεχνολογίες χρήσης H2 (υδρογόνου) σε πλοία, αλλά και τα θέματα επιλογής μεταξύ Η2 ή LNG& CCS αναλύθηκαν από τις τοποθετήσεις εμπειρογνωμόνων από τους νηογνώμονες Lloyd’s Register, Bureau Veritas, RINA ABS και DNV.
Απευθύνοντας χαιρετισμό, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, χαρακτήρισε ευοίωνες τις προοπτικές ανάπτυξης του Πειραιά από τη ναυτιλία και τη ναυπηγοεπισκευή, και εξήρε τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις του cluster, οι οποίες δραστηριοποιούνται γύρω από τις ναυπηγοεπισκευές, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, για την ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη επισημαίνοντας ότι, στην παρούσα χρονική συγκυρία, το ζητούμενο είναι να μη χαθεί το momentum.
Ο κ. Κορκίδης αναφέρθηκε, επίσης, στο κανονιστικό πλαίσιο που έχει θέσει ο ΙΜΟ για την “πράσινη μετάβαση” της ναυτιλίας, τις συζητήσεις και τους προβληματισμούς που έχουν αναπτυχθεί περί αυτήν, για να σημειώσει, παράλληλα, τα όσα θετικά απορρέουν από την επαναλειτουργία των ναυπηγικών μονάδων για την υποστήριξη της ναυτιλίας των Ελλήνων, αλλά και για την υποστήριξη της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας.
Στο σημείο αυτό, τόνισε ότι οι επιδόσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας στις προσπάθειες βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος είναι πολύ καλύτερες των υπόλοιπων κλάδων μεταφορών, σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons που επιβεβαιώνει ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς.
Όσον αφορά στη θετική επιρροή στο οικονομικό γίγνεσθαι του Πειραιά, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημείωσε χαρακτηριστικά ότι στην πόλη χτυπάει η καρδιά της ισχυρότερης ναυτιλίας της Ευρώπης, αλλά και του κόσμου, για να επισημάνει ότι επιχειρηματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μεταφορά, την ενέργεια, την εφοδιαστική, τη χρηματοδότηση, τις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, την κατασκευή, τη ναυπηγοεπισκευή, τη συναρμολόγηση, τις νομικές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές υπηρεσίες για τη ναυτιλία, έχουν επιχειρηματικό ορίζοντα στον Πειραιά, δικαιολογώντας, παράλληλα, χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Το Επιμελητήριο, όπως ανέφερε, πρωτοστάτησε στις δράσεις για την αναζωογόνηση του ναυπηγικού τομέα, ενώ κατέθεσε τεκμηριωμένη πρόταση για την ανάπτυξη ενός διαλυτηρίου πλοίων με όλες τις περιβαλλοντικές προβλέψεις και με τα υψηλότερα στάνταρ.
Σήμερα, πρωτοστατεί και στη δημιουργία φορέα με την ονομασία «Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων» (Ε.Ε.Ν.). Το εγχείρημα, που αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, στοχεύει να συμβάλει στην ανανέωση του ναυπηγικού τομέα, με τη συμμετοχή του συνόλου των επιχειρήσεων που θα ενταχθούν στην Ένωση, αλλά και να απαλείψει στρεβλώσεις στο νομοθετικό πλαίσιο, που λειτούργησαν ανασχετικά στην ανάπτυξή της.
Επίσης, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου έθεσε και το θέμα της καινοτομίας και των τεχνουργημάτων που δύνανται να παραχθούν μέσα από καινοτόμες δράσεις, οι οποίες μπορεί να δώσουν λύσεις σε πολλά προβλήματα που σχετίζονται με τα νέα καύσιμα, και όχι μόνο.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΛΙΝΤ, Δρ. Νικόλαος Λιάπης, αναφέρθηκε στα κορυφαία τεχνολογικά θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία, που είναι η χρήση του υδρογόνου σαν ενεργειακό προϊόν, αλλά και η δέσμευση του CO2.
«Οφείλουμε, είπε, να εξετάσουμε τη δυνατότητα να παράγουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό για τα λιμάνια και τα πλοία στην Ελλάδα από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από τα ελληνικά λιμάνια και τη ναυτιλία ιδιαίτερα στον Πειραιά».
Σε παρέμβασή του, ο πρόεδρος του Σωματείου εργαζομένων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά «Η ΤΡΙΑΙΝΑ», Ευάγγελος Μπαλογιάννης, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι η ναυπηγική βιομηχανία εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με την κλιματική αλλαγή να δίνει τον τόνο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην τεχνογνωσία που κατέχουν οι εργαζόμενοι στον τομέα, για να σημειώσει ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που θα ενισχύσουν τις δεξιότητες των εργαζόμενων και θα τους προετοιμάσουν για τις νέες τεχνολογίες και απαιτήσεις της νέας ναυτιλίας.