Την κάτωθι ανάρτηση, σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, έκανε ο Γεώργιος Βαγγέλας. Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχολιάζοντας την απόφαση του ΥΝΑΝΠ να μειώσει τα λιμενικά τέλη για τα πλοία της ακτοπλοΐας:
1) Υπάρχει ουσιαστική μείωση στις τιμές των εισιτηρίων;
Στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία (ΔΛΤ) ισχύουν οι διατάξεις της Κ.Υ.Α. 3350/01 του 2004 περί των δικαιωμάτων προσόρμισης και παραβολής πλοίων και του Νόμου 3622/2007 που καθορίζει στο Άρθρο 20 τα λιμενικά τέλη επιβατών και οχημάτων. Το γιατί τα ΔΛΤ πορεύονται με τιμολόγια 20ετίας είναι άλλη συζήτηση.
Για να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε ένα σχετικά ασφαλές συμπέρασμα εξετάζουμε την γραμμή Πειραιάς-Χίος. Για χάριν απλοποίησης υποθέτουμε ότι γίνεται ένα δρομολόγιο ημερησίως από το ίδιο πλοίο που είναι τώρα στην γραμμή, το Nissos Rodos. Το πλοίο καταβάλει δικαίωμα προσόρμισης €272,2 και δικαίωμα πρυμνοδέτησης €19,10. Συνολικά λιμενικά τέλη για το πλοίο €291,3 ανά ημέρα ή €106.325 σε ετήσια βάση. Οι επιβάτες και τα οχήματα καλούνται να καταβάλουν λιμενικά τέλη που ανέρχονται στο 5% του εισιτήριου.
Αυτά είναι χρήματα που αποδίδουν οι εταιρείες στους φορείς διαχείρισης, αλλά να σημειώσουμε ότι τα έχουν πληρώσει οι επιβάτες.
Σε ότι αφορά τα τέλη επιβατών και οχημάτων, το ΔΛΤ Χίου εισέπραξε περίπου €466.600 το έτος 2022. Άρα μία μείωση 50% σημαίνει μείωση €233.311. Συνολικό όφελος από την μείωση των τελών €286.473. Ας κάνουμε την υπόθεση ότι όλο το όφελος θα δοθεί σε αντίστοιχες μειώσεις στα εισιτήρια επιβατών. Το 2022 διακινήθηκαν από το λιμένα Χίου συνολικά, 283.751 επιβάτες.
Εντελώς απλοϊκά η μείωση στο εισιτήριο του επιβάτη είναι κατά μέσο όρο €1,01 ευρώ… Οι εκτιμώμενες αυξήσεις από 1ης Μαΐου σύμφωνα με τα ρεπορτάζ θα ήταν της τάξης του 5%-8% άρτα η αύξηση στο εισιτήριο θα ήταν της τάξης των €3-€4. Τριπλάσια έως τετραπλάσια από το όφελος που προσφέρει η μείωση των λιμενικών τελών.
Άρα μην περιμένουμε θεαματικές μειώσεις, ούτε να θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα έχει λυθεί.
2) Αποτελεί μόνιμη λύση;
Όχι. Άλλωστε το είπε και ο Υπουργός ο οποίος σημείωσε ότι το μέτρο θα ισχύσει για ένα χρόνο. Υπενθυμίζω ότι οι αυξήσεις ζητήθηκαν λόγω του ακριβότερου καυσίμου που θα πρέπει να καταναλώνουν τα πλοία λόγω νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Οι κανονισμοί θα ισχύουν και του χρόνου. Ποια λοιπόν η μακροπρόθεσμη πρόταση;
3) Εξετάστηκαν οι επιπτώσεις στα ΔΛΤ;
Το ΔΛΤ Χίου αναμένεται να απωλέσει έσοδα €240.000. Ο ΥΝΑΝΠ σημείωσε ότι θα δοθεί ισόποση ενίσχυση από το Πράσινο Ταμείο για την υλοποίηση πράσινων και περιβαλλοντικών δράσεων. Σημειώνω ότι το σύνολο σχεδόν των λιμένων της χώρας (βλ. έκθεση ΠΕΠΕΝ) παρουσιάζει προβλήματα στις βασικές του υποδομές.
Χρήματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για συντήρηση και αναβάθμιση λιμενικών έργων δεν μπορούν επουδενί να εξισωθούν με χρήματα για την ενεργειακή τους αναβάθμιση.
Είναι σαν να έχουμε ένα ΜΗ λειτουργικό και ΜΗ ασφαλές λιμάνι και να συζητάμε για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών. Και ίσως για τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, η απώλεια των εσόδων να είναι ένα μικρό κλάσμα στους ισολογισμούς τους. Για τα ΔΛΤ όμως είναι έσοδα που συνδέονται άμεσα με την επιβίωσή τους.