Μέσα στο 2020 θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, ξεκινώντας με εκείνα που προσέλκυσαν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά τη διάρκεια ομιλίας του, στο ναυτιλιακό συνέδριο της εφημερίδας «Ναυτεμπορική».
Όπως είπε, προωθούνται αλλαγές στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης της χώρας, ενώ εντός του έτους θα κατατεθεί σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, με σκοπό να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η ναυτοσύνη των Ελλήνων.
Παράλληλα, μέσα στο 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων, ενώ σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη, τις επόμενες εβδομάδες θα κατατεθεί σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου της ακτοπλοΐας και την εξάλειψη των «γκρίζων ζωνών».
Τέλος, επεσήμανε ότι θα διορθωθούν οι στρεβλώσεις στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, ώστε το μέτρο να καταστεί αναπτυξιακό εργαλείων των νησιών μας.
Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Πλακιωτάκη στο ναυτιλιακό συνέδριο της “Ναυτεμπορικής” είχε ως εξής:
Η συμμετοχή μου στο σημερινό συνέδριο ως αρμόδιου υπουργού, δεν διαφοροποιεί την αντίληψη μου για τη ναυτιλία, τα θέματα της οποίας παρακολουθώ εδώ και πολλά χρόνια.
Διαφοροποιεί, όμως, τη θεματολογία της παρέμβασης μου, αφού σήμερα δεν θα σας εκθέσω μόνο σκέψεις και προτάσεις, αλλά θα σας παρουσιάσω όσα ως κυβέρνηση κάναμε τους προηγούμενους μήνες, αλλά και όσα έχουμε δρομολογήσει να γίνουν στους μήνες που έρχονται.
Κυρίες και κύριοι,
Το φετινό Συνέδριο, συμπίπτει με τα πρώτα, σημαντικά βήματα μίας νέας, καλύτερης πορείας για τις Ελληνίδες, τους Έλληνες, την Ελλάδα.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση, σε λίγους μόλις μήνες, έχουμε αποδείξει απόλυτη συνέπεια στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, συστηματικότητα στην ενασχόληση με την καθημερινότητα, αποτελεσματικότητα σε φορολογικές ελαφρύνσεις και μέτρα που ενισχύουν τους πολίτες, γρήγορη πορεία σε αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες για τη χώρα μας.
Το διεθνές οικονομικό κλίμα, είναι πλέον ανεπιφύλακτα θετικό. Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι τα οικονομικά μεγέθη για το 2020 κινούνται καλύτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, ενώ όλα δείχνουν ότι τα αποτελέσματα της 5ης κατά σειρά μεταμνημονιακής αξιολόγησης θα επιβεβαιώσουν τις εκτιμήσεις αυτές.
Την ίδια στιγμή, αφενός οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην φορολογία δημιουργούν ένα θετικό κλίμα, αφού ανακουφίζουν την μεσαία τάξη και αφετέρου ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα και συμβάλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος στον κρίσιμο τομέα των επενδύσεων που τόσο πολύ χρειάζεται η χώρα.
Κυρίες και κύριοι,
Στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετέχουμε με όλες μας τις δυνάμεις στη μεγάλη αυτή προσπάθεια.
Πολύ συνοπτικά, θέλω να υπενθυμίσω:
- Σε χρόνο ρεκόρ, μόλις σε τρεις μήνες, εγκρίναμε το master plan των επενδύσεων της ΟΛΠ ΑΕ για το λιμάνι του Πειραιά ύψους 610 εκατ. ευρώ. Μετά από καθυστέρηση ετών, ξεκινά μία τεράστια επένδυση, με πολλαπλά οφέλη τόσο για την περιοχή του Πειραιά, όσο συνολικά και για την ελληνική οικονομία, αφού η αύξηση της χωρητικότητας του λιμανιού θα το καταστήσει το πιο σημαντικό στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση επενδυτικού πλάνου του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.
- Εξασφαλίσαμε την απαραίτητη χρηματοδότηση και εγκρίναμε 18 νέες απομακρυσμένες άγονες γραμμές, που δημιουργούν ένα νέο ισχυρό πλέγμα ακτοπλοϊκών συνδέσεων τόσο στο Βόρειο-Ανατολικό, όσο και στο Νότιο- Ανατολικό Αιγαίο.
- Ενισχύσαμε και συνεχίζουμε να ενισχύουμε το Λιμενικό Σώμα στο Αιγαίο με μέσα, εξοπλισμό, αλλά και στελέχη προκειμένου να μπορεί να επιτελέσει την τόσο σημαντική και δύσκολη αποστολή του. Προσφάτως με δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών το Λιμενικό Σώμα ενισχύθηκε με 10 ταχύπλοα σκάφη.
Ο τρόπος που προσεγγίζουμε τη ναυτιλία, είναι αυτός που προσδιορίζει τη στρατηγική και τις κινήσεις μας. Δεν αρκεί να λέμε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον έναν από τους δύο ισχυρούς πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας.
Οφείλουμε να ολοκληρώσουμε και να εφαρμόσουμε έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, να προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες που θα ενισχύουν την ελληνική ναυτιλία και θα συνδέουν τη δραστηριότητα της με την ελληνική οικονομία.
Στην κατεύθυνση αυτή προχωράμε σε σειρά σημαντικών κινήσεων σε πολλαπλά επίπεδα.
Στο λιμενικό τομέα, ολοκληρώθηκαν οι μελέτες βιωσιμότητας για κάθε ένα από τα 10 περιφερειακά λιμάνια ανώνυμες εταιρείες και μέσα στο 2020 προχωράμε στο διαγωνιστικό μέρος, εκκινώντας από τα λιμάνια εκείνα που ήδη γνωρίζουμε πως έχουν προκαλέσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Με τον τρόπο αυτό, αντί για το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, που όπως ευθύς εξ αρχής είχα δηλώσει, έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο δεν θα απέδιδε, διασφαλίζουμε την ανάπτυξη κάθε λιμανιού, με βάση τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητες του.
Προωθούμε αλλαγές στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης με απώτερο στόχο την ένταξη των λιμένων που σήμερα βρίσκονται υπό τον έλεγχο Δήμων και Κοινοτήτων υπό τον έλεγχο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, εμείς θέλουμε οι Έλληνες ναυτικοί και όχι μόνο οι αξιωματικοί να γίνουν ανταγωνιστικοί.
Αναλάβαμε πρωτοβουλίες ώστε να ενεργοποιηθεί άμεσα το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας το οποίο παρέμενε ανενεργό, ενώ ολοκληρώσαμε και όλες τις αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης των ζημιών που είχαν υποστεί οι κτιριακές υποδομές της Σχολής Πλοιάρχων της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω τόσο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και προσωπικά τον πρόεδρο της κ. Θεόδωρο Βενιάμη για την σημαντική συμβολή του στα έργα αυτά. Αν δεν είχε στηρίξει την προσπάθεια μας τίποτε δεν θα ήταν εφικτό.
Παραλλήλως, αυξήσαμε τον αριθμό των εισερχομένων σπουδαστών, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία του πλήρους εκσυγχρονισμού των κτιριακών και άλλων υποδομών της ΑΕΝ Ασπροπύργου με απώτερο στόχο να καταστεί Ακαδημία πρότυπο.
Η ναυτική εκπαίδευση είναι ένας τομέας στον οποίον στην διάρκεια του 2020 θα δώσουμε ξεχωριστή βαρύτητα, με σκοπό να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τη ναυτοσύνη των Ελλήνων, με την κατάθεση σχέδιο νόμου που θα επιχειρεί να εκσυγχρονίσει τη Δημόσια ναυτική εκπαίδευση, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση, ενώ συνάμα θα δημιουργεί και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτική εκπαίδευσης.Στον επίσης κρίσιμο τομέα της ανταγωνιστικότητας του εθνικού μας νηολογίου ήδη η κυβέρνηση προχώρησε στην τροποποίηση των διατάξεων του Ν.27/75 και πλέον τυγχάνουν των ευεργετικών φορολογικών διατάξεων όχι μόνο οι πλοιοκτήτες αλλά και οι ναυλωτές γυμνών πλοίων. Με αυτό τον τρόπο εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο ώστε να συμβαδίζει με τα όσα συμβαίνουν στην παγκόσμια ναυτιλία εδώ και χρόνια.
Η νέα δεκαετία ξεκινά με μεγάλες περιβαλλοντικές προκλήσεις σε ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο αλλά και σε εθνικό.
Σε διεθνές – ευρωπαϊκό επίπεδο:
Η εφαρμογή των νέων καυσίμων με 0,5% θείο από 1ης Ιανουαρίου 2020 αποτελεί μια ιστορική αλλαγή για την λειτουργία της ναυτιλίας.
Η Ελλάδα ως ναυτικό κράτος με ιστορική παράδοση και κύρος στον ΙΜΟ εγκαίρως προσπάθησε να βοηθήσει στην ομαλή μετάβαση των εταιριών και των πλοίων στα νέα καύσιμα.
Αυτός ήταν και ο λόγος και της παρέμβασης μου στη Γενική Συνέλευση του ΙΜΟ. Πρέπει όμως να κινητοποιηθούν και τα συναρμόδια όργανα. Αρχές σημαίας, αρχές λιμένων πρέπει να βοηθήσουν τη ναυτιλία στην μετάβαση αυτή.
Για τον λόγο αυτό η Ελλάδα μετέφερε στο εθνικό της δίκαιο και σχετικό resolution του ΙΜΟ για την ευθύνη των εταιριών καυσίμων να προμηθεύουν τα πλοία με κατάλληλα μέσα και ασφαλή καύσιμα.
Ποτέ δεν τοποθετηθήκαμε εναντίον της εφαρμογής του Κανονισμού. Απλώς θέσαμε και προσδιορίσαμε ανοικτά θέματα που υπάρχουν και παραμένουν ανοικτά και διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία της διεθνούς ναυτιλίας.
Το δεύτερο μεγάλο θέμα είναι αυτό της μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων από τα πλοία.
Η Ελλάδα είναι μεταξύ των πρωταγωνιστών στις διεργασίες του ΙΜΟ. Η Ελληνική πρόταση έχει δυναμική και τώρα συμμετέχουμε σε ανεπίσημες διεργασίες με την Ιαπωνία και άλλες χώρες για τον συγκερασμό των θέσεων μας και την υποβολή μιας ευρύτερα αποδεκτής πρότασης.
Πάντως επιδίωξη μας είναι η υιοθέτηση διεθνών ρεαλιστικών μέτρων στον ΙΜΟ για ανατρέψουμε τυχόν περιφερειακές πρωτοβουλίες.
Παραλλήλως, μέσα στο 2020, με την στήριξη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, θα έχουμε ολοκληρώσει την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων, εξαλείφοντας κυριολεκτικά την γραφειοκρατία και καθιστώντας με τον τρόπο αυτό ισχυρά ανταγωνιστική την γαλανόλευκη και το εθνικό μας νηολόγιο. Σε ότι αφορά την ακτοπλοΐα, τις επόμενες εβδομάδες καταθέτουμε σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου, τη διόρθωση των κακώς κειμένων, αλλά και την εξάλειψη των πολλών γκρίζων ζωνών, που όπως διαπιστώσαμε, δυστυχώς, υπάρχουν σήμερα, επιτρέποντας διαφορετικές ερμηνείες, οι οποίες με την σειρά τους προκαλούν μια ακτοπλοΐα πολλών ταχυτήτων.
Στο θέμα αυτό θα είμαι κάθετος. Θα υπάρξουν κανόνες. Κανόνες κοινοί για όλους.
Το ίδιο θα συμβεί και στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Θα διορθωθούν στρεβλώσεις για να καταστεί το μέτρο αυτό ένα πραγματικά αναπτυξιακό εργαλείο για τα νησιά μας, μέσο του οποίου θα επιτευχθεί κοινωνική συνοχή και οικονομική ανάπτυξη.
Ειδικά στον τομέα της νησιωτικότητας τα όσα θα συμβούν στην διάρκεια του 2020 θα είναι πρωτόγνωρα μιας και είμαστε αποφασισμένοι να χρησιμοποιήσουμε κάθε πρόσφορο μέσο και τρόπο, ώστε να ενισχύσουμε και να ενδυναμώσουμε την νησιωτική επιχειρηματικότητα.
Τέλος στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού έχουμε αναλάβει ήδη πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ώστε να αναδείξουμε δυναμικότερα την μοναδική στον κόσμο ελληνική αγορά.
Κυρίες και κύριοι,
Παρά τις δυσκολίες που είδαμε στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον στην διάρκεια του περασμένου έτους, η ελληνική ναυτιλία κατάφερε να διατηρήσει τη διεθνή της θέση.
Αυτό οφείλεται στον επαγγελματισμό και την προσαρμοστικότητα της ναυτιλιακής μας βιομηχανίας, η οποία, με συνεχή υποστήριξη από την ελληνική κυβέρνηση, κατόρθωσε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να κοιτάξει με αισιοδοξία προς το μέλλον.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μακράν ο πιο εξωστρεφής τομέας της εθνικής οικονομίας, ένας κορυφαίος παγκόσμιος παράγοντας και μια σημαντική πηγή εισοδήματος, πλούτου και κύρους για την Ελλάδα.
Σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, η ελληνική ναυτιλία αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί έναν αξιόπιστο παράγοντα της παγκόσμιας οικονομίας.
Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι να μην αρκεστούμε σε μια αβλαβή διέλευση, όπως έκαναν οι προκάτοχοι μας.
Αναγνωρίζοντας τη συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία, αλλά και τα σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα που προσφέρει στη χώρα μας, απόφαση μας, που ήδη άρχισε να υλοποιείται, είναι να υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο τον ξεχωριστό ρόλο που διαδραματίζει.