Συνεχίστηκε η μείωση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης το πρώτο τρίμηνο του έτους, εάν και σε ορισμένα από αυτά και από τον Μάρτιο παρατηρήθηκαν σημάδια ανάκαμψης.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με στοιχεία του Port Economics, το 2022 η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης μειώθηκε 4,2% σε σχέση με το 2021 και 3,9% σε σχέση με το 2019.
Στο πρώτο τρίμηνο του έτους, το Ρότερνταμ γνώρισε μεγάλη πτώση, ύψους 11,6%, στα 3,2 εκατ. ευρώ.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι και πέρυσι, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης σημείωσε πτώση 5,5%, στα 14,45 εκατ. teus.
Το 2ο λιμάνι της Ευρώπης, η Αμβέρσα (μαζί με τη Μπριζ) κατέγραψε μείωση 5,7%, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ πέρυσι και στο σύνολο του έτους, μείωση 5,2% (13,48 εκατ. teus).
Το 4ο λιμάνι της Ευρώπης, η Βαλένθια σημείωσε πτώση κατά 10%, στα 1,1 εκατ. teus σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό πρώτο τρίμηνο, ενώ στο σύνολο του περυσινού έτους 9,4% (5,07 εκατ. teus).
Τέλος, στον Πειραιά και στο πρώτο τρίμηνο του έτους διακινήθηκαν στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ / PCT 1,051.0 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 1,098.1 χιλιάδων πέρσι, ήτοι πτώση 4,3%.
Τον Μάρτιο διακινήθηκαν 405,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 362 χιλιάδων πέρσι, σημειώνοντας – για πρώτη φορά εφέτος – άνοδο 12,1%.
Στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ καταγράφτηκε μείωση 20,1% στη συνολική διακίνηση (από 166.949 σε 133.425 TEUs).
Η εν λόγω μείωση προερχόταν, κυρίως, από τη μείωση κατά 27,8% στη διακίνηση στο εγχώριο φορτίο (από 45.825 σε 33.078 TEUs) και δευτερευόντως, από μείωση του φορτίου μεταφόρτωσης κατά 17,2% (από 121.124 σε 100.347 TEUs).
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια στα προϊόντα επηρεάζει την κατανάλωση στην Ευρώπη.