Διαμάχη ξέσπασε μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή και του υπεύθυνου τομέα Ναυτιλίας της ΝΔ Ιωάννη Πλακιωτάκη, σχετικά με τα νέα μέλη και τις αρμοδιότητες της ΡΑΛ και της ΔΑΛ.
Απαντώντας στον υπεύθυνο του τομέα Ναυτιλίας ΝΔ κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής επισήμανε τα εξής:
Προτού απαντήσω στη σημερινή δήλωση του κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, είναι σκόπιμο να θυμίσω ότι την περίοδο 2012 – 2014 η Κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ:
*ΜΕΙΩΣΕ τις οργανικές θέσεις του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, δηλ. του φορέα που ασκεί την αστυνόμευση στους λιμένες και τις ακτογραμμές όλης της χώρας.
*ΕΘΕΣΕ σε διαθεσιμότητα το πολιτικό προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, με πρωταγωνιστή τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
*ΙΔΡΥΣΕ μια Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων ΧΩΡΙΣ καμία ρυθμιστική αρμοδιότητα.
Και σε αυτό το σημείο εύλογα αναρωτιέται κανείς: με το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή απομειωμένο, τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων χωρίς αρμοδιότητες και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων στοχοποιημένη και απογυμνωμένη η ΝΔ αισθανόταν έτοιμη να απαντήσει στα θεσμικά ερωτήματα που δημιουργούσε η ιδιωτικοποίηση των οργανισμών λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης;
Η αλήθεια είναι ότι, σε αντίθεση με τη ρητή δέσμευση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για αξιοποίηση των λιμένων υπό συνθήκες αξιοπρέπειας και εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος, η ΝΔ επιδιώκει, όχι απλά την ιδιωτικοποίηση των λιμένων, αλλά και την πλήρη απορρύθμιση των λιμενικών υπηρεσιών, με μοναδικούς ωφελημένους μονοπώλια με ονοματεπώνυμο, τα οποία οι πολιτικές της εξυπηρέτησαν.
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το ν. 4389/2016 διαμόρφωσε το τρίπτυχο ενός σύγχρονου συστήματος εποπτείας των λιμένων ως εξής:
Tο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσω της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων παρέμεινε αρμόδιος φορέας για τη διαμόρφωση της εθνικής λιμενικής πολιτικής.
Η ΡΑΛ αναδείχθηκε σε ανεξάρτητη αρχή εποπτείας των εμπορικών μεθόδων και πρακτικών των παρόχων λιμενικών υπηρεσιών, με αναβάθμιση του εποπτικού της ρόλου, ώστε να δύναται να λαμβάνει ρυθμιστικά μέτρα, τα οποία ο ν. 4150/2013 είχε παραλείψει (!)
Τέλος, η ΔΑΛ αποτελεί δημόσιο φορέα με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια στον οποίο ανατέθηκε η άσκηση των διοικητικής φύσης εξουσιών/αρμοδιοτήτων, οι οποίες αφαιρούνται από τους Οργανισμούς Λιμένα δυνάμει των διατάξεων των Συμβάσεων Παραχώρησης, λόγω της ιδιωτικοποίησης, σε συνεργασία με τη ΡΑΛ και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και κάθε άλλο αρμόδιο φορέα.
Με την με αριθμό 1075/13/26.62017 τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, διαμορφώθηκε ο Οργανισμός Λειτουργίας της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (Δ.Α.Λ.), προκειμένου να καταστεί άμεσα δυνατή η πλήρης άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
Προς αποκατάσταση της αλήθειας, επισημαίνουμε στον κ. Πλακιωτάκη τα εξής:
α. η συγκεκριμένη τροπολογία υιοθετήθηκε κατά λέξει από το Συμβούλιο Διοίκησης της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, το οποίο στη συντριπτική του πλειοψηφία αποτελείται από υπηρεσιακούς παράγοντες και όχι από πολιτικά (πολύ δε περισσότερο κομματικά) στελέχη
β. η θέση Γενικού Διευθυντή κρίθηκε αναγκαία, προκειμένου να συντονίσει τη λειτουργία δυο (2) Διευθύνσεων, έντεκα (11) τμημάτων και δυο (2) Περιφερειακών Γραφείων σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και αποτέλεσε ομοίως ομόφωνη εισήγηση του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής
γ. η υποπερ. (ββ) της περ. (β) της παρ. 2 του αντικαθιστώμενου άρθρου 130 απλά επαναλαμβάνει κατά λέξει την υφιστάμενη διατύπωση του α. 132 παρ. 1 περ. α υποπερ. ββ του ν. 4389/2016. Είναι θέμα απλής ανάγνωσης να κατανοήσει κανείς ότι πρόκειται για ρύθμιση, που αποσαφηνίζει και δεν συγχέει αρμοδιότητες
δ. το Τμήμα Ναυαγίων έχει αρμοδιότητα την παρακολούθηση της εφαρμογής του ν. 2881/2001 (Α’ 16) και καλείται να διαχειριστεί ένα δύσκολο πρόβλημα, για το οποίο οι Κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αδιαφόρησαν για τριάντα (30) χρόνια
ε. η Δημόσια Αρχή Λιμένων, λόγω της οικονομικής της αυτοτέλειας, συντάσσει δικό της προϋπολογισμό και ήταν αναγκαίο να διαμορφωθούν οργανικές μονάδες με αντικείμενο την οικονομική διαχείριση, σύμφωνες με τις αρχές του δημόσιου λογιστικού
Κλείνοντας, οφείλω να επισημάνω στον κ. Πλακιωτάκη τι ΔΕΝ έχει η προαναφερόμενη τροπολογία για τη Δημόσια Αρχή Λιμένων:
*ΔΕΝ έχει αδιαφανείς διαδικασίες επιλογής Προϊσταμένων ή διορισμών
*ΔΕΝ έχει φωτογραφικά κριτήρια
*ΔΕΝ έχει ουσιαστικά δημοσιονομική επιβάρυνση
*ΔΕΝ έχει μετακλητούς υπαλλήλους και δημοσιογράφους, σε αντίθεση με το άρθρο 43 του 4150/2013.
Παράτυπη εκλογή της διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, υποστηρίζει ο Γ. Πλακιωτάκης
Ερώτηση με θέμα «Παράτυπη εκλογή της διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων» κατέθεσε, στη Βουλή, ο Γιάννης Πλακιωτάκης, o οποίος αντιδρά και στη διοικητική διάρθρωση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων και τη μετατροπή της σε Γενική Διεύθυνση.
Όπως αναφέρεται σε αυτή, «επιχείρηση άλωσης της Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), αποτελεί η εμπλοκή σας στην παράτυπη και αίολη εκλογή της νέας διοίκησης της ΡΑΛ, στην οποία διορίστηκαν στενοί συνεργάτες σας και συμμετέχουν στελέχη τα οποία δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα για την θέση, αν και ο νόμος θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση την άμεση σχέση τους με το αντικείμενο το οποίο καλούνται να υπηρετήσουν.
Κύριε Υπουργέ,
Οι ενέργειες σας παρακάμπτουν τα εχέγγυα της διαδικασίας ανεξαρτησίας και αμεροληψίας στην επιλογή των μελών της νέας Διοίκησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ). Ο διορισμός στην θέση του Προέδρου στενού συνεργάτη σας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και ο διορισμός ως μέλους της νέας διοίκησης της ΡΑΛ στενής συνεργάτιδας σας η οποία αναλαμβάνει σημαντικές θέσεις σε κάθε Υπουργείο στο οποίο ορίζεσθε Υπουργός, αποτελεί μείζον πολιτικό και θεσμικό θέμα.
Κύριε Υπουργέ,
Όπως γνωρίζετε, βάσει του Νόμου 4389/16 η διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων επιλέγεται από την Διάσκεψη των Προέδρων, ύστερα από γνώμη της Επιτροπής θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, στην οποία θα πρέπει σύμφωνα με το άρθρο 14 του Κανονισμού της Βουλής των Ελλήνων, να ψηφίσουν τα 4/5 των μελών της Διάσκεψης.
Αντ’ αυτού στην αίολη διαδικασία στην οποία προχωρήσατε κατοχυρώσατε το αποτέλεσμα με απλή κυβερνητική πλειοψηφία προσπερνώντας κατά το δοκούν ότι η ΡΑΛ μετατράπηκε από Δημόσια Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή με τον Νόμο 489/2016. Επομένως η όλη παράτυπη διαδικασία εκτός από αίολη κρίνεται και άκυρη.
Κύριε Υπουργέ
Επειδή η όλη διαδικασία την οποία ακολουθήσατε πλήττει την αξιοπιστία αλλά και την λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων και γεννούνται πολλά ερωτηματικά για τους λόγους που σας οδήγησαν στην προσπάθεια να ελέγξετε και να καθυποτάξετε την λειτουργία των λιμένων σε μια χρονική περίοδο καθοριστικής σημασίας για το δημόσιο συμφέρον.
Επειδή τα περισσότερα μέλη του νέου Δ.Σ της ΡΑΛ δεν έχουν τα προσόντα που ορίζει ο Νόμος στο άρθρο 109 «ότι το Δ.Σ πρέπει να απαρτίζεται από πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους, που διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση, την ειδικότερη γνώση και εμπειρία της πρακτικής λειτουργίας των λιμένων και την επαγγελματική τους ικανότητα στον τεχνικό, νομικό και οικονομικό τομέα, ιδίως σε θέματα ναυτιλίας, στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού οργάνωσης και λειτουργίας των λιμένων».
Ερωτάται ο Υπουργός;
-Η επιλογή του νέου Δ.Σ της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων είναι Νόμιμη ή όχι;
-Ποια Κριτήρια ακολουθήθηκαν σχετικά με επιλογή των νέων Μελών του Δ.Σ της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων;».