Περίπου το 90% του παγκόσμιου στόλου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα είναι σε θέση να διαπλεύσει τη νέα Διώρυγα του Παναμά, μεταφέροντας έως και 3,9 δισ. κυβικά πόδια καυσίμου.
Σύμφωνα με την αμερικανική υπηρεσία ενεργειακών πληροφοριών (EIA), πριν τη διάνοιξη, μόλις 30 μικρά δεξαμενόπλοια LNG (περίπου το 6% του σημερινού παγκόσμιου στόλου), με χωρητικότητα ως και 0,7 δισ. κυβικά πόδια, μπορούσαν να διαπλεύσουν τη Διώρυγα.
Εκτιμάται ότι η διάνοιξη θα έχει θετικές, συνέπειες για το εμπόριο LNG, μειώνοντας τους χρόνους μεταφοράς και το κόστος στη μεταφορά LNG από τις αμερικανικές ακτές στην αγορά της Ασίας.
Σημειωτέον, τέσσερις ασιατικές χώρες –οι Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Κίνα και Ταϊβάν- αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα 2/3 των εισαγωγών LNG παγκοσμίως.
Αναφορικά με τους χρόνους, η EIA σημειώνει ότι το transit από την Αμερική προς την Ιαπωνία, μέσω της Διώρυγας του Παναμά, θα μειωθεί στις 20 ημέρες, εν συγκρίσει με τις 34 ημέρες ταξιδιού παλαιότερα, καθώς το δεξαμενόπλοιο ήταν υποχρεωμένο να κάνει το γύρο από το νότιο άκρο της Αφρικής. Υπενθυμίζεται ότι η άλλη επιλογή ήταν μέσω τηςΔιώρυγας του Σουέζ με το ταξίδι να φτάνει στις 31 ημέρες.
Επίσης, ο χρόνος μεταφοράς αμερικανικού LNG από τον Κόλπο του Μεξικού και από εκεί μέσω της Διώρυγας του Παναμά προς τη Νότια Αμερική από τις 20 ημέρες, θα μειωθεί μόλις στις 8-9 για τα τερματικά επαναεριοποίησης της Χιλής και από τις 25 μέρες στις 5 για τα τερματικά σε Κολομβία και Εκουαδόρ.
Για τις αγορές δυτικά της Βόρειας Ασίας, όπως η Ινδία και το Πακιστάν, το transit από τη Διώρυγα του Παναμά θα διαρκεί αρκετά περισσότερο.
Πέραν όμως της ελαχιστοποίησης του χρόνου διέλευσης, η χρήση της Διώρυγας του Παναμά θα συμβάλει και στη μείωση του κόστους μεταφοράς. Η Λιμενική Αρχή της Διώρυγας προχώρησε στην υιοθέτηση νέων τιμών για τα πλοία LNG, ώστε να ενθαρρύνει την κυκλοφορία τους μέσω της Διώρυγας, ειδικά για τα ταξίδια μετ’ επιστροφής.
Το κόστος διέλευσης από τη διώρυγα του Παναμά για ένα μέσο LNG carrier 3,5 δισ. κυβικών ποδιών υπολογίζεται στα 0,20 δολ. ανά εκατ. βρετανικές θερμικές μονάδες (MMBtu)για ένα ταξίδι μετ ‘επιστροφής, που αντιπροσωπεύει περίπου το 9% – 12% του κόστους του ταξιδιού μετ’ επιστροφής προς τις χώρες της Βόρειας Ασίας.
Β.Β.