Εγκρίθηκε το master plan του λιμένα Πειραιά, με τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ, το οποίο υπογράφει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Του Φώτη Φωτεινού
Όπως αναφέρεται σε αυτό, «εγκρίνεται το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Πειραιά, με τον καθορισμό των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των γενικών χαρακτηριστικών των προγραμματιζόμενων έργων καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα, όπως οι ρυθμίσεις αυτές προσδιορίζονται αναλυτικά στα επόμενα άρθρα του παρόντος και απεικονίζονται στο πρωτότυπο διάγραμμα σε κλίμακα 1: 5.000 που συνοδεύει την 97/21.7.2022 γνωμοδότηση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και του οποίου αντίτυπο σε φωτοσμίκρυνση δημοσιεύεται με το διάταγμα αυτό».
Το ΠΔ χωρίζεται σε τρία μέρη:
α) Στο πρώτο περιλαμβάνεται η χωρική οργάνωση και το αναπτυξιακό πρόγραμμα του λιμένα Πειραιά,
β) Οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και
γ) Στο υπόμνημα, συμπεριλαμβάνεται το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και οι χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.
Το επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα που περιλαμβάνει τη «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» προέκυψε έπειτα από νέα απόφαση της ΕΣΑΛ, η οποία οδήγησε στην έκδοση του ΠΔ, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει “οδηγό” και για άλλα λιμάνια.
Τώρα αναμένεται να κατατεθούν νέες άδειες από τον ΟΛΠ, προκειμένου να εκκινήσουν, εκ νέου, τα έργα που είχαν ανασταλεί.
Ο κατάλογος των υποχρεωτικών επενδύσεων του master plan του ΟΛΠ
Βάσει της αρχικής σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, ο ΟΛΠ υποχρεούταν να πραγματοποιήσει υποχρεωτικές επενδύσεις, με συνολικό κόστος αναφοράς 293,8 εκατ. ευρώ, που αναλυτικά αφορούν στα ακόλουθα:
-Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη, Φάση Α),
-Επισκευή δαπέδων, σιδηροτροχιών και γερανογεφυρών στοιβασίας Προβλήτα Ι ΣΕΜΠΟ,
-Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας,
-Υπόγεια Οδική Σύνδεση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με Πρώην Χώρο ΟΔΔΥ,
-Βελτίωση και Συντήρηση Υποδομών Λιμένα,
-Προμήθεια Εξοπλισμού,
-Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα,
-Κατασκευή Νέου Προβλήτα Πετρελαιοειδών,
-Επέκταση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων (Λιμένας Ηρακλέους),
-Βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Ακόμη, ο ΟΛΠ δεσμεύτηκε για επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις, με κόστος αναφοράς 167,0 εκατ. ευρώ.
Έως το τέλος του 2021, το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανερχόταν στα 250,5 εκατ. ή 89,9% του κόστους αναφοράς.
Σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου, ύψους 117,8 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα ποσού 60,3 εκατ., έργα υπό εκτέλεση ποσού 51,7 εκατ., καθώς και προκαταβολές ποσού 5,8 εκατ.
Επιπλέον των παραπάνω, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις συντήρησης και επισκευής λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων 6,8 εκατ.