Στην ενίσχυση της νησιωτικότητας, μέσω προγραμμάτων της ΕΕ, επιδιώκει το υπουργείο Ναυτιλίας, υποστηρίζοντας ότι η Διακήρυξη της Βαλέτας προωθεί το σκοπό αυτό.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής τόνισε τα ακόλουθα: «Το ένα θέμα είναι ότι στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης των προγραμμάτων που θα γίνουν το ‘17 θα βρούμε τι περιθώρια υπάρχουν, ώστε να υπάρξουν συγκεκριμένες αναφορές και ενδεχομένως και σε κονδύλια που πρέπει να πάνε στα νησιά.
Κονδύλια που να αφορούν την νησιωτικότητα. Το δεύτερο είναι όταν θα ξεκινήσουν οι συζητήσεις για το επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, εκεί θα διεκδικήσουμε αν είναι δυνατόν ακόμα και ένα ειδικό ταμείο που να αφορά τη νησιωτικότητα.
Άρα είναι δύο οι στόχοι. Το τρέχον πρόγραμμα όπως καταλαβαίνετε δεν είναι εύκολο να το αλλάξεις στο βαθμό που θα ήθελες, αλλά διεκδικείς κάποιες δυνατότητες οικονομικές που πρέπει να απευθυνθούν στα νησιά.
Το δεύτερο είναι η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε στο επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα να έχουμε ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που θα αναφέρεται στην αναπτυξιακή προσπάθεια που θα πρέπει να γίνει για τα νησιά της ΕΕ, με την ανάλογη οικονομική στήριξη».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι «Θα έλεγα ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό. Δηλαδή, μέσα στο κείμενο αναφέρεται ότι η σύνδεση των νησιών πρέπει να είναι αξιόπιστη, συχνή και με όρους οικονομικούς, αειφόρος, προκειμένου να αναπτυχθούν ισότιμα τα νησιά προς την ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό.
Παρακάτω μέσα στην απόφαση, άμα διαβάσει κανείς, γίνεται αναφορά και στα ήδη υφιστάμενα προγράμματα στα οποία θα πρέπει εκεί να υπάρξουν συγκεκριμένες προβλέψεις. Αυτό από μία διακήρυξη η οποία, όπως καταλαβαίνετε, είναι μία παράγραφος.
Μέχρι να γίνει αυτό, χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά και από εδώ και πέρα εμείς, με όπλο αυτή τη διακήρυξη, θα διεκδικήσουμε να υπάρξουν επιπλέον χρηματοδοτήσεις και σε αυτό το επίπεδο.
Γιατί μέχρι σήμερα η αντίληψη αυτών των προγραμμάτων ήταν να εξυπηρετήσει τα βασικά δίκτυα και δεν πήγαινε στα επιμέρους ακτοπλοϊκά δίκτυα, όπου εμείς έχουμε το μεγάλο πρόβλημα. Αυτό, είναι ένα κλειδί που μπορεί να ξεκλειδώσει, αλλά μόνο με δουλειά. Δεν μπορεί να γίνει αυτόματα.
Για το ελληνικό νηολόγιο, ο υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε:
«Η ελληνική κυβέρνηση θα στηρίξει με κάθε τρόπο την ελληνική Ναυτιλία. Η ελληνική Ναυτιλία καθιστά την Ελλάδα και είναι ίσως ο μόνος τομέας που την καθιστά υπολογίσιμη παγκόσμια δύναμη.
Εφόσον τα γνωστά προβλήματα που έχουν προκύψει επιλυθούν, τότε θα ανοίξουμε την κουβέντα, διότι κι εμένα δεν μου αρέσει καθόλου το γεγονός να έχουμε στην πλοιοκτησία μας 4500 πλοία και στη σημαία να είναι 800.
Όπως προσπαθούμε εμείς να στηρίξουμε αυτό το χώρο, θα πρέπει και οι ίδιοι να αποδείξουν ότι με τον τρόπο συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας σε μια δύσκολη καμπή. Είμαι βέβαιος ότι θα ανταποκριθούν στο σχεδιασμό που ετοιμάζει η ελληνική κυβέρνηση.
Αυτή τη στιγμή εκείνο που σας είπα είναι σαφές, ότι εγώ και όσοι είμαστε εδώ φιλοδοξούμε και θα προσπαθήσουμε και είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξει ανταπόκριση και από την μεριά των εφοπλιστών, αυτό το θέμα της σημαίας να αποκτήσει άλλα χαρακτηριστικά. Και όχι μόνο. Και άλλα πράγματα. Εμείς πήγαμε στο Λονδίνο. Και τους είπαμε ευθαρσώς “γιατί είναι καλύτερο το Μονακό; Και δεν είναι η Ελλάδα;”.
Και επ’ αυτού, θα έχουμε και συγκεκριμένες προτάσεις, που θα είναι δύσκολο να μην έχουν θετική απάντηση. Όλα τα πράγματα έχουν τα όριά τους».
Για τη ναυπηγοεπισκευή και τα ναυπηγεία, ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε:
«Είναι κρίσιμος τομέας, με πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον. Πρέπει να σας πω ότι όλο αυτό που δεν είχε γίνει όλα τα χρόνια, γίνεται τώρα. Γίνεται μια πολλαπλών επιπέδων κινητικότητα.
Και σε ότι αφορά τον ΟΛΠ, το λιμάνι και σε ότι αφορά το Σκαραμαγκά και σε ότι αφορά τα υπόλοιπα δύο ναυπηγεία, Ελευσίνα και Νεώριο, αλλά και τα μικρά ναυπηγεία ολόκληρης της χώρας, γιατί θεωρούμε ότι είναι ένας πολύ σημαντικός αναπτυξιακός τομέας.
Δεν μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή κάτι πιο συγκεκριμένο, αλλά δεσμεύομαι ότι στην επόμενη συνάντηση που θα κάνουμε- πιστεύω τέλος Απριλίου- να έχουμε να πούμε κάποια συγκεκριμένα πράγματα. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι υπάρχει πολύ μεγάλη κινητικότητα.
Στις 17 Απριλίου είναι η τερματική ημερομηνία για να εκδοθεί η διαιτητική απόφαση για τον Σάφα. Με βάση αυτή θα γίνουν αρκετές κινήσεις και πρωτοβουλίες.
Σας λέω λοιπόν, επειδή δεν θέλω να λέω πράγματα που αύριο μπορεί να ερμηνευτούν με τον α΄ ή β΄ τρόπο και μεθαύριο να μου πείτε «μα είπες αυτό κι εκείνο» είμαι αρκετά προσεκτικός.
Σας λέω λοιπόν ότι υπάρχει πολύ μεγάλη κινητικότητα, υπάρχει ενδιαφέρον. Σας λέω για παράδειγμα ότι πιέζω την Cosco να επισπεύσει τον ερχομό των δυο μεγάλων δεξαμενών. Τους πίεσα πάρα πολύ για να επισκευάσουν τις υπάρχουσες, αλλά είναι μικρές δεξαμενές. Έχει δεσμευτεί ότι τον Σεπτέμβριο θα είναι εδώ η ογδοντάρα δεξαμενή, που είναι μεν μεγάλη, αλλά δεν είναι η μεγάλη δεξαμενή, η μεγάλη είναι σχεδόν τετρακοσάρα.
Είναι λοιπόν ένα κομμάτι. Στα υπόλοιπα ζητήματα υπάρχουν παράγοντες, τους οποίους δεν είναι εύκολο να προσδιορίσω χρονικά.
Λοιπόν κάνουμε προσπάθειες, κάνουμε ενέργειες, να ξεμπλοκάρουμε το Σκαραμαγκά με διάφορους τρόπους. Όπως και να δώσουμε διέξοδο στη στασιμότητα της Ελευσίνας και του Νεωρίου. Αυτά μπορώ να σας τα πω τώρα. Αλλά γίνονται προσπάθειες, πολλές. Πιστεύω μέσα στο Μάιο να έχουμε κάτι να πούμε πιο συγκεκριμένο.
Επιπλέον, είμαστε σε μία συνεργασία με την Ένωση Κατασκευαστών, γιατί ξέρει πάρα πολλές ειδικότητες που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Και θα πρέπει το Υπουργείο να αναλάβει πρωτοβουλίες, ώστε αν είναι δυνατόν, να κάνουμε και σχολές μαθητείας τις οποίες και θα κάνουμε, έχουμε ήδη συστήσει επιτροπή για αυτό το θέμα.
Δηλαδή ανοίγουν πολλά ζητήματα αλλά δεν είναι και εύκολο από τη μία μέρα στην άλλη να καλύψεις όλα αυτά τα κενά που δημιουργήθηκαν. Φέραμε εδώ παλιές σχολές που λειτουργούσαν σε αυτά τα ζητήματα, τη Διπλάρειο, κάνουμε πολλές ενέργειες για να μπορούμε να ενεργοποιήσουμε και αυτόν τον κλάδο. Γιατί πρέπει να φέρουμε και νέα παιδιά σε αυτήν την προσπάθεια».