Ενδεχόμενη κάμψη του εσωτερικού τουρισμού και η ανατίμηση των τιμών του πετρελαίου αποτελούν τις σπουδαιότερες εφετινές «απειλές» για τις εγχώριες ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Οι τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, ήτοι η Attica (BlueStar, Superfast), Minoan Lines, ANEK και Hellenic Seaways, εάν και κατάφεραν, το 2016, με εξαίρεση την Attica να αυξήσουν την κερδοφορία τους, ωστόσο ο κύκλος εργασιών, με εξαίρεση την HSW, συρρικνώθηκε.
Συνοπτικά, η Attica παρουσίασε έσοδα 268,6 εκατ. και καθαρά κέρδη 20,25 εκατ., η Minoan 160,3 εκατ. και 20,7 εκατ., η ΑΝΕΚ 157,6 εκατ. και 0,6 εκατ. και η HSW 132 εκατ. και 6,5 εκατ. αντίστοιχα.
Μεταξύ των παραγόντων που συνετέλεσαν στα περσινά αποτελέσματα ήταν ο αντίκτυπος των προσφυγικών ροών στα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και των Δωδεκανήσων (800.000 μετανάστες τη διετία 2015-16), ο αυξανόμενος ανταγωνισμός στις ακτοπλοϊκές μεταφορές και οι χαμηλότερες μέσες τιμές καυσίμων της τελευταίας 12ετίας.
Παράλληλα, οι εταιρείες εφάρμοσαν αποδοτικότερες μεθόδους διαχείρισης πλοίων και δρομολογίων, εξορθολογισμού κόστους και έκτακτες εκναυλώσεις.
Για την εφετινή χρήση, ο κλάδος αναμένει σταθεροποίηση ή και οριακή αύξηση της κίνησης, καθώς η αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού εκτιμάται ότι θα ισοσκελιστεί από τις αυξημένες ροές του εξωτερικού τουρισμού.
Επίσης, αρνητικό παράγοντα συνιστά η μεταβλητότητα των τιμών του πετρελαίου, οι οποίες, τον Φεβρουάριο, έφτασαν σχεδόν σε διπλάσια επίπεδα, σε σχέση με το 2015.
«Το 2016, οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 15% (HFO) και 18% (GOIL), γεγονός στο οποίο αποδίδουμε τα θετικότερα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών.
Το 2017, ξεκίνησε με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η μέση τιμή των καυσίμων την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου είναι διπλάσια της αντίστοιχης του 2016, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό», επισημαίνουν στελέχη του ΣΕΕΝ.
Τέλος, οι ακτοπλόοι έχουν να αντιμετωπίσουν και τις προσφορές των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες – ανά περιπτώσεις – συνδέουν Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με νησιωτικούς προορισμούς, με ανταγωνιστικά εισιτήρια.