«Όμηροι» του καιρού αλλά και της προβληματικής κατάστασης στα τοπικά δρομολόγια είναι κυρίως τους χειμερινούς μήνες οι κάτοικοι των μικρών νησιών στο Αιγαίο.
Αν, για παράδειγμα, κάποιος κάτοικος από τις Οινούσσες που είχε μεταβεί για κάποια δουλειά στον Πειραιά επιστρέψει στη Χίο και δεν προλάβει το τοπικό δρομολόγιο, είναι αναγκασμένος να διανυκτερεύσει εκεί. Το ίδιο συμβαίνει και για έναν κάτοικο από τον Αϊ-Στράτη αλλά και για άλλα μικρά νησιά.
Την Παρασκευή στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε ευρεία σύσκεψη, αναμένεται να εξεταστεί το θέμα των συνδυαστικών μεταφορών στα νησιά με τη συμμετοχή και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη.
Στη σύσκεψη, που έχει χαρακτηριστεί διερευνητική, έχουν κληθεί να συμμετέχουν εκπρόσωποι αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών, προκειμένου να καταθέσουν προτάσεις για το πώς μπορούν να οργανωθούν από κοινού τα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά δρομολόγια και η μεταξύ διασύνδεσή τους κυρίως στα μικρά νησιά που αντιμετωπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Τοπικοί φορείς από την Περιφέρεια νοτίου Αιγαίου ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι είναι πιο έντονο το πρόβλημα στα μικρά νησιά των Δωδεκανήσων και στη διασύνδεσή τους με τα μεγαλύτερα, όπως τη Ρόδο και την Κω.
Η περιφερειάρχης βορείου Αιγαίου κυρία Χριστιάνα Καλογήρου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δήλωσε ότι το θέμα έχει τεθεί πάρα πολλές φορές στα συναρμόδια υπουργεία, ότι οι μεταφορές στα νησιά θα πρέπει να είναι απόρροια ενός συνδυαστικού προγράμματος και να σχετίζονται οι αεροπορικές με τις ακτοπλοϊκές ώστε να μη χρειάζεται η υποχρεωτική διανυκτέρευση κάποιων νησιωτών από μικρά κυρίως νησιά σε κάποιο άλλο προκειμένου να μετακινηθούν.
Οι συνδυαστικές μεταφορές πρόσθεσε αφορούν και τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, αφού η σύνδεση στα μικρά νησιά γίνεται και με μικρά τοπικά σκάφη με επιδοτούμενα δρομολόγια.
Τόνισε ότι στόχος του όλου εγχειρήματος του υπουργείου Ναυτιλίας είναι ο νησιώτης να μην επωμίζεται ταλαιπωρία, κόστος και χρόνο για τη μετακίνησή του από ένα νησί σε κάποιο άλλο ή για τη μεταφορά του στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλης Σακέλης, μιλώντας πρόσφατα σε συνέδριο για το ακτοπλοϊκό στα Χανιά, είχε τονίσει ότι το 2016 είναι μία ακόμα καλή χρονιά για την ακτοπλοΐα μας σε ό,τι αφορά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Είχε τονίσει ότι με την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι γραμμές στο βόρειο Αιγαίο από τον Σεπτέμβριο του 2014 οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες έχουν πλέον μηδενικά προβλήματα.
Τα δρομολόγια ανακοινώνονται έγκαιρα, τηρούνται όπως προγραμματίστηκαν σύμφωνα με τα προγραμματισμένα ωράρια, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν οι προβληματικές λιμενικές υποδομές είχε αναφέρει.
Κύκλοι της ακτοπλοϊκής αγοράς ανέφεραν πάντως ότι όταν κατατεθούν οι συγκεκριμένες προτάσεις για το θέμα των συνδυαστικών μεταφορών στα νησιά και το υπουργείο Ναυτιλίας κληθεί να τις υλοποιήσει, θα πρέπει να προχωρήσει και σε αλλαγή των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας στις ακτοπλοϊκές γραμμές.
Ανάλογη κίνηση θα πρέπει να γίνει και από το υπουργείο Μεταφορών και για τις συμβάσεις δρομολογίων αεροσκαφών σε άγονες γραμμές.