Ηλεκτροδοτήθηκε το πρώτο επιβατηγό πλοίο στην Ελλάδα. Πρόκειται για το «Fior di Levante», η ηλεκτροδότηση του οποίου (cold ironing) έγινε στο λιμάνι της Κυλλήνης.
Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός στην τελετή των εγκαινίων «ένα σχέδιο πολλών ετών, η ηλεκτροδότηση των πλοίων κατά την παραμονή τους στο λιμάνι έγινε πραγματικότητα», αφού στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Elemed (Electrification in the Eastern Mediterranean), πραγματοποιήθηκε η ηλεκτροδότηση του επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου «Fior di Levante», κατά τη διανυκτέρευσή του στο λιμάνι τα Κυλλήνης.
Πρόκειται για μία σημαντική επένδυση στην ηλεκτρομηχανική υποδομή του πλοίου, ώστε να μπορεί να συνδεθεί στο ηλεκτρικό δίκτυο του λιμένα Κυλλήνης και κατά τη διανυκτέρευσή του, να σταματά η λειτουργία όλων των ηλεκτρομηχανών του, με αποτέλεσμα τη μείωση της ηχορύπανσης και όλων των αερίων ρύπων.
«Αποτελεί ένα σημαντικό βήμα, που αφορά τη μετάβαση της χώρας μας σε πιο περιβαλλοντικές πρακτικές, αφού με τον τρόπο αυτό η επιβάρυνση στα λιμάνια θα ελαττωθεί κατακόρυφα, ενώ παράλληλα και το κόστος αναμένεται να είναι μικρότερο για τα πλοία, καθώς όταν βρίσκονται σε λιμενικές περιοχές χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 0,1%», συμπλήρωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας.
Η εγκατάσταση της υποδομής cold ironing αναπτύχθηκε από το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Elemed (Electrification in the Eastern Mediterranean), προωθώντας την χρήση του ηλεκτρισμού ως ενός βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου κατά τον ελλιμενισμό του πλοίου, την μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης και την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.
Το «μεγάλο στοίχημα» είναι η υιοθέτηση ανάλογων πρωτοβουλιών και στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, ο οποίος υποδέχεται δεκάδες πλοία σε καθημερινή βάση, η Θεσσαλονίκη και τα άλλη εθνικής σημασίας λιμάνια.
Ήδη μεγάλα λιμάνια ανά τον κόσμο, με πρωτοπόρα τα αμερικανικά, έχουν εγκαταστήσει παροχές ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς, τεχνολογία γνωστή και ως «cold-ironing», αναγκάζοντας τα πλοία να έχουν σβηστές τις μηχανές και τα φουγάρα τους.
Το δεύτερο στάδιο
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο κοινοτικό πρόγραμμα Εlemed, σε δεύτερη φάση, η χώρα μας αναμένεται να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να αναπτύξει τεχνολογίες ώστε να επιτύχει την ηλεκτρική κίνηση πλοίων σε πορθμειακές γραμμές.
Σε θεωρητική βάση έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός ενός πλήρως ηλεκτρικού επιβατηγού καταμαράν, χωρητικότητας πλέον των 1.000 επιβατών, το οποίο θα δύναται να διανύει απόσταση 17-20 ναυτικών μιλίων.