Οι προκλήσεις στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης της Επιβατηγού Ναυτιλίας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ακτοπλοΐας και η Νησιωτικότητα, βρέθηκαν στο επίκεντρο πρόσφατης ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με τίτλο «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών».
Κοινές παραδοχές και συμπεράσματα από τις εργασίες της ημερίδας για τη διασφάλιση της θέσης της ελληνικής ακτοπλοΐας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και τη μεγιστοποίηση της χρηματοδότησης:
- Άμεση ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με νεότευκτα ή φιλικότερα στο περιβάλλον πλοία.
- Συγχρηματοδότηση των επενδύσεων υβριδικών πλοίων ή μετατροπής για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και των υποδομών – εξοπλισμών «Cold Ironing» ηλεκτροδότησης των ελλιμενισμένων πλοίων.
- Ισχυρή και ανταγωνιστική ακτοπλοΐα που θα διασφαλίζει τη γεωγραφική συνέχεια και συνοχή όλης της νησιωτικής χώρας – Βελτίωση και ενίσχυση των ενδονησιωτικών συνδέσεων και ενδυνάμωση του μηχανισμού του μεταφορικού ισοδύναμου.
- Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων.
- Μακροχρόνιες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στα πλοία εξυπηρέτησης των αναπτυξιακών ή άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών – Αναπροσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα των όρων και της αποζημίωσης των μισθώσεων των πλοίων.
- Σύμπραξη του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα στα πεδία της χρηματοδότησης των νέων πλοίων και των υποδομών, έτσι ώστε να στηριχθεί ουσιαστικά η ελληνική ακτοπλοΐα. – Ετοιμότητα του ελληνικού ναυπηγικού τομέα για να εκσυγχρονίσει και να «χτίσει» νέα επιβατηγά πλοία.
- Εφαρμογή ενός Master Plan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου από συγκεκριμένες και υφιστάμενες πηγές ή πόρους, με ευέλικτα εργαλεία χρηματοδότησης λόγω των στενών χρονικών προθεσμιών συμμόρφωσης στους κανονισμούς.
- Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση με φιλικότερες λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις για τους επιβάτες και τα πλοία – Κατάλληλη στελέχωση των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων και απλοποίηση των διαδικασιών έργων υποδομών.
- Διατομεακή συνεργασία του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων στην ακτοπλοΐα, για να αντιμετωπιστούν οι σύνθετες προκλήσεις που αναδύονται και να μετατραπούν σε ευκαιρίες.
- Δημοσιοοικονομικές πολιτικές ισόρροπης κάλυψης των επιπτώσεων της πράσινης μετάβασης και ισότιμης μεταχείρισης έναντι άλλων κλάδων και κρατών μελών Ε.Ε.
- Εφαρμογή δέσμης μέτρων και πολιτικών με σαφή στόχο την προσέλκυση νέων για καριέρα στο ναυτικό επάγγελμα, υπό έναν συντονιστικό φορέα.
- Δημιουργία συστήματος «Fund & Reward» προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από τον φόρο εκπομπών άνθρακα, κατευθείαν στον κλάδο της ακτοπλοΐας από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, EU Emissions Trading System (ETS).
Η ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις της ΕΕ για “καθαρότερα” καύσιμα δημιουργούν ένα σύνθετο περιβάλλον, με πρώτη… συνέπεια την άνοδο των ναύλων / εισιτηρίων.