Ποια είναι η εξέλιξη του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ; Το metaforespress.gr παρουσιάζει τις λεπτομέρειες.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, οι υποχρεωτικές επενδύσεις της εταιρείας ανέρχονται, σε κόστος αναφοράς, στα 293,8 εκατ. και οι επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις στα 167,0 εκατ.
Έως το τέλος του 2020, το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανερχόταν, σύμφωνα με τον ΟΛΠ, στα 211,6 εκατ. ή 87,4% του κόστους αναφοράς των 242,1 εκατ.
Σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) και έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις, συμβατικού αντικειμένου 83,0 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα 59,3 εκατ., έργα υπό εκτέλεση 18,6 εκατ., καθώς και προκαταβολές ποσού 5,1 εκατ.
Επιπλέον των παραπάνω, ο ΟΛΠ έχει ολοκληρώσει και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις συντήρησης και επισκευής λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων 5,0 εκατ.
Από τις υποχρεωτικές επενδύσεις έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών, σημαντικές υποδομές στη ναυπηγοεπισκευή και στη προμήθεια εξοπλισμού και όπως φαίνεται στον σχετικό πίνακα, έχουν υπάρξει σημαντικές εκταμιεύσεις για την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας.
Αντίθετα, δεν έχουν πραγματοποιηθεί συμβασιοποιήσεις σε προαιρετικές επενδύσεις, όπως η επέκταση του car terminal και η κατασκευή του κέντρου αποθήκευσης.
Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020, ο πρόεδρος του ΟΛΠ Yu Zenggang δήλωσε, μεταξύ άλλων ότι ο ΟΛΠ «προχώρησε σε συμβασιοποίηση επενδύσεων που ανέρχονται σε 211,7 εκατ. και εντείνει τις προσπάθειες επιτάχυνσης της υλοποίησής τους, παρά τις αντίξοες συνθήκες».
Ύψιστη προτεραιότητα για την Cosco o προβλήτας 4
Ύψιστη προτεραιότητα για την Cosco και τον ΟΛΠ αποτελεί η κατασκευή του προβλήτα 4, καθώς η δυναμικότητα των τριών προβλητών πλησιάζει στα όριά της.
Το 2021, η κινεζική πλευρά εκτιμάται ότι θα επανακαταθέσει το αίτημα για την κατασκευή του προβλήτα, ο οποίος δεν συμπεριλαμβάνεται στις ανωτέρω υποχρεωτικές και προαιρετικές επενδύσεις, ευελπιστώντας ότι θα τύχει έγκρισης από την ΕΣΑΛ.
Όπως έχουν σημειώσει στελέχη της εταιρείας, ο προβλήτας 4 είναι μία νέα επένδυση που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την ελκυστικότητα και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος, διατηρώντας μεγάλους όγκους φορτίων στον Πειραιά, που διαφορετικά μπορεί να εκτραπούν σε άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της περιοχής.
Όπως υποστηρίζεται, η επιβάρυνση στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή, γιατί αφενός ο τέταρτος προβλήτας θα λειτουργήσει στην θέση του υφιστάμενου τερματικού αυτοκινήτων (που θα μετατοπιστεί προς τα ανατολικά) και αφετέρου η συντριπτική πλειοψηφία των φορτίων δεν αφορά εισαγωγές, αλλά μεταφόρτωση σε άλλα πλοία και μεταφορά σε άλλα λιμάνια.
Επίσης, στο νέο προβλήτα θα χρησιμοποιηθεί ο πιο υψηλής τεχνολογίας και φιλικός προς το περιβάλλον εξοπλισμός, δηλαδή ηλεκτροκινούμενα μηχανήματα, ώστε να μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα και να περιορίζονται οι αέριοι ρύποι.
Η τοποθέτηση του υπουργείου Ναυτιλίας για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ
Την εξέλιξη του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ σχολίασε το υπουργείο Ναυτιλίας, απαντώντας πρόσφατα σε κοινοβουλευτική ερώτηση.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης σημείωνε σε αυτή ότι αποτελεί υψηλή προτεραιότητα η υλοποίηση των επενδύσεων και η επιτάχυνση κατασκευής των προγραμματισμένων έργων, που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης (ν. 4404/2016) του ΟΛΠ.
Στο πλαίσιο αυτό, τον Οκτώβριο του 2019 εγκρίθηκε από την Επιτροπή Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του Υ.ΝΑ.Ν.Π., το Επενδυτικό Σχέδιο που υπέβαλε η Ο.Λ.Π. Α.Ε., το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 611,8 εκατομμυρίων ευρώ και δημιουργεί νέες προοπτικές για την ανάπτυξη του λιμένα.
«Σε ό,τι αφορά δε στην πορεία υλοποίησης των 11 υποχρεωτικών επενδύσεων του λιμένα Πειραιά, επισημαίνεται ότι εξελίσσεται σταδιακά, ενώ αν και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει δοθεί η απαιτούμενη έγκριση εκτέλεσης έργου, εντούτοις δεν έχουν υποβληθεί τα αντίστοιχα / αιτήματα για την υλοποίησή τους.
Περαιτέρω ειδικά θέματα μελετών, ελέγχου, αδειοδοτήσεων, ανάδειξης αναδόχου, κατασκευών και γενικότερα τεχνικά ζητήματα εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων των Διευθύνσεων του φορέα μας», αναφέρεται στην απάντηση.