Σημαντική είναι η επίδραση των καυσίμων στην ακτοπλοΐα, όπως φανερώνει η τελευταία έκθεση της XRTC για τον κλάδο, με τίτλο «Καιρός να αποδώσουμε Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι – Κερδοφορία ή Εκτροχιασμός».
Το 2022, η μέση τιμή των καυσίμων VLSFO Bunker Prices (0,5% Sulphur) – Rotterdam έφτασε στα 729 δολ. έναντι 506 δολ. το 2021 και 328 δολ. το 2020, κάτι το οποίο επέδρασε αρνητικά στα λειτουργικά κόστη των εταιρειών.
Η αντίστοιχη τιμή, από την αρχή του 2023, διαμορφώνεται στα 555 δολ., μείωση δηλαδή κατά 24% σε σχέση με πέρυσι, αλλά εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε κατά μέσο όρο το 40% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων.
Με τις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021, το κόστος καυσίμων εκτοξεύτηκε στο 56% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία εταιρειών του κλάδου.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, η πρόσφατη απόφαση της HELLENiQ ENERGY για την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων αποτελεί αρνητικό παράγοντα για τη μείωση των τιμών μέσα στο 2023, ενώ επιπλέον, ως δείκτης αναφοράς, θα πάψει να χρησιμοποιείται η τιμή του Marine Gas Oil (MGO), όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς.
Πλέον χρησιμοποιείται ως δείκτης αναφοράς η τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO).
Σύμφωνα με τους ακτοοπλόους, αυτή η αλλαγή στην παρούσα φάση ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/τόνο και ποσοστό 20% για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο που χρησιμοποιείται από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (το VLSO, που είναι το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας θείου που είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν τα πλοία, τα οποία δεν είναι εφοδιασμένα με πλυντηρίδες/scrubbers συγκράτησης του θείου).
Η HELLENiQ ENERGY έχει απαντήσει πως προσαρμόζεται σε ό,τι κάνουν οι προμηθευτές της και οι ανταγωνιστές της, και υποστηρίζει πως με αυτή την αλλαγή, το καύσιμο για την ακτοπλοΐα δεν θα ακριβύνει, αλλά μπορεί να γίνει και φθηνότερο.