Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η αποζημίωση για δημόσια υπηρεσία ύψους 853,6 εκατ. ευρώ υπέρ των Corsica Linea και La Méridionale είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Τα γαλλικά μέτρα θα αποζημιώσουν και τις δύο εταιρείες για την παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Μασσαλίας και Κορσικής (Ajaccio, Bastia, Propriano, Porto-Vecchio και L’Île Rousse) το διάστημα 2023-2030.
Η αξιολόγηση της Κομισιόν
Τον Φεβρουάριο του 2024, η Κομισιόν ξεκίνησε διεξοδική έρευνα για να αξιολογήσει κατά πόσον ευθυγραμμίζεται η αποζημίωση δημόσιας υπηρεσίας που χορηγήθηκε στην Corsica Linea και τη La Méridionale (μεμονωμένα ή από κοινού) στο πλαίσιο πέντε συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου 2023 έως 31 Δεκεμβρίου 2030 με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, και συγκεκριμένα το Πλαίσιο Υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος («ΥΓΟΣ»).
Ειδικότερα, η Επιτροπή είχε την προκαταρκτική άποψη ότι οι γαλλικές αρχές έπρεπε να αιτιολογήσουν περαιτέρω γιατί η συμπερίληψη ορισμένων υποχρεώσεων στις πέντε συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας αντιστοιχούσε σε μια πραγματική ανάγκη δημόσιας υπηρεσίας.
Αυτό αφορούσε πρώτα την ύπαρξη πραγματικής ανάγκης για μεταφορά ρυμουλκούμενων εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ της Μασσαλίας και των πέντε λιμανιών της Κορσικής, δεδομένου ότι η αγορά φαινόταν ήδη ικανή να παρέχει παρόμοιες υπηρεσίες στην Κορσική από γειτονικούς λιμένες της Μασσαλίας.
Δεύτερον, οι συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας που απαιτούνται από τους δικαιούχους των συμβάσεων για τη μεταφορά ενός ελάχιστου όγκου εμπορευματικής κίνησης ανά διέλευση μεταξύ της Μασσαλίας και των πέντε λιμανιών της Κορσικής που μπορεί να θεωρήθηκαν δυσανάλογες σε σύγκριση με τον όγκο φορτίου που απαιτείται για την κάλυψη της ζήτησης χρήστες των υπηρεσιών μεταφοράς.
Ειδικότερα, οι γαλλικές αρχές απέδειξαν ότι οι δυνάμεις της αγοράς από μόνες τους δεν μπορούσαν να καλύψουν τη συνολική ζήτηση των χρηστών για ρυμουλκούμενα φορτία μεταξύ του λιμένα της Μασσαλίας και των πέντε λιμένων της Κορσικής. Η Επιτροπή διαπίστωσε αρχικά ότι η προσφορά αγοράς μεταξύ Μασσαλίας και Κορσικής ήταν παράτυπη και ανεπαρκής. Διαπίστωσε επίσης ότι, όσον αφορά τη μεταφορά ρυμουλκούμενων εμπορευμάτων, η Μασσαλία μπορούσε να υποκατασταθεί από γειτονικούς λιμένες μόνο σε περιορισμένο βαθμό. Ως εκ τούτου, η προσφορά της αγοράς που διατίθεται στα γειτονικά λιμάνια της Μασσαλίας δεν θα μπορούσε να ικανοποιήσει τη συνολική ζήτηση των χρηστών που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Μασσαλίας για το εμπόριο ρυμουλκούμενων εμπορευμάτων με την Κορσική.
Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι οι ελάχιστοι όγκοι εμπορευμάτων προς μεταφορά που καθορίζονται από τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών δεν ήταν προδήλως δυσανάλογοι. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι οι γαλλικές αρχές είχαν καθορίσει αυτούς τους όγκους λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να αποφευχθεί κάθε κορεσμός των πλοίων και να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη ροή των εμπορευμάτων. Κατά τη διάρκεια της επίσημης έρευνας, η Επιτροπή εξέτασε προσεκτικά τα ιστορικά δεδομένα και την προβλεπόμενη κίνηση που παρείχε η Γαλλία. Τα στοιχεία αυτά απέδειξαν ότι υπήρχε σοβαρός κίνδυνος τέτοιος κορεσμός να συμβεί σε τακτική βάση κατά τη διάρκεια των συμβάσεων, γεγονός που θα μπορούσε τελικά να βλάψει την εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών και να επηρεάσει τις ανάγκες των χρηστών.