Αυτό που συμβαίνει με το θαλάσσιο εμπόριο τους τελευταίους μήνες είναι πρωτοφανές. Μεγάλη άνοδος της ζήτησης, μεγάλη άνοδος στα ναύλα, συμφόρηση σε κάποια λιμάνια που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές και μηχανοργάνωση.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Η MAERSK δήλωσε ότι λίγες εβδομάδες από μια πολύ σημαντική λιμενική συμφόρηση στο Yantian, που προκλήθηκε από το ξέσπασμα του Covid-19, οι διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού εξακολουθούν να είναι «πολύ παρούσες» στο παγκόσμιο εμπόριο.
Μετά από μια εξαήμερη στάση στα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγών, οι λιμενικές αρχές του Yantian ανακοίνωσαν ότι η παραγωγικότητα πρόκειται να αυξηθεί σταδιακά, καθώς επιστρέφουν περισσότεροι εργαζόμενοι και ανοίγουν περισσότερες προβλήτες, αλλά η «ζημιά» έχει ήδη γίνει.
Η τρέχουσα εκτιμώμενη αναμονή είναι πάνω από ένα δεκαπενθήμερο, με αποτέλεσμα πολλοί μεταφορείς να εκτρέψουν πλοία σε άλλα λιμάνια.
Συνολικά, πάνω από 300 δρομολόγια από όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα παραλείψουν το Yantian και για την Maersk έχουν επηρεαστεί 19 από τις κύριες υπηρεσίες.
«Ο αγώνας για να επιστρέψει η αξιοπιστία στις λειτουργίες και τις υπηρεσίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μετά το περιστατικό του Σουέζ τον Μάρτιο, η συμφόρηση του λιμανιού στο Yantian, με τα γειτονικά λιμάνια Shekou και Nansha, να επηρεάζονται επίσης, είναι ένας πρόσθετος «πόνος» σε μια εποχή, όπου οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού έχουν ήδη δοκιμαστεί», αναφέρει η MAERSK.
H νέα πραγματικότητα
Η τάση είναι ανησυχητική και η συνεχής συμφόρηση γίνεται παγκόσμιο πρόβλημα. Λόγω του Covid-19 και της σημαντικής ώθησης του μεταφερόμενου όγκου από τα τέλη του περασμένου έτους, οι τερματικοί σταθμοί γίνονται παγκόσμια σημεία συμφόρησης, είτε σε αγκυροβόλια, σε ναυπηγεία ή στην είσοδο φορτίου και συνεχίζεται σε όλη την αλυσίδα εφοδιαστικής – στις αποθήκες, στα κέντρα διανομής – με αυξητικούς ρυθμούς.
Το πιο εμφανές σημείο συμφόρησης αυτή τη στιγμή είναι η Yantian, δεδομένου του τεράστιου μεγέθους της, με το τρίτο μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον κόσμο, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά άλλα λιμάνια, όπου η αναμονή μιας ή δύο ημερών γίνεται ο κανόνας, ακόμη και αν φτάσει στην ώρα.
«Για να μετριάσουμε τον αντίκτυπο όσο καλύτερα μπορούμε και να σας δώσουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προβολή στην κατάσταση, έχουμε περιγράψει το σχέδιο δράσης μας για τον υπόλοιπο μήνα», αναφέρει η MAERSK.