Τις θέσεις και τις προτάσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς για τη διατήρηση και ποιοτική ανάπτυξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά ανέπτυξε ο Κώστας Αχλαδίτης, κατά την ομιλία του στην 4η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού “Greek Tourism Expo” και στην εκδήλωση παρουσίασης της Μελέτης «Η αναπτυξιακή προοπτική της Κρουαζιέρας – Αφετηρίας στην Ελλάδα» του Οργανισμού Έρευνας και Ανάλυσης, «Διανέοσις».
Με βάση τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία και ειδικότερα,
-Τη συνολική μείωση των εσόδων στον κλάδο της κρουαζιέρας η οποία άγγιξε το 4,1% από την αρχή του έτους μέχρι και το Σεπτέμβριο, συγκεντρώνοντας 369 εκατ. ευρώ από τα σχεδόν 13 δισ. ευρώ, που ήταν οι εισπράξεις από τον τουρισμό την ίδια περίοδο.
-Την πτώση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που έφτασε το 20%, κατά το α’ εξάμηνο του έτους σε 16 ελληνικά λιμάνια (συγκεκριμένα, καταγράφηκαν 1.178 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, από 1.487 αφίξεις κατά το περσινό πρώτο εξάμηνο, με 1.565 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 1.783 χιλ. επισκέψεων επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2016).
-Την ελληνική κρουαζιέρα να βρίσκεται από πέρσι αντιμέτωπη με μεγάλες πιέσεις, εξαιτίας της απόφασης μεγάλων ομίλων να περιορίσουν ή ακόμη και να διακόψουν προσωρινά, τις προσεγγίσεις τους σε τουρκικά λιμάνια, εξέλιξη που επηρέασε και τους ελληνικούς προορισμούς, καθώς τα περισσότερα από τα τουριστικά πακέτα ήταν συνδυαστικά, με το μεγάλο στοίχημα πλέον να περιοριστούν όσο γίνεται περισσότερο οι ζημιές την επόμενη χρονιά.
-Την αδυναμία της χώρας, αν και συγκαταλέγεται στο top-3 των πιο δημοφιλών προορισμών στην περιοχή της Μεσογείου, να κερδίσει και φέτος το μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα των σχετικών εσόδων.
-Την αγορά της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας να αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία 10 χρόνια, αγγίζοντας έως και τους 6,7 εκατ. ευρωπαίους επιβάτες το 2016 και
-Την παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας, που αναμένεται να καταγράψει νέα αύξηση 1,1 εκατ. επιβατών εντός του 2017, φτάνοντας τους 25,3 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 24,2 εκατ. επιβατών του 2016.
Ο κ. Αχλαδίτης, αναφερόμενος στα ευρήματα της μελέτης, υποστήριξε:
1. Την άμεση ανάγκη, τα ελληνικά λιμάνια να αναπτύξουν επαρκείς υποδομές ώστε να είναι ικανά να φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια, από ικανοποιητικό αριθμό τερματικών σταθμών κρουαζιέρας μέχρι επαρκές βύθισμα και επαρκή αριθμό κρηπιδωμάτων με λειτουργικό σύστημα δέσμευσης θέσεων ελλιμενισμού (κάτι που στην Ελλάδα μόνο ο Πειραιάς και η Κέρκυρα διαθέτουν).
Για την ανάπτυξη αυτών των υποδομών, αλλά και για τη διαχείρισή τους και την προσφορά των απαραίτητων υπηρεσιών στις εταιρείες κρουαζιέρας και στους επιβάτες, χρειάζονται αφενός πηγές χρηματοδότησης για τις απαραίτητες επενδύσεις και αφετέρου εμπειρία διαχείρισης, κάτι που πολλές λιμενικές αρχές σήμερα δεν διαθέτουν.
Η απουσία υποδομών στα νησιά, ικανών να υποδεχθούν τα νέα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, που κερδίζουν έδαφος στο στόλο των ομίλων, εκτιμάται πως, θα σημάνει ακόμη μεγαλύτερη μείωση στις προσεγγίσεις τα επόμενα χρόνια.
2. Τη δρομολόγηση κατάλληλων πρωτοβουλιών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών στο λιμάνι και στις χερσαίες εκδρομές τους, την ανάπτυξη συνεργασίας με την πόλη, με τοπικούς φορείς όπως είναι τα Επιμελητήρια, με το αεροδρόμιο αλλά και στενή συνεργασία και ανάπτυξη σχέσεων με τις εταιρείες κρουαζιέρας.
3. Σε ευρύτερο επίπεδο, κρίνονται απαραίτητες θεσμικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις για την ευκολότερη προσέγγιση ιδιωτικών επενδύσεων στα λιμάνια, τον εκσυγχρονισμό της Πλοηγικής Υπηρεσίας, την επίλυση των προβλημάτων με τις κλειστές αγορές και τα ωράρια αρχαιολογικών χώρων κατά τις ώρες προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων, ακόμα και για τις διαδικασίες έκδοσης αδειών για τα πληρώματα από τα κατά τόπους λιμεναρχεία.
4. Την εκμετάλλευση μιας σειράς συγκριτικών πλεονεκτημάτων και συγκυριών της χώρας μας, όπως για παράδειγμα το ότι ο ΟΛΠ ανήκει πλέον στην COSCO, η οποία, σύμφωνα και με τη σχετική σύμβαση παραχώρησης, έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει επενδυτικά έργα, αξίας 293,7 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προορίζεται για την κρουαζιέρα.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού Κρουαζιέρας, η επέκταση επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη, η μετατροπή αποθηκών σε επιβατικό σταθμό Κρουαζιέρας (για επιπλέον 580.000 επιβάτες), οικολογικά λεωφορεία, η βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα, υπόγειες οδικές συνδέσεις, η κατασκευή νέου προβλήτα Πετρελαιοειδών, η κατασκευή 2 πενταόροφων πάρκινγκ, κ.ά.
Οι εν λόγω επενδύσεις θα προσδώσουν ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία στην επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής έτσι ώστε, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, ο Πειραιάς να αναμένεται να αναπτύξει μοναδική δυναμική, τόσο επενδυτικά, όσο επιχειρηματικά και χωροταξικά.
5. Την αναβάθμιση των υποδομών των ελληνικών λιμανιών που ανήκουν στο Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, μεταξύ των οποίων είναι και ο Πειραιάς, υπό το πρίσμα μάλιστα της αυξανόμενης χρήσης LNG από νεότευκτα κρουαζιερόπλοια.
Συνοψίζοντας τις ενέργειες που θα μπορούσαν να αποφέρουν άμεσα και σημαντικά οφέλη, χωρίς ιδιαίτερο κόστος, ο κ. Αχλαδίτης αναφέρθηκε σε οκτώ, βασικές προτάσεις, τις οποίες υποστηρίζει και προωθεί το ΕΒΕΠ:
1. Οργάνωση λιμενικού «Cluster» που θα συγκεντρώσει όλες τις υπηρεσίες που μπορεί να χρειαστεί το κρουαζιερόπλοιο με παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε χαμηλή προσφερόμενη τιμή και με κοινό marketing.
2. Δημιουργία και προώθηση ειδικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα που στοχεύει στην τουριστική παρουσίαση του Πειραιά (καταστήματα, μουσεία, ιστορία κ.ά.)
3. Φυσική παρουσία στο χώρο άφιξης κατά την αποβίβαση των επιβατών, ανθρώπων που θα προτείνουν, θα ενημερώνουν και θα προωθούν τους επιβάτες στην πόλη.
4. Κατασκευή διαδραστικών τουριστικών πινακίδων «beacons» στο λιμάνι και την πόλη του Πειραιά, που θα συνδέονται με την εφαρμογή GPS.
5. Δημιουργία διαγράμμισης τουριστικής κυκλικής διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες από το λιμάνι προς το κέντρο της πόλης και αντίστροφα.
6. Οργάνωση «happenings» στο χώρο του λιμανιού με μπάντες, παραδοσιακούς χορούς, με διαφήμιση παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων και γαστρονομίας.
7. Παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με γνωστές διεθνώς, αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες στα αγγλικά, για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων.
8. Προώθηση ελληνικών προϊόντων στα εστιατόρια και τα καταστήματα των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και των εμπορικών πλοίων.