Στην υλοποίηση του master plan / επενδυτικού προγράμματος προχωρά ο ΟΛΠ, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του, τόσο στην ακτοπλοΐα / κρουαζιέρα, όσο και στα εμπορευματοκιβώτια / car terminal / ναυπηγοεπισκευή.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, οι υποχρεωτικές επενδύσεις ανέρχονται σε κόστος αναφοράς 293,8 εκατ. και οι επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις σε κόστος αναφοράς 167,0 εκατ.
Έως το τέλος του 2022, το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανερχόταν σε 250,5 εκατ. ή 94,8% του κόστους αναφοράς (278,6 εκατ.).
Όπως υποστηρίζει ο ΟΛΠ, σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) έως την 31η Δεκεμβρίου 2022, ολοκληρώθηκαν επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου 133,4 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα 68,0 εκατ., έργα υπό εκτέλεση 60,0 εκατ., καθώς και προκαταβολές ποσού 5,4 εκατ.
Επιπλέον των παραπάνω, ο ΟΛΠ έχει ολοκληρώσει και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις συντήρησης και επισκευής λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων 8,4 εκατ.
Από «σαράντα κύματα» πέρασε το master plan του ΟΛΠ
Το master plan του λιμένα Πειραιά εγκρίθηκε με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος του 2023 (ΦΕΚ 39/Δ/25-01-2023), ενώ η πρώτη έκδοση του master plan κατατέθηκε το 2017.
Μετά από αλλεπάλληλες παρατηρήσεις, τροποποιήσεις, προτάσεις, δημόσιες διαβουλεύσεις και συνεδριάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), εν τέλει, επήλθε το επιθυμητό αποτέλεσμα, με βάση το οποίο, όπως υποστηρίζει το υπουργείο Ναυτιλίας, ο λιμένας του Πειραιά θα αναπτυχθεί στο μέλλον ορθολογικά, με βάση τους κανόνες της λιμενικής επιστήμης, της χωροταξίας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της αρμονικής συνύπαρξης του με τις αστικές περιοχές του Πειραιά, της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου, του Περάματος και της Σαλαμίνας.
Στο Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνονται όλες οι προβλέψεις για την λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, οι λιμενικές ζώνες και υποζώνες, οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, οι νέες υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.ά.
Η σημαντικότερη περιβαλλοντική δέσμευση που έχει τεθεί, για την πλήρη εφαρμογή του ΠΔ, είναι η απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.
Το ΠΔ χωρίζεται σε 3 μέρη: α) Στο πρώτο περιλαμβάνεται η χωρική οργάνωση και το αναπτυξιακό πρόγραμμα του λιμένα Πειραιά, β) οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και γ) στο υπόμνημα συμπεριλαμβάνεται το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και οι χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.