Σημαντική η αυριανή ημέρα για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, καθώς κατατίθενται οι δεσμευτικές προσφορές για την Αλεξανδρούπολη και ανοίγουν της Ηγουμενίτσας.
Αύριο είναι προγραμματισμένο να διεξαχθεί Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο – μεταξύ άλλων – έχει στην ατζέντα του τα δυο λιμάνια.
Οι διεκδικητές του λιμένα Ηγουμενίτσας
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας το διεκδικούν τα 3 ακόλουθα σχήματα:
-ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ & ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
-ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED S.p.A. – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε.
-ΟΛΘ Α.Ε.
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας διεκδικείται από τους δυο κύριους χρήστες του, την ελληνική ATTICA, στην οποία ανήκουν οι HSW, Superfast και BlueStar και την ιταλική Grimaldi, στην οποία ανήκει η Minoan Lines.
Επίσης, από τον ΟΛΘ που επεκτείνεται στα Βαλκάνια με τη δημιουργία dry port
Οι διεκδικητές του λιμένα Αλεξανδρούπολης
Αντίστοιχα, δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την Αλεξανδρούπολη έχουν τα εξής σχήματα:
-QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT,
-BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
-CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS,
-ΟΛΘ.
Σύμφωνα με διπλωματικούς αναλυτές, το κυριότερο πλεονέκτημα του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αποτελεί η γεωστρατηγική θέση του, καθώς το λιμάνι χρησιμοποιείται ως βάση για μεταφορά στρατιωτικού υλικού στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και όχι μόνο.
Επίσης, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δύναται να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο, καθώς βρίσκεται στο επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Ακόμη, εάν υπάρξουν ορισμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις στη σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, τότε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι σε θέση, ακόμη και τώρα, να ενισχύσει τις εμπορευματικές ροές με λιμάνια της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με αναλυτές των συνδυασμένων μεταφορών, ο σιδηροδρομικός αυτός διάδρομος είναι σε θέση να αποτελέσει ικανοποιητική εναλλακτική διαδρομή της διάσχισης των στενών του Βοσπόρου για συγκεκριμένους τύπους φορτίων, αποφεύγοντας την Τουρκία, σε συνδυασμό με τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στην Αλεξανδρούπολη.
Είναι ενδεικτικό ότι η ΕΡΓΟΣΕ έχει δημοπρατήσει, μέσω Ανταγωνιστικού Διαλόγου, δυο σημαντικά έργα για την Αλεξανδρούπολη: Το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και το τμήμα Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (πεδινή χάραξη), με στόχο τη δημιουργία ηλεκτροκίνητων γραμμών υψηλών ταχυτήτων.
Αντίστοιχα, το υπουργείο Μεταφορών συμβασιοποίησε και το έργο της νέας Περιφερειακής Οδού, που θα συνδέει, κυρίως, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό, αναβαθμίζοντας τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές του λιμένα.