Με ενισχυμένη πλειοψηφία και την ένταξη 9 πρόσθετων περιβαλλοντικών όρων και με 231 επιμέρους παρατηρήσεις, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής γνωμοδότησε επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των έργων του ΟΛΠ, η οποία αφορά σε 19 υφιστάμενες αδειοδοτημένες και σε λειτουργία δραστηριότητες του λιμένα, σε 10 έργα που φέρουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και 4 προγραμματισμένα χωρίς αδειοδότηση.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο έργο της επέκτασης της κρουαζιέρας του ΟΛΠ. Το έργο της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα είναι μία υποχρεωτική επένδυση ύψους 103 εκατ. ευρώ και μάλιστα η μεγαλύτερη που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου (ν.4404/2016), με την πλειοψηφία των κονδυλίων να προέρχεται από την ΕΕ.
Κατά τη διάρκεια της πολύωρης μονοθεματικής συνεδρίασης, η οποία ξεκίνησε με εισήγηση της αρμόδιας αντιπεριφερειάρχη Πειραιώς Σ. Αντωνάκου, τοποθετήθηκαν επικεφαλής και εκπρόσωποι περιφερειακών παρατάξεων, δήμαρχοι της περιοχής καθώς και εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων.
Ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης επισήμανε ότι για τη διοίκηση της Περιφέρειας η προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών είναι προτεραιότητα.
«Για εμάς είναι αναγκαίο, πέραν των άλλων, να γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις στον τομέα της κυκλοφορίας και της κίνησης των οχημάτων, ώστε να μην υπάρξει επιβάρυνση της πόλης και των κατοίκων όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις στο λιμάνι του Πειραιά», σημείωσε.
Χαρακτήρισε ιδιαίτερα σημαντική την υλοποίηση των έργων «προς όφελος της ανάπτυξης, των πολιτών του Πειραιά, αλλά και των εργαζομένων στις επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης».
«Θέλουμε επενδύσεις στην Αττική με αυξημένο περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόσημο», τόνισε.
Απευθυνόμενος σε όσους υποστήριξαν ότι η διοίκηση της Περιφέρειας «καλύπτει παρανομίες», παρουσίασε έγγραφα και αποφάσεις που βεβαιώνουν τη νομιμότητα που ακολουθήθηκε, σημειώνοντας ότι «το έργο της επέκτασης του νότιου προβλήτα εκτελείται με απόλυτη νομιμότητα, έχοντας όλες τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις».
Σε ό,τι αφορά το πρόβλημα που έχει προκύψει με την απόθεση των τοξικών ιζημάτων του βυθού (βυθοκορημάτων) στο Σαρωνικό, η θέση της διοίκησης είναι σαφώς αντίθετη, όπως άλλωστε εκφράστηκε και στην εισήγηση της αρμόδιας αντιπεριφερειάρχη.
«Αυτό που εμείς ζητάμε, όσον αφορά το έργο των βυθοκορήσεων, είναι να επιλεγεί η καλύτερη λύση για την προστασία του περιβάλλοντος, όσο και αν κοστίζει, καθώς οι άνθρωποι είναι πάνω από οποιαδήποτε οικονομικά συμφέροντα», υπογράμμισε.
Πρόταση 9 σημείων, που βελτιώνουν τους περιβαλλοντικούς όρους της επένδυσης στον Πειραιά
Αναφορικά με τα 9 σημεία που εισηγείται το ΠΕΣΥ στη γνωμοδότηση επί της ΜΠΕ, προς το υπουργείο Περιβάλλοντος, να συμπεριληφθούν στην υπό έκδοση Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, αυτά αναπτύσσονται σε 231 περιβαλλοντικούς όρους οι οποίοι υπερισχύουν κάθε διαφορετικής διατύπωσης που πιθανόν υπάρχει στη μελέτη.
Συγκεκριμένα προτείνεται:
-Να αποτραπεί η απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θάλασσα, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαχείριση των 60.600 m3 βυθοκορημάτων που θα προέλθουν από τις βυθοκωρήσεις των ιδιαίτερα βεβαρημένων περιοχών του Προβλήτα Ηρακλέους και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
-Να προσδιοριστούν οι χώροι εξεύρεσης αδρανών υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή των έργων.
-Να προσδιοριστούν οι χώροι απόθεσης των αναγκαίων υλικών για την κατασκευή των έργων.
-Να απαγορευτεί η σώρευση ιζημάτων βυθού, αδρανών υλικών και σκωρίας στο χερσαίο χώρο του εργοταξίου στο Παλατάκι.
-Να απαγορευτεί η μεταφορά αδρανών υλικών και σκωρίας οδικώς και η μεταφορά τους να γίνει μόνο δια θαλάσσης.
-Να εκπονηθεί με δαπάνες του ΟΛΠ Α.Ε. συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για όλη την παραλιμένια περιοχή, στην οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις από όλα τα προτεινόμενα με το Master plan έργα.
-Να υπάρξει ρητή δέσμευση του ΟΛΠ για την άμεση υλοποίηση του έργου της ηλεκτροδότησης των πλοίων της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας από τη στεριά κατά τον ελλιμενισμό τους.
-Να δημιουργηθεί μόνιμο δίκτυο σταθμών παρακολούθησης της ρύπανσης, που θα καλύπτει με τακτικές μετρήσεις την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τη φωτορύπανση και τον έλεγχο των θαλάσσιων νερών και να συσταθεί μόνιμο παρατηρητήριο περιβαλλοντικής παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, το οποίο θα στεγαστεί στο κτήριο των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιά και Νήσων στον Άγιο Διονύσιο.
-Να διαγραφεί στη σελίδα 20/44 της εισήγησης στην παράγραφο 6 «Βελτίωση υποδομών ΝΕΒ Περάματος – Νέα δεξαμενή», η αναφορά «και πρόσθετων νηοδόχων πλοίων».
Η πρόταση των 9 σημείων ψηφίστηκε από τα μέλη της παράταξης του Γ. Πατούλη, υποστηρίχθηκε από την παράταξη του Γ. Σγουρού, από μέλη της παράταξης του κ. Τζήμερου, καθώς και από ανεξάρτητους περιφερειακούς συμβούλους.
Αντίθετη η Λαϊκή Συσπείρωση
Η προσκείμενη στο ΚΚΕ περιφερειακή παράταξη “ Λαϊκή Συσπείρωση”, με ανακοίνωση της, ζητά να «αποσυρθεί η ΜΠΕ για την επέκταση του ΟΛΠ και να σταματήσει τώρα κάθε οικοδομική δραστηριότητα».
Τη θέση της παράταξης ανέπτυξε ο Στέλιος Μπενετάτος, που με την τοποθέτησή του υποστήριξε ότι «η COSCO προκλητικά παρακάμπτει ακόμα και αυτή τη φιλική προς το μεγάλο κεφάλαιο νομοθεσία».
Έθεσε το ερώτημα «αν έχει ουσιαστική εξουσία το Περιφερειακό Συμβούλιο», καθώς όπως είπε «οι εργασίες στην Πειραϊκή εκτελούνται κανονικά εδώ και δύο μήνες, χωρίς να έχει γίνει συνεδρίαση για την γνωμοδότηση/έγκριση περιβαλλοντικών όρων».
Στάθηκε ακόμα στο ζήτημα της χρηματοδότησης, λέγοντας ότι μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί από την Περιφέρεια περίπου 127 εκατομμύρια ευρώ, με την COSCO να το χρηματοδοτεί μόνο με 5 εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία της, χωρίς να υπολογίζει «το φυσικό και αρχαιολογικό τοπίο, η αναψυχή και τα μπάνια των κατοίκων και επισκεπτών».
Ο εισηγητής της ΛΣ. έκλεισε υποστηρίζοντας πως «με το νέο νόμο τα μονοπώλια, μπορούν ακόμα και με ελλιπείς φακέλους, να εκδίδουν και να ανανεώνουν τις περιβαλλοντικές άδειες, με επέκταση έως και 21 χρόνια για το ίδιο έργο».