Μετά τις σοβαρές επιθέσεις σε πλοία, κυρίως – αλλά όχι μόνο – μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα από το κίνημα των Χούθι, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να ανακατευθύνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τους κινδύνους επιθέσεων.
Με αυτές τις επιθέσεις, οι αντάρτες παρεμποδίζουν σοβαρά την κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ που είναι η ταχύτερη ναυτιλιακή διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Η αλλαγή διαδρομής προσθέτει άλλα 3.000 – 3.500 ναυτικά μίλια (6.000 χλμ.) σε αυτή τη διαδρομή και μπορεί να κάνει το ταξίδι Ασία – Ευρώπη 8 έως 15 ημέρες μεγαλύτερο, ανάλογα με το ναυτιλιακό δρομολόγιο.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, συμμερίζεται πλήρως τις ανησυχίες για την ασφάλεια των ναυτιλιακών εταιρειών και την ανάγκη προστασίας των πληρωμάτων και αποφυγής οποιουδήποτε κινδύνου επίθεσης στα πλοία.
Τα λιμάνια της Ευρώπης υπογραμμίζουν τις έντονες ανησυχίες τους για αυτήν την κλιμακούμενη κατάσταση, η οποία προκαλεί επίσης σημαντικές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και κινδυνεύει να παρεμποδίσει τις έγκαιρες παραδόσεις σε ορισμένες βιομηχανίες βραχυπρόθεσμα.
Επιπλέον, τα λιμάνια βλέπουν τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνονται κατακόρυφα και να φτάνουν ξανά τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά που εφαρμόζονταν από τις ναυτιλιακές εταιρείες κατά τη διάρκεια του COVID.
«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ, που είναι η κύρια θαλάσσια αρτηρία που συνδέει την Ασία και την Ευρώπη.
Αυτή η κρίση δημιουργεί για άλλη μια φορά μεγάλες διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και προσθέτει ένα στοιχείο αβεβαιότητας σε ένα ήδη πολύ δύσκολο γεωοικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον.
Οι μεγαλύτερες διαδρομές και η πιθανή αναδιοργάνωση των δρομολογίων στην Ευρώπη θα επηρεάσουν τα λιμάνια, τα οποία πρέπει να προσαρμοστούν και να είναι ευέλικτα προκειμένου να διατηρήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Στην περίπτωση του Ever Given, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα ατυχές ατύχημα και η λύση εξαρτιόταν από την τεχνική και επιχειρησιακή τεχνογνωσία. Τώρα, αντιμετωπίζουμε ένα γεωπολιτικό εμπόδιο, μιας μεγάλης εμπορικής οδού συναλλαγών, που καθιστά πιο δύσκολη και απρόβλεπτη την επίλυσή της», λέει ο Zeno D’Agostino, πρόεδρος του ESPO.