Υπάρχει έντονη και συστηματική προσπάθεια, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ενώ στο θέμα αυτό υπάρχει και θετική ανταπόκριση από τους τοπικούς φορείς, αναφέρει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises, Κρις Θεοφιλίδης.
Ο ίδιος, σε συνέντευξή του, κάνει λόγο για τις ισχυρές αναταραχές που ταλανίζουν την ανατολική Μεσόγειο, έχοντας οδηγήσει στην αποθάρρυνση πολλών εταιρειών κρουαζιέρας να προσεγγίζουν λιμάνια της περιοχής.
Αναφορικά με τις αυξήσεις των λιμενικών τελών, που έχει προαναγγείλει ήδη το λιμάνι του Πειραιά από το 2020, ο κ. Θεοφιλίδης προσθέτει ότι αυτό θα μειώσει την ανταγωνιστικότητά του έναντι των άλλων λιμανιών της Μεσογείου, ενώ θα επιφέρει σημαντική οικονομική επιβάρυνση στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises σε ερώτηση, αν εξακολουθεί να υπάρχει ενδιαφέρον προς το ΤΑΙΠΕΔ για εκμετάλλευση των υπηρεσιών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Λαυρίου, τονίζει ότι η εταιρεία έχει επεξεργαστεί και αποστείλει ήδη σχετικές μελέτες και προτάσεις προς το Ταμείο, αλλά και το Λιμενικό Ταμείο Λαυρίου και αναμένει ενημέρωση, επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ του metaforespress.gr που είχε δημοσιευτεί στις 5 Σεπτεμβρίου.
Σχετικά με τις εξελίξεις στον κλάδο της κρουαζιέρας επισημαίνει ότι ελληνική πολιτεία θα πρέπει να καταρτίσει μακροπτόθεσμα σχέδια για την κρουαζιέρα και κυρίως στην κατεύθυνση των λιμενικών υποδομών.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Θεοφιλίδη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και το δημοσιογράφο Πάρη Τσιριγώτη, έχει ως εξής:
-Από την 1η Ιουλίου αναλάβατε τα ηνία της μοναδικής εταιρείας κρουαζιέρας που διατηρεί ως βάση της το λιμάνι του Πειραιά με μεγάλη ιστορία στο χώρο. Ποιοι θα είναι οι πρώτοι στόχοι σας για το 2018-2019; Θα ακολουθήσετε κάποιες οικονομίες κλίμακος;
Το 2018 αποτελεί αναμφίβολα ένα καθοριστικό και σημαντικό έτος για την Celestyal Cruises, κατά το οποίο κατορθώσαμε να υπερβούμε τους στόχους μας και να δημιουργήσουμε μια ισχυρή και υγιή βάση, επάνω στην οποία θα οικοδομηθούν τα μελλοντικά μας σχέδια.
Τη φετινή τουριστική περίοδο, η Celestyal Cruises κατόρθωσε να ξεπεράσει τον αριθμό των επιβατών που είχε θέσει ως στόχο, λειτουργώντας στο Αιγαίο με 2 κρουαζιερόπλοια και επιμηκύνοντας ταυτόχρονα την περίοδο για τις κρουαζιέρες της έως και τον Νοέμβριο. Για εμάς αυτή η έντονη και συστηματική προσπάθεια για επιμήκυνση της περιόδου έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, ενώ υπάρχει και θετική ανταπόκριση και από τους τοπικούς φορείς.
Το επόμενο βήμα θα είναι ακόμα περισσότερες μέρες δραστηριοποίησης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, προσφέροντας κρουαζιέρες για όλο τον χρόνο καθώς έχουμε ήδη ανακοινώσει για το 2019 και το 2020 τα δρομολόγιά μας έως και το Δεκέμβριο.
Τέλος, με ομαδική και στοχευμένη δουλειά η Celestyal Cruises έχει πλέον καθιερωθεί παγκοσμίως ως μία εταιρεία κρουαζιέρας η οποία παρέχει σε ταξιδιώτες από περισσότερες από 140 εθνικότητες τη δυνατότητα να γνωρίσουν τη μοναδική ομορφιά του Αιγαίου και τη ζεστή ελληνική φιλοξενία, συνδυάζοντας ποιοτικές υπηρεσίες άνεσης και προσωπικής εξυπηρέτησης σε εξαιρετικά προνομιακή τιμή.
-Τα γεγονότα στην Τουρκία, μετά την απόπειρα του πραξικοπήματος, οδήγησαν σε κατακόρυφη πτώση την τουριστική κίνηση προς τη γειτονική χώρα. Κατά πόσο έχει επηρεαστεί ο κλάδος, παρά το γεγονός ότι η Celestyal Cruises είναι η μοναδική εταιρεία που προσεγγίζει ακόμα τουρκικά λιμάνια;
Πράγματι, τα τελευταία χρόνια η Ανατολική Μεσόγειος ταλανίζεται από ισχυρές αναταραχές, σε πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, γεγονός που έχει οδηγήσει στην αποθάρρυνση των εταιρειών κρουαζιέρας να προσεγγίζουν τα λιμάνια της περιοχής.
Η Ανατολική Μεσόγειος βιώνει βαθιά κρίση στον τομέα της κρουαζιέρας, η οποία πρόκειται να συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά, με τις περισσότερες εταιρείες να αποφεύγουν τα λιμάνια της Τουρκίας, λόγω της τεταμένης κατάστασης που επικρατεί στη χώρα.
Παρόλα αυτά, η εταιρεία μας συνέχισε και φέτος να προσεγγίζει τη γειτονική χώρα, πραγματοποιώντας επισκέψεις στο Κουσάντασι, εξαιτίας της εγγύτητας του με άλλα λιμάνια-προορισμούς στο Αιγαίο, αλλά κυρίως με σκοπό να προσφέρουμε στους επιβάτες μας την ευκαιρία να επισκεφθούν τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Εφέσου, εξασφαλίζοντάς τους μια μοναδική εμπειρία.
-Εκτιμάτε ότι το home porting μπορεί να αναπτυχθεί στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόσφατα η διοίκηση του λιμανιού προανήγγειλε αυξήσεις στα τέλη ανά επιβάτη για το 2020 καθιστώντας το κόστος πιο ακριβό. Τι θα σημαίνει αυτό για την εταιρείας σας;
Είναι αδιαμφισβήτητο πως υπάρχουν δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, ως homeport. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί για την ανάπτυξή του, οι οποίοι κατά κύριο λόγο σχετίζονται κυρίως με τις υποδομές στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, για να εκτελέσει ένα πλοίο μια 7ήμερη κρουαζιέρα, ξεκινώντας από τον Πειραιά, θα πρέπει να μπορεί να προσεγγίσει τουλάχιστον πέντε ελκυστικούς προορισμούς, οι οποίοι να βρίσκονται σε σχετικά κοντινή απόσταση μεταξύ τους και να διαθέτουν τις ανάλογες υποδομές.
Αν αναλογιστεί κάποιος τα μεγέθη των σημερινών κρουαζιερόπλοιων θα αντιληφθεί ότι, με εξαίρεση τα λιμάνια της Τουρκίας, δεν υπάρχουν αρκετοί προορισμοί στην περιοχή που μπορούν να υποδεχτούν αυτά τα πλοία, ώστε να μπορέσει και ο Πειραιάς να αναπτυχθεί σαν μόνιμο λιμάνι home porting μεγάλης κλίμακας.
Δυστυχώς το πρόβλημα αυτό θα οξυνθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς τα υπό ναυπήγηση κρουαζιερόπλοια είναι ακόμα μεγαλύτερου μεγέθους.
Έναν ακόμη βασικό ανασταλτικό παράγοντα, αποτελεί η απόσταση του Πειραιά από τις χώρες από όπου προέρχονται οι περισσότεροι επιβάτες της κρουαζιέρας.
Το γεγονός αυτό επιβαρύνει το κόστος μεταφοράς των επιβατών από τη χώρα τους προς την Ελλάδα, ώστε να φτάσουν στο λιμάνι του Πειραιά και να επιβιβαστούν στο κρουαζιερόπλοιο.
Αυτό, ακριβώς, σχετίζεται με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας. Στο ήδη αυξημένο κόστος που έχει για κάποιον ξένο επιβάτη κρουαζιέρας η μεταφορά έως τον Πειραιά, προστίθεται και το, επίσης, αυξημένο κόστος των λιμενικών τελών, τα οποία ενσωματώνονται αυτόματα στην τελική τιμή του εισιτήριου. Έτσι μειώνεται η ανταγωνιστικότητα του Πειραιά έναντι άλλων λιμανιών της Μεσογείου, τα οποία βρίσκονται πιο κοντά στις χώρες από όπου προέρχονται οι επιβάτες.
Όσον αφορά συγκεκριμένα στη Celestyal Cruises, το γεγονός ότι είμαστε μία εταιρεία που έχει επιλέξει να δραστηριοποιείται σε μόνιμη βάση στα ελληνικά λιμάνια, με αφετηρία τον Πειραιά μας φέρνει σε δυσχερή θέση, καθώς οι αυξήσεις που εξαγγέλθηκαν για το 2020, πρόκειται να επιφέρουν σημαντική οικονομική επιβάρυνση στην εταιρεία.
Αναγκαστικά οι αυξήσεις αυτές θα μετακυλήσουν σταδιακά στο κόστος του εισιτηρίου, κάνοντας τις κρουαζιέρες μας λιγότερο ελκυστικές.
-Έως τώρα γνωρίζαμε ότι η Celestyal Cruises δραστηριοποιείτο με το ένα πλοίο και από το λιμάνι του Λαυρίου, ενώ πριν από δύο χρόνια η διοίκηση της εταιρείας είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της προς το TAIΠEΔ για την ανάληψη της εκμετάλλευσης του λιμανιού κρουαζιέρας στο Λαύριο. Τι απέγινε με τη συγκεκριμένη πρόταση και γιατί εγκαταλείψατε το σχέδιο για αναχωρήσεις το 2018 από το λιμάνι του Λαυρίου;
Η αλήθεια είναι ότι το ενδιαφέρον μας για το λιμάνι του Λαυρίου έχει ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν και συνεχίζει να παραμένει ενεργό. Έχουμε επεξεργαστεί και αποστείλει σχετικές μελέτες και προτάσεις τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ όσο και στο Λιμενικό Ταμείο Λαυρίου και αναμένουμε ενημέρωση αν θα υπάρξει κάποια εξέλιξη.
Προς το παρόν και τα δύο κρουαζιερόπλοιά μας έχουν ως λιμάνι αφετηρίας τον Πειραιά γιατί το λιμάνι του Λαυρίου δεν διαθέτει κατάλληλες υποδομές για να τα φιλοξενήσει.
-Η θεσμοθέτηση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας εκτιμάτε ότι έχει βοηθήσει έως σήμερα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου;
Η ύπαρξη μιας Εθνικής Επιτροπής Κρουαζιέρας είναι μια ανάγκη που πηγάζει από την πολύπλοκη μορφή που έχει η κρουαζιέρα ως είδος τουρισμού και την εξάρτησή της, στον ελλαδικό χώρο, από τουλάχιστον επτά υπουργεία.
Επομένως, η θεσμοθέτηση της Επιτροπής αποτελεί ένα θετικό βήμα.
Παρά τα διάφορα διαβήματα των άμεσα εμπλεκομένων, η τελική μορφή της Επιτροπής δεν επέτρεψε την αποτελεσματική λειτουργία της και παρά την πραγματοποίηση αρκετών συναντήσεων, δεν έχει προκύψει ακόμη δυστυχώς κάποιο απτό αποτέλεσμα.
Η εθνική πολιτική για την κρουαζιέρα θα έπρεπε να καταστεί προτεραιότητα αυτής της Επιτροπής, ορίζοντας συγκεκριμένους στόχους. Λόγου χάρη το φαινόμενο του υπερτουρισμού, που αναδεικνύεται όλο και περισσότερο σε πολλές χώρες της Ευρώπης, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα στην Ελλάδα, υιοθετώντας πρακτικές που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, προστατεύοντας ταυτόχρονα και τους προορισμούς.
Αντιστοίχως, στους βασικούς στόχους αυτής της Επιτροπής θα έπρεπε να είναι η διατήρηση της σχετικής τεχνογνωσίας αλλά και η μεγιστοποίηση στα οφέλη που απορρέουν από την κρουαζιέρα.
-Οι Έλληνες είναι «εκπαιδευμένοι» στην ιδέα της κρουαζιέρας; Ποιες πρωτοβουλίες λαμβάνει η εταιρεία προκειμένου να την κάνει πιο γνωστή;
Είναι αλήθεια πως στην Ελλάδα, η κουλτούρα του κόσμου, όσον αφορά στην κρουαζιέρα βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο.
Οι Έλληνες δεν έχουν εξοικειωθεί με αυτό το είδος διακοπών, παρότι ζουν σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο.
Ως εταιρεία, έχουμε αναλάβει πληθώρα πρωτοβουλιών, μέσα από διαφημιστικές εκστρατείες, καθώς και ειδικές προσφορές και ενέργειες που απευθύνονται συγκεκριμένα στους Έλληνες, ώστε να τους μυήσει στη φιλοσοφία της κρουαζιέρας, ως τρόπος διακοπών.
Για να σας δώσω ένα πρόσφατο παράδειγμα, φέτος στις δύο τελευταίες κρουαζιέρες της χρονιάς, στις 2 και 9 Νοεμβρίου, πρόκειται να φιλοξενήσουμε τους αγαπημένους, ταλαντούχους μουσικούς καλλιτέχνες Θανάση Πολυκανδριώτη και Γιάννη Σαββιδάκη, για δύο μοναδικές συναυλίες εν πλω, ώστε να ολοκληρωθεί η τουριστική περίοδος με ένα ξεχωριστό τρόπο και ελληνική διασκέδαση.
-Ποιοι είναι οι σχεδιασμοί της εταιρείας για το 2019 -2020 σε δρομολόγια, επιβάτες και πλοία; Εκτιμάται ότι ο κλάδος θα μπορέσει να κινηθεί ανοδικά;
Η Celestyal Cruises στοχεύει στη συνεχόμενη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών και την ενσωμάτωση νέων παροχών που εμπλουτίζουν περαιτέρω την εμπειρία των επιβατών, ώστε να απολαμβάνουν στο μέγιστο βαθμό τη φιλοξενία τους εν πλω και να αποκομίζουν στο τέλος μια μοναδικά αυθεντική εμπειρία.
Πιστοί σε αυτή τη φιλοσοφία, το 2019 εντάσσουμε στα δρομολόγια μας δύο νέες 7ήμερες κρουαζιέρες, οι οποίες πρόκειται να προσφέρουν τη δυνατότητα στους επιβάτες να επισκεφτούν εντυπωσιακούς, ιστορικούς προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, όπως η Κωνσταντινούπολη και η Αλεξάνδρεια, στα οποία η Celestyal Cruises θα επιστρέψει πρώτη, ύστερα από χρόνια απουσίας.
Συγκεκριμένα, εγκαινιάζουμε, από το τέλος του 2019, την ολοκαίνουρια 7ήμερη κρουαζιέρα «Εκλεκτό Αιγαίο», στα δρομολόγια της οποίας εντάσσεται η Κωνσταντινούπολη, ενώ για πρώτη φορά τα κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίζουν στο λιμάνι του Βόλου, χαρίζοντας έτσι στους επιβάτες την ευκαιρία να επισκεφθούν τα εντυπωσιακά Μετέωρα.
Την ίδια περίοδο, θα εγκαινιάσουμε και την 7ήμερη κρουαζιέρα «3 Ήπειροι», η οποία θα προσεγγίζει προορισμούς απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς, όπως η Αλεξάνδρεια, το λιμάνι Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο, το λιμάνι Άσντοντ στο Ισραήλ, το Κουσάντασι, τη Λεμεσό και τη Ρόδο.
Φυσικά, θα συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε τις πλέον δημοφιλείς 3ήμερες και 4ήμερες κρουαζιέρες της εταιρείας στο Αιγαίο.
Ακόμη, δεδομένου ότι φέτος κατορθώσαμε να ξεπεράσουμε τους 100.000 επιβάτες με τη λειτουργία μόνο 2 κρουαζιερόπλοιων στο Αιγαίο, θέτουμε τον πήχη υψηλότερα, με σκοπό να φιλοξενήσουμε ακόμη περισσότερους επιβάτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό και για ακόμα περισσότερες μέρες όπως σας προανέφερα, με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία.
Τέλος, όσον αφορά στον κλάδο της κρουαζιέρας, αν δεν συμβούν αλλαγές εκ βάθρων και δεν καταρτιστούν μακροπρόθεσμα σχέδια για την ελληνική κρουαζιέρα και κυρίως στην κατεύθυνση των υποδομών, οι αριθμοί θα συνεχίσουν να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, παρουσιάζοντας συχνά πτωτικές τάσεις.
Για να υπάρξει ανάκαμψη πρέπει, αφενός να κατανοηθεί ότι η κρουαζιέρα αναπτύσσεται παγκοσμίως με ταχείς ρυθμούς, αφετέρου να υπάρξει συνολική, οργανωμένη και συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους αρμόδιους φορείς όπως Υπουργεία, λιμάνια, δημοτικές αρχές και τοπικές κοινωνίες.