Έως το 2021 έχουν εγκριθεί πιστώσεις, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, για την εξυπηρέτηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών, ενώ για το 2017 το σχετικό κονδύλι ανέρχεται στα 87,7 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, οι κύριες άγονες γραμμές, δηλαδή αυτές που συνδέουν την ηπειρωτική Ελλάδα με νησιά είναι 30 και εκείνες που συνδέουν νησιά με νησιά 34.
Περίπου το 1/3 των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, στον αριθμό τους και όχι σε επιβατική κίνηση, αναφέρεται στις άγονες γραμμές. Αντίθετα, σε επίπεδο επιβατών, οι άγονες γραμμές αντιπροσωπεύουν το 3% – 5% της ετήσιας κίνησης.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι δήμοι καλούνται να διαδραματίσουν πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Η ανωτέρω πρόταση συγκαταλέγεται στον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου και την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τις άγονες γραμμές (ν. 2932/2001).
Από την πλευρά τους, οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι οι άγονες γραμμές θα πρέπει να ανατίθενται για περίοδο 15 ετών, κάτι το οποίο θα επιτρέψει τη ναυπήγηση πλοίων συγκεκριμένων προδιαγραφών.
Φ. Φωτεινός