“Μάχη” για την αναρρίχησή του στην 4η θέση της Ευρώπης δίνει ο Πειραιάς.
Ήδη, σε επίπεδο 9μηνου, ξεπέρασε το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, την Βαλένθια (Ισπανία) και “παλεύει” με το δανέζικο λιμάνι Bremerhaven για την κατάληψη της 4ης θέσης.
Της Βάσως Βεγιάζη
Εφέτος, οι προβλήτες Ι του ΟΛΠ και ΙΙ και ΙΙΙ της Cosco (ΣΕΠ) ενδέχεται να ξεπεράσουν τα 5,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και ίσως προσεγγίσουν τα 5,5 εκατ.
Eάν επιτευχθεί το νούμερο των 5,5 εκατ., το οποίο – επί του παρόντος – δείχνει κάπως δύσκολο, τότε ο Πειραιάς ίσως αναρριχηθεί στην 4η θέση.
Σε επίπεδο 7μήνου (Ιανουάριος – Ιούλιος 2019), στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ διακινήθηκαν 3,03 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 21,6%, εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Ωστόσο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ ανήλθε σε 196.669 TEU, καταγράφοντας μείωση 22,4%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.
Η εν λόγω μείωση οφείλεται στη μείωση του φορτίου διαμετακόμισης (-28.8%), παρά την κατά 5,6% αύξηση της διακίνησης του εγχώριου (εισαγωγές και εξαγωγές) φορτίου.
Πάντως, όπως επισημαίνουν από τον ΟΛΠ, ο προβλήτας Ι θα κλείσει στα περσινά επίπεδα και ίσως, οριακά αυξημένος.
Σημειώνεται ότι πέρσι και για το σύνολο του έτους, το λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ και Cosco) διακίνησε 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Συγκεκριμένα, ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ διακίνησε 498.708 TEUs και η ΣΕΠ (προβλήτες ΙΙ, ΙΙΙ) 4,41 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του PortEconomics για το πρώτο εξάμηνο του 2019, ο συνολικός σταθμισμένος μέσος όρος ανάπτυξης των 15 μεγαλύτερων εμπορευματικών λιμένων της Ευρώπης βρίσκεται στο 5,7%, καταγράφοντας αυξητική πορεία χρόνο με το χρόνο.
Το 2018, ήταν στο 4,2%, το 2017 στο 4,6%, το 2016 στο 2,1%, ενώ το 2015 -1,6%.
Τις τρεις πρώτες θέσεις διακίνησης containers καταλαμβάνουν τα λιμάνια του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου, με μέση σταθμισμένη άνοδο 6,3% στο α’ εξάμηνο του έτους, έναντι 4,1% το 2018.
Αξιοσημείωτη είναι η πορεία της Βαλένθια (8,7%), του Αλγεθίρας (8,2%) και της Βαρκελώνης (5,1%).
Στον αντίποδα, πτώση στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασαν το Σαουθάμπτον (9,5%), η Βρέμη (5,7%) και η Γένοβα (1,7%).