“Μέχρι σήμερα, η αξιοποίηση των λιμανιών δεν ήταν αυτή που θα θέλαμε και που θα μπορούσε να είναι, γιατί πραγματικά τα λιμάνια μας είναι ένας παραγωγικός συντελεστής, ο οποίος μπορεί να προσφέρει ακόμη περισσότερα.
Το λιμενικό σύστημα σήμερα είναι σε μία φάση αναδιοργάνωσης. Ήδη για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, έχουμε προχωρήσει σε Συμβάσεις Παραχώρησης που προβλέπουν σημαντικές επενδύσεις και διασφάλιση μιας σειράς ζητημάτων που σχετίζονται με περιβαλλοντικά θέματα, με την εξασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων, αλλά και θέματα που σχετίζονται με την τοπική αυτοδιοίκηση.
Για τα υπόλοιπα δέκα λιμάνια που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός αξιοποίησης που δεν βασίζεται στην προηγούμενη λογική της πώλησης των λιμανιών, αλλά σε συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με την μορφή των υποπαραχωρήσεων”.
Τα ανωτέρω ανέφερε, στην ημερίδα που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Λιμένων στη Καλαμάτα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Στη συνέχεια, ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι μεγάλη πλειοψηφία των λιμανιών υπάγεται στην τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία προσπαθεί να τα λειτουργήσει και να έχει οφέλη στις τοπικές κοινωνίες από αυτά.
“Όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε ένα πλαίσιο, στο οποίο υπάρχουν αρκετά προβλήματα λόγω της μη ευελιξίας των διαδικασιών και σε ένα σκηνικό κατακερματισμένο από Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων (ΦΔΕΛ).
Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι από 51 Φορείς που είχαμε το 2001, φτάσαμε σήμερα να έχουμε 102, κατάσταση η οποία έχει οδηγήσει στην υποστελέχωση των Λιμενικών Ταμείων και στην πράξη ακόμα και η είσπραξη των λιμενικών τελών παρουσιάζει δυσκολίες εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού.
Εξαιτίας των ανωτέρω ξεκινήσαμε μια διαδικασία διαβούλευσης για το λιμενικό σύστημα με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καταλήξαμε σε συγκεκριμένα αποτελέσματα και την προηγούμενη εβδομάδα υπεγράφη σύμβαση με εξειδικευμένο σύμβουλο, προκειμένου το επόμενο διάστημα να έχουμε συγκεκριμένα σενάρια για να αλλάξει το λιμενικό σύστημα διακυβέρνησης.
Φιλοδοξούμε να έχουμε ένα νέο λιμενικό σύστημα που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.
Ωστόσο, όλο αυτό το διάστημα δεν μπορούσαμε να παραμείνουμε ανενεργοί και έπρεπε να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα έδιναν μια πραγματικά διαφορετική δυνατότητα στα λιμάνια της χώρας, προκειμένου να μπορούν να λειτουργήσουν και να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ταυτόχρονα προσπαθούμε να μεγενθύνουμε το εργαλείο που έχουμε ήτοι τη χρηματοδότηση έργων συντήρησης και επισκευής των λιμανιών μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Καταγράψαμε το σύνολο των αναγκών όλων των λιμανιών της χώρας και μέσα από μια διαδικασία προτεραιοποίησης χρηματοδοτήθηκαν το 2017 έργα ύψους 4,8 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το 2018 προχωράμε σε χρηματοδότηση έργων ύψους περίπου 7 εκατομμυρίων ευρώ και έχουμε ζητήσει την αύξηση αυτού του ποσού κατά 5 εκατομμύρια ευρώ.
Στα λιμάνια της Πελοποννήσου έχουν χρηματοδοτηθεί έργα το 2017 και προβλέπεται αρκετά να χρηματοδοτηθούν και το 2018.
Τέλος, η ΓΓΛΛΠΝΕ προσπάθησε να εξασφαλίσει χρήματα από κοινοτικούς πόρους, μέσω του προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, με το οποίο θα χρηματοδοτηθούν έργα ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν το Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS Code).»
Στην ημερίδα ενημέρωσης πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων για θέματα λιμενικών υποδομών και τις απαιτούμενες ενέργειες για την σύνταξη και υλοποίηση των Master Plan, ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας λιμένων, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο για τις παραχωρήσεις χερσαίων ζωνών λιμένων, θέματα θαλασσίου τουρισμού και το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την εν λόγω δραστηριότητα, καθώς και όλες τις τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου της ΓΓΛΛΠΝΕ έπειτα από την έκδοση του νόμου 4504/2017.