Μειώθηκαν πέρσι τα έσοδα και οι επιβάτες κρουαζιέρας στον ΟΛΠ. Τα έσοδα συρρικνώθηκαν κατά 11,5% ή 1,5 εκατ. ευρώ και οι επιβάτες κατά 3,5%.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Ειδικότερα, στον τομέα της κρουαζιέρας, ο Πειραιάς, παρά την αρνητική συγκυρία για την ανατολική Μεσόγειο, λόγω εξωγενών παραγόντων (αστάθεια στην Τουρκία, πολεμικές συγκρούσεις στη Συρία και αρνητική δημοσιότητα λόγω προσφυγικών ροών) κατάφερε να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς του στην Ελλάδα και να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες διακίνησης.
Χαρακτηριστικά σημειώνεται ότι, το 2017, οι επιβάτες κρουαζιέρας στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 11% και οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κατά 21%.
Στον Πειραιά, το 2017, η διακίνηση επιβατών ανήρθε σε 1.055.559, έναντι 1.094.135 το 2016, καταγράφοντας οριακή μείωση 3,5%.
Μείωση κατέγραψαν και οι επιβάτες έναρξης ή ολοκλήρωσης κρουαζιέρας (homeport) κατά 5,7% που ανήλθαν σε 332.611 το 2017, έναντι 352.663 το 2016.
Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 576, μειωμένες κατά 7,8% έναντι του 2016 (625).
Σημειώνεται ότι, το 2014, πραγματοποιήθηκε αντίστοιχη διακίνηση επιβατών με το 2017 (1.055.556) με 606 κατάπλους πλοίων, γεγονός που επιβεβαιώνει την αύξηση του μέσου μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται τον Πειραιά και την στρατηγική επιλογή για επενδύσεις σε νέες υποδομές, ικανές να υποδεχτούν πλοία άνω των 300μ., αναφέρουν στελέχη του ΟΛΠ.
Πέρα από το γενικότερο πλαίσιο της αγοράς, η κρουαζιέρα στην ανατολική Μεσόγειο επηρεάστηκε αρνητικά από την πολιτική αστάθεια στην Τουρκία.
Παρά την πρόσκαιρη ωφέλεια από την εκτροπή κρουαζιέρων από την Κωνσταντινούπολη προς στον Πειραιά, λόγω των πολιτικών γεγονότων που έλαβαν χώρα τον Ιούλιο του 2016, μακροπρόθεσμα η αστάθεια στην γειτονική χώρα θα επιδράσει αρνητικά στον αριθμό των πλοίων και των προσφερόμενων δρομολογίων κρουαζιέρας στην ευρύτερη περιοχή.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αρνητική δημοσιότητα από τις προσφυγικές ροές, τον πόλεμο στη Συρία και την διακοπή δρομολογίων προς το Ισραήλ και την Αίγυπτο δημιουργεί αρνητική συγκυρία για το 2018 σε ότι αφορά τον αριθμό δρομολογίων και τους όγκους επιβατών.
Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, το γεγονός ότι η Κίνα έγινε η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά επιβατών κρουαζιέρας, το 2016, ξεπερνώντας την Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο δημιουργεί θετικές προοπτικές για τον Πειραιά.
Η έναρξη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης της Αθήνας με το Πεκίνο, καθώς και το γεγονός ότι το λιμάνι είναι υπό τη διαχείριση θυγατρικής της κινεζικής κρατικής Cosco δημιουργεί θετικές προοπτικές για τον Πειραιά, καθώς δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για αύξηση των επιβατών έναρξης ή λήξης της κρουαζιέρας.