Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Υδρογόνου «European Hydrogen Week», είχε ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) με την παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού, Μηνά Παπαδάκη.
Στο πλαίσιο του θεσμού πραγματοποιήθηκαν διάφορες διασκέψεις, ομιλίες, συζητήσεις και φόρουμ πολιτικής υψηλού επιπέδου, όπου συμμετείχαν υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και ενδιαφερόμενοι φορείς, όπου παρουσίασαν καινοτομίες οι οποίες ανοίγουν τον δρόμο προς μια διευρυμένη παρουσία του υδρογόνου στον κλάδο της πράσινης ανάπτυξης.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με μήνυμα της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, και με κεντρική ομιλία του εκτελεστικού αντιπροέδρου, Maroš Šefčovič, τονίζοντας τη σημασία του υδρογόνου και τις μελλοντικές παγκόσμιες προκλήσεις και ιδίως την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της ΕΕ.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ συμμετείχε στο φόρουμ Υδρογόνου της ευρωπαϊκής Συμμαχίας, με τίτλο «The Hydrogen import challenge: The strategic role of EU Ports”.
Το πράσινο υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης, με τις τεχνολογίες υδρογόνου να βρίσκονται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο της προσοχής και να θεωρούνται πλέον αναγκαίες για την πράσινη μετάβαση.
Μέσα από τον εποικοδομητικό διάλογο επεσήμανε ότι πέραν του ορισμού των λιμανιών ως περιοχές διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων τα τελευταία χρόνια ένας νέος απαιτητικός ρόλος υιοθετείται, μετατρέποντάς τα σε ενεργειακούς κόμβους που μπορούν να παράγουν, να αποθηκεύουν, να διανέμουν και να καταναλώνουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καθώς και όλα τα είδη εναλλακτικών καυσίμων.
Με το υδρογόνο να κατέχει κρίσιμο ρόλο στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα και τη μετάβαση στο Net-Zero, ο κ. Παπαδάκης ανέφερε ότι βασικός στόχος μας αποτελεί η ενεργοποίηση διαδικασιών προς ένα λιμάνι με μηδενικές εκπομπές, μετατρέποντάς το Λιμάνι του Ηρακλείου σε κόμβο υδρογόνου.
Προς αυτή τη κατεύθυνση στο Λιμάνι του Ηρακλείου αναπτύσσονται έργα, όπως η ανάπτυξη συστήματος OPS (Onshore power supply) για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία που ελλιμενίζονται στο λιμάνι μας και δεύτερον η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από την κυματική ενέργεια που θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη μέρους των ενεργειακών αναγκών του συστήματος OPS.
Η αναβάθμιση του σχεδίου των δράσεων για την οικονομία του υδρογόνου ενδυναμώνει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ως προς την αύξηση της κίνησης στο λιμάνι και της προσέλκυσης νέων εταιρειών με την επιφύλαξη ότι το επιχειρηματικό αυτό μοντέλο θα είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα και ανθεκτικό στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης.
Αναλύοντας τους οδικούς χάρτες που θα υποστηρίξουν την αναδυόμενη αγορά υδρογόνου, ο κ. Παπαδάκης αναφέρθηκε στις προκλήσεις των οργανισμών λιμένων που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν με διάφορους τρόπους είτε ενεργώντας ως ιδιοκτήτες αναθέτοντας την κατασκευή εγκαταστάσεων ηλεκτρόλυσης σε έναν φορέα διαχείρισης, είτε λειτουργώντας ως διαμεσολαβητές του έργου, συντονίζοντας πολλαπλούς ενδιαφερόμενους φορείς που σχετίζονται με το λιμάνι ή εξωτερικούς φορείς, είτε ως επενδυτές με την κατασκευή και λειτουργία εγκαταστάσεων ηλεκτρόλυσης για την παροχή Η2.
Όσον αφορά τα εμπόδια, τόνισε την ανάγκη επαρκούς χρηματοδότησης στην στήριξη των έργων υδρογόνου από την ΕΕ, την έλλειψη χώρου των λιμένων ειδικά για λιμάνια που βρίσκονται πολύ κοντά σε πόλεις και περιβάλλονται από αστικές περιοχές με περιορισμένες δυνατότητες επέκτασης, την κοινωνική αποδοχή των τοπικών κοινωνιών διακατεχόμενες από την δυσπιστία για την ανάπτυξη τέτοιων υποδομών δίπλα σε αστικές περιοχές, κυρίως για λόγους ασφαλείας και τέλος την εκπαίδευση για την ανάπτυξη προσόντων/δεξιοτήτων στους λιμενικούς εργαζόμενους στον χειρισμό του H2.