Την Αίγινα επισκέφθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος παρουσίασε τα οφέλη του Μεταφορικού Ισοδύναμου στους κατοίκους του νησιού και τις επιχειρήσεις.
Ο κ. Σαντορινιός, παρουσίασε αναλυτικά την χρήση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και ιδιαίτερα τη συνεισφορά του στην ανάπτυξη των νησιών και στην δημιουργία ίσων ευκαιριών για τους κατοίκους τους.
Ειδικά για τα νησιά του Αργοσαρωνικού, αυτή είναι η πρώτη φορά που εντάσσονται μέσα σε μια νησιωτική πολιτική, όπως είπε ο ίδιος.
Ύπαρξη ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου
Σύμφωνα με τον κ. Σαντορινιό «Το 2018 ήταν ένα κρίσιμο έτος για την χώρα μας, όπου κρίθηκαν πολλά σε σχέση με το παρελθόν, αλλά κυρίως για το μέλλον. Η 21η Αυγούστου αποτέλεσε ορόσημο γιατί η χώρα μας εκείνη την ημέρα βρέθηκε και τυπικά εκτός μνημονίου.
Αυτό πιστοποιήθηκε και με την έξοδό στις αγορές που έγινε αργότερα, αλλά και από την κανονικότητα λειτουργίας ενός κράτους, το οποίο συντάσσει έναν προϋπολογισμό, που συζητιέται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν επιβάλλεται από τους θεσμούς.
Ταυτόχρονα είχαμε μια υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία, στους πολίτες αλλά και στους θεσμούς. Να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για την χώρα, το οποίο συντάχθηκε και έχει υποβληθεί, στην κριτική της κοινωνίας.
Μέσα σε αυτό το αναπτυξιακό σχέδιο εντάσσονται πολιτικές που έχουν να κάνουν με την αποκατάσταση αδικιών που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια, η αποκατάσταση των συλλογικών συμβάσεων, η αποκατάσταση του κατώτατου μισθού, αλλά και η πρωτοβουλία της αντιμετώπισης χρόνιων προβλημάτων και η επίλυση ζητημάτων όπως η αναθεώρηση του Συντάγματος που αφορά πολύ συγκεκριμένα ζητήματα, ένα από αυτά ο νόμος περί ευθύνης υπουργών».
Η νησιωτικότητα στον πολιτικό χάρτη
Κατά την ομιλία του ο αν. υπουργός τόνισε ότι «Οι πρωτοβουλίες που έλαβε η κυβέρνηση μας από την πρώτη κιόλας ημέρα διακυβέρνησης, έβαλαν τη νησιωτικότητα στον πολιτικό χάρτη, που μέχρι τώρα δεν είχε αποτελέσει προτεραιότητα προηγούμενων κυβερνήσεων.
Η κυβέρνηση στο πλαίσιο του αναπτυξιακού σχεδίου και μέσα σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, έκανε κεντρική πολιτική της τη στήριξη της νησιωτικότητας, χρησιμοποιώντας όχι μόνο ευρωπαϊκούς πόρους αλλά και με χρηματοδότηση από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσιών Επενδύσεων, που κανένας μέχρι σήμερα δεν είχε αποφασίσει να αξιοποιήσει για τα νησιά μας.
Η νησιωτικότητα έχει πολλές εκφάνσεις. Όλα τα νησιά δεν είναι ίδια, δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες και πρέπει να ενσωματώνουμε και να αντιμετωπίζουμε τη διαφορετικότητά τους.
Η Αίγινα συγκεκριμένα, είναι από τα νησιά που βρίσκονται πολύ κοντά στην Αθήνα και αυτό ακριβώς είναι ένα ζήτημα, η αστικοποίησή της. Ένα ζήτημα που δημιουργεί μεγαλύτερες ανάγκες στη διαχείριση των απορριμμάτων, στην έλλειψη νερού, την αντιμετώπιση του οποίου ως υπουργείο βάζουμε σε προτεραιότητα για να υπάρχει υδατική αυτονομία στο νησί».
Εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε όλη τη νησιωτική χώρα
Κατά τον αναπληρωτή υπουργό, από την 1η Ιανουαρίου το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου εφαρμόζεται σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα, «δίνοντας έτσι την δυνατότητα στους νησιώτες να απολαμβάνουν μια ενιαία και ολοκληρωμένη πολιτική που στόχο έχει την ανατροπή των αρνητικών συνεπειών της νησιωτικότητας.
Για πρώτη φορά η Αίγινα αντιμετωπίζεται ως νησί. Αυτό από μόνο του είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνο για την Αίγινα, αλλά και για τον Πόρο, την Ύδρα, τις Σπέτσες και τα υπόλοιπα νησιά του Αργοσαρωνικού, όπως και για τις Σποράδες, τη Σαμοθράκη, τη Θάσο, τα Ιόνια, νησιά που ήταν εκτός χάρτη νησιωτικότητας.
Αυτό που έγινε με το ΜΙ είναι μια θεσμική τομή που αναγνωρίζει το μειονέκτημα της μεταφοράς των επιβατών, των προϊόντων, των καυσίμων από και προς τα νησιά. Διότι είναι ανταγωνιστικό μειονέκτημα να έχει επιβαρυμένο κόστος η μεταφορά στα νησιά σε σχέση με το αντίστοιχο κόστος στην ηπειρωτική Ελλάδα. Και αυτή είναι και η φιλοσοφία για το ΜΙ. Όχι να ευνοήσουμε τα νησιά αλλά να εξαλείψουμε το μειονέκτημα. Πάνω σε αυτό στήθηκαν οι 3 βασικοί πυλώνες, επιβάτες, εμπορεύματα, καύσιμα.
Η χρηματοδότηση για το ΜΙ είναι καθαρά από το Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να μην εξαρτόμαστε από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, αλλά και για να αποδείξουμε στην Ευρώπη ότι παίρνουμε πρωτοβουλίες για υλοποίηση νησιωτικών πολιτικών. Η Ελλάδα αποτελεί ένα μοναδικό νησιωτικό σύμπλεγμα που χρειάζεται ιδιαίτερη στήριξη και η Ευρώπη θα πρέπει στο πλαίσιο της κοινωνικής συνοχής να υποστηρίξει τα νησιά μας».
Οφέλη από την εφαρμογή του μέτρου του ΜΙ
Παρουσιάζοντας τα οφέλη από την εφαρμογή του μέτρου, ο κ. Σαντορινιός είπε, «Οι τρεις βασικοί του πυλώνες του μέτρου είναι τα εισιτήρια των επιβατών, η μεταφορά των εμπορευμάτων και τα καύσιμα.
Η διαδικασία όσον αφορά στα εισιτήρια είναι πολύ απλή. Ο κάθε νησιώτης μπορεί να μπει στην πλατφόρμα του ΜΙ με τα στοιχεία του taxis, να βάλει έναν αριθμό λογαριασμού και να πάρει τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη και μέχρι την 25η του κάθε μήνα να λαμβάνει την επιστροφή χρημάτων στον λογαριασμό του.
Ο κάθε κάτοικος της Αίγινας δικαιούται 24 εισιτήρια τον χρόνο, για μια τετραμελή οικογένεια είναι 100 περίπου εισιτήρια, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από οποιοδήποτε μέλος της οικογένειας που ταξιδεύει περισσότερο.
Για την Αίγινα η επιστροφή στον νησιώτη φτάνει στο 73% με το ταχύπλοο και 63% με το συμβατικό πλοίο. Δηλαδή το ταξίδι με το ταχύπλοο θα κοστίσει τελικά 3 ευρώ! Στον αρχικό σχεδιασμό το μέτρο ξεκίνησε να εφαρμόζεται για όλα τα νησιά με βάση ένα πληθυσμιακό κριτήριο. Τις εξειδικεύσεις δεν μπορούσαμε να τις δούμε αρχικά. Το μέτρο έχει τη φιλοσοφία της εμπειρικής λογικής που είναι ένα τρόπος να βελτιώνεις την εφαρμογή του. Καθημερινά παίρνουμε στοιχεία, τα οποία αναλύουμε και επανασχεδιάζουμε το μέτρο.
Η Αίγινα είναι πρωταθλήτρια στην εφαρμογή του μέτρου διότι από την εφαρμογή του γιατί έχουν εγγραφεί 2.413 ΜΑΝ και έχουν χρησιμοποιηθεί 2.392 εισιτήρια μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι η μεταφορά των εμπορευμάτων. Η κάθε επιχείρηση μπορεί να μπει στην πλατφόρμα, να βάλει τα στοιχεία της και να πάρει τον ΜΑΝΕ (Μοναδικό Αριθμό Νησιωτικής Επιχείρησης).
Ουσιαστικά αποζημιώνουμε τη διαφορά του κόστους για κάθε προϊόν για κιλό, για παλέτα και για δέμα. Και σε αυτό το κομμάτι έχουμε κάνει πολλές προσαρμογές και διορθώσεις με βάση τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής.
Ο τρίτος πυλώνας για την εφαρμογή του ΜΙ είναι η επέκταση του στα καύσιμα. Ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά. Ο στόχος εδώ, είναι να αποζημιώνουμε με βάση τα λίτρα στην αντλία, την απόσταση, το πόσα βενζινάδικα υπάρχουν στο νησί και αν υπάρχουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης.
Βγαίνει έτσι ένα συγκεκριμένο αντίτιμο ανά λίτρο για το κάθε νησί και μόλις το πρατήριο γεμίζει τις δεξαμενές του θα μας φέρνει το τιμολόγιο, θα υπολογίζεται και θα δίνεται το αντίτιμο προκειμένου να περαστεί στην αντλία.
Υπολογίζουμε ότι αυτό θα μειώσει τις τιμές των καυσίμων στα νησιά, με τελική τιμή περίπου 10 λεπτά από τον μέσο όρο της Αττικής. Αυτό θα εφαρμοστεί για το πρώτο εξάμηνο του 2019 και μετά θα επεκταθεί και στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «με αυτό το πλέγμα τον 3 δράσεων μπορούμε σε ένα βαθμό να καλύψουμε ένα μέρος του κόστος της νησιωτικότητας. Το ΜΙ είναι ένα θετικό μέτρο που επί 40 χρόνια ζητούσατε να εφαρμοστεί, εμείς το υλοποιούμε και θα συνεχίζουμε να το στηρίζουμε γιατί είναι ένα μέτρο που μπορεί να κάνει την διαφορά στα νησιά μας».