Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο εγκρίνεται το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Θεσσαλονίκης.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η έκδοση του ΠΔ αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς η εταιρεία έχει πλέον τη δυνατότητα να προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της, μέσω συγκεκριμένων έργων και επενδύσεων.
Ειδικότερα, με την έγκριση του επικαιροποιημένου Master Plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ο ΟΛΘ βρίσκεται σε θέση να υλοποιήσει πλήρως τις υποχρεωτικές επενδύσεις που σχετίζονται με την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα.
Επιπλέον, το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνει την αποκατάσταση και αξιοποίηση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, καθώς και έργα για τη βελτίωση, επισκευή, αναβάθμιση και ανακατασκευή υπαρχουσών υποδομών του λιμένα.
Οι επενδύσεις αυτές, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης του λιμανιού με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο (ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδός), καθώς και με επιπλέον μη υποχρεωτικές επενδύσεις, θα καλλιεργήσουν διασυνοριακές συνέργειες και θα ενισχύσουν περαιτέρω τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του λιμένα, συνεισφέροντας σημαντικά στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
Σύμφωνα με τον ο εκτελεστικό πρόεδρο Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιο Λιάγκος, «Η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την αναβάθμιση και την ανάπτυξη του Λιμένα Θεσσαλονίκης, μέσω σημαντικών έργων υποδομών και μεγάλων επενδύσεων.
Έχοντας πραγματοποιήσει υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις άνω των 71,3 εκατ. ευρώ από τον Μάρτιο του 2018, η ΟΛΘ Α.Ε. είναι πλήρως προετοιμασμένη για την υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της και των έργων του Master Plan, τα οποία θα έχουν σημαντική συνεισφορά και πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο για την οικονομία και την κοινωνία, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Από την πλευρά μας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους αρμόδιους κυβερνητικούς και κρατικούς φορείς, με τους οποίους συνεργαστήκαμε αρμονικά όλο αυτό το διάστημα για την έγκριση και την προώθηση του Master Plan του λιμένα».
Τα σημαντικά έργα που δρομολογούνται μέσω του Master Plan θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στην επιτυχημένη αναπτυξιακή πορεία που καταγράφει η ΟΛΘ Α.Ε. από την αποκρατικοποίησή της μέχρι σήμερα. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει καταγράψει ισχυρές επιδόσεις στους τομείς της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίου, στην κρουαζιέρα, καθώς και ως προς την επέκτασή της στον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών.
Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα έχουν το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και θα δημιουργήσουν πολλαπλά οφέλη και θετικές συνέργειες για την ίδια την εταιρεία και το λιμάνι, για την εθνική και τοπική οικονομία, καθώς και για την πόλη της Θεσσαλονίκης και την κοινωνία συνολικά.
Άρθρο 1
Όπως επισημαίνεται στο Άρθρο 1 του ΠΔ: «Εγκρίνεται το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Θεσσαλονίκης, με τον καθορισμό των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των γενικών χαρακτηριστικών των προγραμματιζόμενων έργων, καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα».
Άρθρο 6
Στο Άρθρο 6 σχετικά με το πρόγραμμα έργων στον λιμένα αναφέρονται τα ακόλουθα:
«Για την εξυπηρέτηση της επιβατικής, εμπορικής, ναυτιλιακής, τουριστικής και βιομηχανικής κίνησης, καθώς και της εν γένει λειτουργικότητας και ασφάλειας του λιμένα Θεσσαλονίκης, εγκρίνεται πρόγραμμα λιμενικών έργων, κτιριακών έργων, έργων υποδομής και έργων πολιτιστικού χαρακτήρα κατά ζώνες, καθώς και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα, ως ακολούθως:
1. Ζώνη A – Επιβατικός Λιμένας:
Στον Επιβατικό Λιμένα και στον συνεχόμενο προς αυτόν θαλάσσιο χώρο και πυθμένα επιτρέπεται η υλοποίηση των ακόλουθων έργων:
α. Αποκατάσταση και αξιοποίηση του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού): αφορά κτιριακό έργο αποκατάστασης του υφιστάμενου Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, συνολικής επιφάνειας περίπου 12.250,00 τ.μ., που βρίσκεται στην περιοχή προς δόμηση Α.2.1, με αλλαγή της χρήσης του σύμφωνα με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της υποζώνης Α.2.,
β. Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας και λοιπών χρήσεων: αφορά σύνολο κτιριακών έργων που συνεργάζονται χωρικά με τις γειτονικές περιοχές προς δόμηση και συμπεριλαμβάνουν τη δημιουργία ενός κτιρίου-τοπόσημου εμβληματικού χαρακτήρα, το οποίο δύναται να αξιοποιήσει έως και τα 2/5 της συνολικής δόμησης που αντιστοιχεί στην περιοχή προς δόμηση Α2.2.
γ. Αναστήλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων του συγκροτήματος των Στάβλων: αφορά κτιριακό έργο αναστήλωσης και αποκατάστασης του υφιστάμενου συγκροτήματος των Στάβλων που βρίσκεται στην περιοχή προς δόμηση Α.2.3, με στόχο την ανάδειξη της ιστορικότητάς του και την αξιοποίησή του. Το συγκρότημα των Στάβλων προορίζεται για φιλοξενία λειτουργιών πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως πνευματικών, καλλιτεχνικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, κέντρων έρευνας και καινοτομίας, πρότυπων γραφειακών χώρων και θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων.
2. Ζώνη Β – Εμπορικός λιμένας:
Στον εμπορικό λιμένα και στον συνεχόμενο προς αυτόν θαλάσσιο χώρο και πυθμένα επιτρέπεται η υλοποίηση των ακόλουθων έργων:
α. Επέκταση του Προβλήτα 6: αφορά λιμενικό έργο που περιλαμβάνει επέκταση του δυτικού τμήματος κατά περίπου 990 μ. νοτίως και επέκταση του ανατολικού τμήματος κατά περίπου 800 μ. νοτίως. Το έργο της επέκτασης του ανωτέρω προβλήτα περιλαμβάνει επίσης επέκταση του χερσαίου χώρου με επίχωση σε
όλο το πλάτος του, κατά μήκος και όπισθεν του νέου κρηπιδώματος.
Στα έργα του Προβλήτα 6 περιλαμβάνονται η βυθοκόρηση-εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμού των πλοίων, οι απαραίτητες υποδομές και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της διαδικασίας φορτοεκφόρτωσης πλοίων, καθώς και η επέκταση των υποδομών του σιδηροδρομικού σταθμού.
β. Κατασκευή νέου κέντρου εφοδιαστικής (Logistic Center) που περιλαμβάνει την κατασκευή ενός νέου κτιρίου στη βάση του Προβλήτα 6, μέγιστης επιφάνειας 60.000 τ.μ., και διαμόρφωση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του εν λόγω κτιρίου.
γ. Κατασκευή νέων σιλό και δεξαμενών για την αποθήκευση δημητριακών, υγρών φορτίων και πετρελαιοειδών.
3. Στις Ζώνες Α και Β επιτρέπονται:
α. Η κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση των διοικητικών και λειτουργικών αναγκών του Επιβατικού και Εμπορικού Λιμένα.
β. Η πραγματοποίηση έργων υποδομής στη χερσαία και θαλάσσια ζώνη του λιμένα στο πλαίσιο της βέλτιστης εξυπηρέτησης της επιβατικής κίνησης, καθώς και των διαφορετικών κατηγοριών και τύπων φορτίων και των αντίστοιχων τύπων πλοίων. Ειδικότερα, επιτρέπεται η εκτέλεση λιμενικών έργων και έργων στη χερσαία ζώνη
του λιμένα, μεταξύ των οποίων και έργων βυθοκόρησης για την εξασφάλιση του αναγκαίου ωφέλιμου βάθους
για την ασφαλή προσέγγιση και παραβολή των πλοίων, όπως αύξηση του βάθους των υφιστάμενων κρηπιδωμάτων, βυθοκόρηση-εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμού των πλοίων σε βάθος κατάλληλο για την εξυπηρέτηση αυτών και εργασίες εκσκαφής του πυθμένα της θάλασσας και βυθοκορήσεων προς τον σκοπό του καθαρισμού – αποκατάστασης λειτουργικών βαθών σε όλον τον λιμένα.
γ. Έργα βελτίωσης, επισκευής, συντήρησης, αναβάθμισης και ανακατασκευής των υφιστάμενων υποδομών του λιμένα, όπως ιδίως αυτά που αφορούν τη βελτίωση, επισκευή, συντήρηση, αναβάθμιση και ανακατασκευή των πάσης φύσεως λιμενικών και κτιριακών υποδομών, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων φωτισμού, συστημάτων ασφάλειας και πυρασφάλειας, ρευματοδότησης ή και αεριέλευσης πλοίων, ρευματοδότησης και τροφοδοσίας καυσίμων του εξοπλισμού και των οχημάτων του λιμένα και την κατασκευή σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και έργα που αφορούν την κατασκευή υποδομών σε υφιστάμενους χερσαίους χώρους για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της επιχειρησιακής λειτουργίας του λιμένα. Επιτρέπεται, επίσης, κάθε άλλο έργο συμβατό με τις χρήσεις γης που ορίζονται στα άρθρα 2 και 3 του παρόντος. Για την υποστήριξη των ως άνω έργων, την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών και την εύρυθμη επιχειρησιακή λειτουργία του λιμένα επιτρέπεται η προμήθεια, βελτίωση, επισκευή και συντήρηση σχετικού εξοπλισμού, όπως γερανογεφυρών φορτοεκφόρτωσης πλοίων, γερανογεφυρών στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων, οχημάτων μεταφοράς και στοιβασίας εμπορευματοκιβωτίων, ανυψωτικών μηχανημάτων, παλετοφόρων, καθώς και πάσης φύσεως εξοπλισμού ηλεκτρομηχανολογικών και πληροφοριακών εγκαταστάσεων και συστημάτων.
δ. Η κατασκευή νέων τμημάτων κρηπιδοτοίχων και η διαμόρφωση ραμπών για την εξυπηρέτηση πλοίων ακτοπλοΐας επιβατών και οχημάτων (Ro-Pax) και οχηματαγωγών πλοίων (Ro-Ro).
Τέλος, για την οδική πρόσβαση στον λιμένα διατηρείται το πλήθος των υφιστάμενων πυλών με κατάλληλη μετατόπιση, όπου απαιτείται, της θέσης τους, όπως αυτή απεικονίζεται στο διάγραμμα του άρθρου 1. Επιτρέπεται ο εκσυγχρονισμός και η κατάλληλη προσαρμογή των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών των πυλών με στόχο τη βέλτιστη κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα και, ταυτόχρονα, την ομαλή κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο πέριξ αυτών».