Το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) εκπόνησε τη μελέτη: «Επίδραση της δέσμης προτάσεων Fit for 55 στην επιβατηγό ναυτιλία και τη νησιωτική οικονομία της Ελλάδας», η οποία δημοσιεύτηκε σχετικά πρόσφατα.
Ο σκοπός της μελέτης περιλαμβάνει την εκτίμηση των επιδράσεων στη λειτουργία της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας και κατά επέκταση στα οικονομικά μεγέθη των νησιωτικών περιοχών της χώρας από την εφαρμογή της νομοθεσίας που εντάσσεται στη δέσμη μέτρων “Fit for 55”.
Ειδικότερα, στη μελέτη αναδεικνύονται οι ρυθμιστικές αλλαγές που επιφέρει η νέα νομοθεσία στον τρόπο λειτουργίας της επιβατηγού ναυτιλίας, προσδιορίζονται οι επιδράσεις της στο κόστος λειτουργίας, τις τιμές των εισιτηρίων, τη μεταφορική κίνηση και την οικονομική συμβολή του κλάδου και εξετάζονται οι διαθέσιμες επιλογές για μετριασμό αυτών των επιπτώσεων.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, η υλοποίηση της δέσμης μέτρων Fit for 55 εκτιμάται ότι μπορεί να οδήγησε σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής.
Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά περισσότερο από 10% το ίδιο έτος.
Η μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας μπορεί να επιφέρει μείωσ η του ΑΕΠ κατά περισσότερο από 650 εκατομμύρια ευρώ το 2031, ενώ σε όρους απασχόλησης η απώλεια των θέσεων εργασίας εκτιμάται σε 16 χιλιάδες θέσεις εργασίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
Η επίπτωση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στο μεταφορικό έργο της επιβατηγού ναυτιλίας και στην τουριστική δαπάνη στην Κρήτη
Σύμφωνα με την έρευνα:
🚢Το αυξημένο κόστος μεταφράζεται σε επιπλέον επιβάρυνση των εισιτηρίων έως και κατά 32,1% στην Κρήτη και 32,5% στις γραμμές της Αδριατικής το 2031.
🚢Το επιπλέον μέσο κόστος ανά εισιτήριο για τους επιβάτες εκτιμάται για το 2031 σε €26,9 στην Αδριατική και €9,8 με €15,0 στους βασικούς εγχώριους προορισμούς.
🚢Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αναμένεται να μειώσει την κίνηση επιβατών κατά 10,4% (περίπου 2 εκατ. επιβάτες) το 2031 σε σύγκριση με το σενάριο βάσης.
🚢Το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς της κίνησης σε σύγκριση με το σενάριο βάσης παρατηρείται στην Κρήτη (559 χιλ. επιβάτες και 200 χιλ. οχήματα το 2031).
🚢Η απώλεια εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας από την χαμηλότερη κίνηση υπολογίζεται σε €179 εκατ. (-13,0% των συνολικών εσόδων) το 2031.