Μετά από μια δύσκολη διετία (2020-21) και τη μεγάλη μείωση του μεταφορικού έργου, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετωπίζουν μια… «απειλή» από το παρελθόν.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Πρόκειται για την άνοδο των ναυτιλιακών καυσίμων, η οποία αποφέρει σημαντική διεύρυνση του λειτουργικού κόστους και επιχειρησιακές αλλαγές, όπως ανατιμήσεις εισιτηρίων και αλλαγές / συρρικνώσεις δρομολογίων.
Στην περίπτωση της ATTICA (BlueStar, Superfast και HSW), η οποία διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο ακτοπλοϊκό όμιλο της Ελλάδας, το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και λιπαντικών είναι, με μεγάλη διαφορά, το σημαντικότερο λειτουργικό κόστος.
Το 2021, αντιπροσώπευσε το 44% περίπου του κόστους πωληθέντων του ομίλου. Είναι ενδεικτικό ότι η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων, που κατανάλωσε ο όμιλος το 2021, αυξήθηκε κατά 32,4% σε σχέση με την χρήση του 2020.
Επιπρόσθετα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους οδήγησε τις ήδη αυξημένες τιμές των καυσίμων σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, με… ακραίες διακυμάνσεις ακόμη και σε ημερήσια βάση.
Τον Φεβρουάριο του 2022, η μέση τιμή των καυσίμων που καταναλώθηκαν αυξήθηκε κατά 28% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2021
Συνοπτικά, μια μεταβολή των τιμών των καυσίμων κατά 10%, σε ετήσια βάση, υπολογίζεται ότι επιδρά στα αποτελέσματα και τη καθαρή θέση του ομίλου κατά 12,97 εκατ. περίπου.
Η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων, που κατανάλωσε ο όμιλος το 2021, αυξήθηκε κατά 32,4% σε σχέση με την χρήση του 2020
Επιπρόσθετα, από 1.1.2020, τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος Κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization), ο οποίος απαιτεί το μέγιστο ποσοστό του θείου (sulphur) στα καύσιμα των πλοίων να μην ξεπερνά το 0,5%, εκτός από τα πλοία στα οποία έχει εγκατασταθεί σύστημα πλυντηρίδων καυσαερίων (scrubbers), όπου επιτρέπεται η κατανάλωση καυσίμου με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι και 3,5%.
Η τιμή των καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο μέχρι 0,5%, που έχει επιβληθεί με τον νέο Κανονισμό, είναι σημαντικά υψηλότερη της τιμής των καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο 3,5% και 1% που χρησιμοποιούσε ο όμιλος μέχρι τις 31.12.2019, γεγονός που οδήγησε σε επιπρόσθετη αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων.
Σε αυτό το περιβάλλον, η διοίκηση του ομίλου έχει προβεί σε σειρά ενεργειών, όπως αναπροσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής (αύξηση εισιτηρίων, επίναυλος καυσίμου), αλλαγές δρομολογίων, μείωση ταχυτήτων, καθώς και πράξεις αντιστάθμισης του κινδύνου από την διακύμανση της τιμής του καυσίμου για μέρος της καταναλωμένης ποσότητας καυσίμων, προκειμένου να αντιμετωπίσει τυχόν περαιτέρω επιπτώσεις.
Γενικότερα, οι ακτοπλόοι – δια μέσου του ΣΕΕΝ – έχουν ζητήσει συγκεκριμένα μέτρα στήριξης από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Με τις σημερινές τιμές των καυσίμων, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτιμάται ότι θα επιβαρυνθούν επιπλέον, σε σύγκριση με την περσινή σεζόν κατά 280 εκατ. ευρώ, ενώ από τις αυξήσεις των εισιτηρίων, οι οποίες θα κυμανθούν κατά μέσο όρο από 10% – 25%, τα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.