Στην άνοδο της τιμής των καυσίμων και στην επίδραση στις τιμές των εισιτηρίων αναφέρεται, μεταξύ άλλων, η νεότερη έρευνα της XRTC Business Consultants για την ελληνική ακτοπλοΐα, με τίτλο «Ελληνική Ακτοπλοΐα 2022: Σε νέο κύκλο ανάπτυξης και ευκαιριών».
Στο κεφάλαιο για τα καύσιμα, επισημαίνεται ότι τα νέα δεδομένα για τον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι εξόχως ανησυχητικά.
Ειδικότερα, μετά από μία αύξηση της τάξεως του 32,4% της μέσης τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων το 2021 σε σχέση με την χρήση 2020, η μέση τιμή των καυσίμων τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους αυξήθηκε περαιτέρω κατά 28% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021.
Η τάση για περαιτέρω αύξηση των τιμών διατηρήθηκε και στις πρώτες εβδομάδες του μηνός Μαρτίου 2022.
Η τιμή του καυσίμου μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο εξακολουθεί να κυμαίνεται πάνω από τα 1.000 ευρώ ο τόνος, όταν την ίδια περίοδο του 2021 κυμαινόταν στα 400 ευρώ.
Το κόστος καυσίμων, σε κανονικές περιόδους, αποτελούσε το 30-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο.
Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, να είναι υπερδιπλάσιες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το κόστος καυσίμων εκτοξεύτηκε στο 60-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων.
Οι ιδιωτικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προχώρησαν σε μέτρα προκειμένου να μετριάσουν και να απορροφήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, όπως τη μείωση ταχύτητας των πλοίων, μείωση ή συγχώνευση κάποιων δρομολογίων και περιορισμό άλλων λειτουργικών δαπανών.
Όλα αυτά τα μέτρα όμως δεν είναι ικανά να απορροφήσουν τους οικονομικούς κραδασμούς. Παράλληλα, η εμπόλεμη κατάσταση στην Ουκρανία και οι πληθωριστικές τάσεις αναγκάζουν τους επίδοξους τουρίστες να αναθεωρήσουν ή να αναβάλλουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων ήταν μονόδρομος για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, καθιστώντας τους νησιωτικούς προορισμούς «ακριβούς» για το μέσο Έλληνα.
Σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ελληνικά νησιά είναι ακριβότερα έως και 35% πλέον.